Laadullinen asennetutkimus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Advertisements

Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Yksilö ostajana.
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
VTT TECHNICAL RESEARCH CENTRE OF FINLAND SYSTEEMINEN NÄKÖKULMA ASIANTUNTIJAYHTEISTYÖHÖN Systeemiälytapaaminen Kristiina Hukki.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Palautteen olemuksesta
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Teemu Rantanen Vastuu ilmastomuutoksen ehkäisystä on meillä kaikilla 1 Täysin eri mieltä 2 Osittain eri mieltä 3 Ei samaa eikä eri mieltä 4 Osittain.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
PERHETERAPIAN HISTORIAA ja PERUSKÄSITTEITÄ
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Ongelmaperustainen oppiminen
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Laadullinen asennetutkimus
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oppimisorientaatioita
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Seminaarityön rakenteesta
Vaatimustenhallinta.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Asenneilmaston muutossuunnat
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Liiketutkimusteorian pragmatistinen kritiikki
Tutkimuksen objektiivisuus
Toimiva vuorovaikutus luottamusjohdon kanssa Vesa Salmi
Uskontojen tieteellinen tutkimus
ESSEE.
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Laadullinen asennetutkimus Teemu Rantanen Teemu.rantanen@laurea.fi 29.10.2013

Mitä on laadullinen asennetutkimus? Laadullinen ASENNETUTKIMUS: asenteiden tutkimusta laadullisin menetelmin LAADULLINEN asennetutkimus: Asennetutkimuksen perinteeseen perustuva laadullisen tutkimuksen lähestymistapa Se sisältää sekä teoreettisia olettamuksia että käytännön menetelmiä Perusajatuksena kantaa ottavan kommentoinnin tarkastelu (kommentoinnin tuottaminen ja analysointi)

Laadullisen asennetutkimuksen taustaa Asennetutkimuksen perinne Likert: asenneväittäminen käyttö tutkimusaineiston tuottamisessa Kvasifenomenologinen asennetutkimus: Asenteen kohteen kognitiivinen rakentuminen Retorinen sosiaalipsykologia ”Yleinen konstruktiivinen näkökulma”: Huomion kiinnittäminen puheen kautta rakentuneeseen todellisuuteen Huomion kiinnittäminen kannanottoihin ja niiden perusteluihin

Perinteinen (dispositionaalinen) asennekäsite Asennekäsitettä määritelty eri tavoin: Arvon subjektiivinen vastine (Thomas & Znaniecki) Mentaalinen ja hermostollinen valmiustila (Allport). Jonkin kohteen myönteistä tai kielteistä arvottamista (esim. Fishbein) Asenne hypoteettinen konstruktio (Eagly & Chaiken 1993) Asenne sisältää kolme komponenttia: Affektiivinen, kognitiivinen ja käyttäytymiseen liittyvä Dispositionalinen asennekäsitys: Suhteellisen pysyvä yksilöllinen piirre Asenteen oletetaan (toivotaan) ennustavan käyttäytymistä

Kriittistä keskustelua dispositio-nalisesta asennekäsityksestä Kognitiivisen asenneteorian ”sisäinen” kritiikki Asennetta tulisi tarkastella jossakin kontekstissa (esim. Fishbein; Ajzen) -> toimintaan kohdistuvat asenteet -> Asenteiden ohella tarkasteltava myös muita vaikuttavia elementtejä (esim. kontrollikäsitykset) Toiminta-asenne poikkeaa perinteisestä asenteesta, ongelmana asennekäsitteen kapeutuminen

2. Asenne käsitteen hylkääminen Esim. Potter & Wetherell 1987: Ihmiset saattavat jopa saman keskustelun aikana ilmaista ristiriitaisiakin asenteita Kielenkäytöstä ei voida päätellä psykologisia ilmiöitä Kritiikissä kiintoisaa on pitäytyminen perinteiseen asennekäsitykseen 3.Asenteen käsitteen uudelleenmuotoilu Esim. Billig: Asenne retorisena konstruktiona -> Laadullinen asennetutkimus Myös laadullisessa asennetutkimuksessa asenne ymmärretään jonkin kohteen arvottamisena

Asenne sosiaalisena käsitteenä Thomas & Znaniecki: asenteiden kautta voidaan ymmärtää historiallista muutosta Asenne joustava käsite. Yksilöllisten asenteiden ohella kulttuurisia asenteita. Asenteen kohde voi olla sosiaalinen tai asenne voi olla ryhmässä jaettu (Allport 1967) Asennetta voidaan tarkastella myös vuorovaikutuksessa rakentuvana DeRosa: Asenne-käsite on yhteensopiva erilaisten paradigmojen kanssa; eri paradigmoissa asenne-käsite saa hieman erilaisen merkityksen

Laadullisen asennetutkimuksen perusontologia Laadullista analyysiä tehtäessä joudutaan aina tekemään ontologisia olettamuksia: Olettamuksia siitä, mistä aineisto kertoo (esim. Mason) Näkökulma tyypillisesti näytenäkökulma, harvoin faktanäkökulma Kommentointia voidaan tulkita vuorovaikutuksen näkökulmasta Kannanotto sisältää aina myös oletuksen vastakannasta Argumentoinnista voidaan päätellä kulttuurisia näkökulmia Perusteluissa viitataan tyypillisesti yleisesti hyväksyttyihin (tai sellaisiksi oletettuihin) tosiasioihin tai arvoihin

Laadullinen asennetutkimus ja diskurssianalyysi Yhteneväisyyksiä Kuitenkin laadullisessa asennetutkimuksessa Kiinnostuksen kohteena kieli ja sen käyttö Puheen tulkitseminen asiayhteyksissään Oletetaan, että asenteen kielelliset ilmaukset voivat kertoa myös puheen ulkopuolisista asioista Voidaan käyttää myös asenne-käsitettä. Ja siltä voidaan olettaa myös tiettyä pysyvyyttä (vaikka sitä ei oletetakaan puhtaasti yksilön sisäiseksi) On omintakeinen metodiikalla

Entä laadullinen asennetutkimus ja Sosiaalisten representaatioiden teoria? Potter 1996: Asennetutkimus tarkastelee kognitiivisia entiteettejä; samaten Sos.rep teoria Asenteiden kautta pyritään ymmärtämään toimintaa; samoin sos.representaatioiden kautta Sos.representaatioiden teoria konstruktiivinen teoria Laadullisen asennetutkimuksen ja sosiaalisten representaatioiden erot liittyvät kuitenkin sekä käsitteistöön että metodiikkaan

Laadullisen asennetutkimuksen metodiikka Aineiston tuottaminen Väittämämetodi Aineiston luokitteleva analyysi Kannanottojen ja perustelujen erittely Aineiston tulkitseva analyysi Erilaisia tulkitsevia käsitteitä

Asennekäsite laadullisessa asennetutkimuksessa Joko eksplisiittisesti mukana tai implisiittisenä Aineisto tuotetaan käyttäen väittämiä, jotka voidaan ymmärtää asenneväittämiksi Kannanotoista väittämiin voidaan puhua asenteen ilmauksia Arvottamista voi tapahtua eri ulottuvuuksilla Myös arvottamisen kohde voi vaihdella Edelleen puheen kautta voidaan päätellä jotakin asenteista (voidaan toki käyttää myös muita tulkitsevia käsitteitä)

LOPUKSI Miksi laadullinen asennetutkimus on menetelmänä käyttökelpoinen? Teoreettisesti perusteltu lähestymistapa Sisältää systemaattisen metodiikan Helppo tapa tuottaa tutkimuskysymyksiin kohdentuvaa puheaineistoa

KIITOS !