Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Advertisements

1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
1. VALTAKUNNALLISET KEMIAN OPETUKSEN PÄIVÄT
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
VERKKOMATERIAALI KEMIAN OPETUKSESSA Maija Aksela & Mari Juuti
Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Johdatus ohjelmointiin  Ohjelmointi opetuksessa  Opetussuunnitelma-tehtävä  Ohjelmointityökalut ja -välineet.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetuksessa Kemian Opetuksen Päivät /Irma Aroluoma.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Perustettu
painotuslinjan esittely
Ainetyöryhmien työn aloitus
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Pelit opetuksen tukena
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa Kandin tutkimussuunnitelman esittely Emma Huhta

Tutkimuskysymykset Miten kokeellista lähestymistapaa mallinnetaan? –Miten kokeellista lähestymistapaa voidaan konkreettisesti käyttää yläkoulun kemian opetuksessa? Miten kokeellinen lähestymistapa tukee oppimista?

Keskeisiä käsitteitä konstruktivistinen oppimiskäsitys kokeellisuus, kokeellinen lähestymistapa oppiminen

Tausta teorioita – Mitä tiedeTään jo? Kemian opetuksen tulisi tukeutua kokeelliseen lähestymistapaan (POPS. 2004) oppiminen perustuu ongelmalähtöiseen ilmiöön, joka on liitetty aitoon kontekstiin. Oppijan ja luonnon välisen yhteyden tulisi pysyä selkeänä. (Sahlberg, P. 1991) Oppiminen on tiedon rakentamisen aktiivinen prosessi Oppiminen liittyy toimintaan Olennaista oma kokeilu, ongelmanratkaisu, ymmärtäminen (Rausten – von Wright, M. 1997) POPS (2004) mainitaan kemian oppiaineen opetuksessa luonnontieteelliseen ajatteluun ohjaaminen, sekä opetuksen tukeutuminen kokeelliseen lähestymistapaan

Tausta teorioita… jatkuu… Kokeellisuus perustuu luonnontieteeseen, että oppimisteoriaan (Saari, Viiri 1998) Kokeellisuus merkitsee havaintojen tekemistä ja kvalitatiivisia kokeita (Ahtee, Pehkonen 2000; Lavonen, Meisalo 2008) Perinteinen ajattelu: demot, oppilas työt Laajempi ajattelu: labrat, vierailu, omakohtainen toiminta (Lavonen, Meisalo 2008) Maija Aksela Mallinnus: kysymysten asettelu ja ongelmien löytäminen, hypoteesien asettaminen ja niiden testaaminen, havaintojen tekeminen, mittausten tekeminen, tulosten esittäminen, käsittely, tulkitseminen, johtopäätösten tekeminen, luotettavuuden arviointi, suunnittelu. demonstraatio, hiljainen demo, oppilastyö, laboratoriotyö, ongelmalähtöinen opetus, yhteistoiminnallinen opetus, luonnossa tehtävä kokeellinen työ

Lähtökohdat - Miksi tutkin? Kemian sivuaine (henkilökohtainen kiinnostus) Auttaa oppilaita yhdistämään teorian ja käytännön Monipuolisuus Mahdollistaa eri tavoin oppivien oppilaiden huomioimisen ja eriyttämisen

Seuraavat askeleet - yhteenvedon hahmottelua Gradu – oppikirja-analyysi Miten yläkoulun kemian oppikirjat edesauttavat kokeellisuuden toteutumista? (valitaan muutama paljon käytössä oleva kirjasarja, hyväksi koettu tietyssä koulussa)

Lähteet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2004. Sahlberg, P. 1991. Luonnontieteidenopetuksen työtapoja. s.13, 18 Valtion painatuskeskus. Rausten – von Wright, M. 1997. Opettaja tienhaarassa. Ahtee, M. & Pehkonen, E. 2000. Johdatus matemaattisten aineiden didaktiikkaan. Helsinki: Oy Edita Ab Lavonen, Meisalo & al. 2008. Opetuksen kokeellisuus. Haettu: 30.10.2013. Saatavissa myös: http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/kokeel/lahestymist/index.htm