OVI -portaali, kaikki mitä olet toivonut verkossa olevilta peleiltä Minna Kytölä, Anna Linnakylä ja Petri Lounaskorpi Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
S2-tiimin muistiinpanot
Tikkurilan Palloseura
Pelit monipuolistamassa oppimisympäristöä
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Pelit monipuolistamassa oppimisympäristöä
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Pelit ja Virtuaalimaailmat monipuolistamassa oppimisympäristöä
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Löytöretkipuisto Opas toiseen maailmaan Minna Kytölä, OVI-hanke Anna Linnakylä, OVI-hanke.
Pelit monipuolistamassa oppimisympäristöä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimispelit ja Virtuaalimaailmat Opetuksessa OVI –hanke Minna Kytölä, Anna Linnakylä, Lauri Pirkkalainen ja Petri Lounaskorpi Oppimispelit.
OPPIMINEN LAAJENEVISSA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ KEOS JYVÄSKYLÄ Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Virtuaalimaailmat ja oppimispelit oppimisen tukena THO Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt – koordinointihanke Anna Linnakylä, Minna.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Ops seminaari Askola.
Konneveden kunta Jyväskylän yliopiston Agora Center
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Vanhempien mielipiteitä
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Perustettu
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Oppijan yksilöllisen oppimistyylin tukeminen peleillä (aihio 3) OPYP
Kohtaamisia pelimaailmassa
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Pelit opetuksen tukena
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Kirjoittajaprofiilit
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OVI -portaali, kaikki mitä olet toivonut verkossa olevilta peleiltä Minna Kytölä, Anna Linnakylä ja Petri Lounaskorpi Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt -koordinaatiohanke

OVI-hankkeen tavoitteet Hankkeen tavoite on edistää virtuaalisten oppimisympäristöjen ja pelinomaisten oppimissovellusten pedagogisesti mielekästä opetuskäyttöä. Koordinointihanke ohjaa oppimispelien ja virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä kouluissa sekä kokoaa ja levittää hyviä käytänteitä opettajille. Järjestää testausta ja pilotointia kouluissa opettajien ja oppilaiden kanssa – haluatko mukaan?

Mitä OVI-hanke tarjoaa opettajille? Linkkejä oppimispeleihin oppiaineittain, luokkatasoihin jaoteltuina Opastettuja tutustumiskäyntejä virtuaalimaailmoihin Ideoiden levittämistä opettajilta ja muilta asiantuntijoilta kouluihin Tietoa uusista oppimisympäristöistä ja niihin liittyvistä käytänteistä Osallistumismahdollisuuksia pelien ja virtuaalisten ympäristöjen kehittämiseen

Uudenlainen oppiminen? ”Pojat kiilaavat tyttöjen ohi englannin kielessä tietokonepelien ansiosta.” Olli Uuskosken englantilaisen filologian pro gradu, Helsingin yliopisto (YLE uutiset )

6 Osallistuvan Kulttuurin Uudet Taidot: Digitaalinen Lukutaito 21. vuosisadalla (Henry Jenkins 2007) Pelata - Osaa tutkia ympäristöä ongelman ratkaisun keinoin Esiintyä - taito eläytyä eri rooleihin improvisoiden ja havainnoiden Simuloida – taito tulkita ja rakentaa malleja todellisen maailman prosesseista Omaksua – taito järkevästi muokata ja tuottaa media sisältöjä Hajautettu keskittyminen - henkilö voi hoitaa useita tehtäviä samanaikaisesti. Laaja havaintokyky – taito osallistua tehokkaasti välineillä, jotka laajentavat tiedollisia voimavaroja Yhteisöllinen tiedon jako – kyky yhdistää tiedot ja muistiinpanot ryhmässä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi Arvioida – kyky arvioida kriittisesti eri tietolähteiden uskottavuutta ja luotettavuutta Monimedia navigointi – taito seurata tarinan ja tiedon juonta läpi useiden tietolähteiden ja medioiden Työskennellä Verkoissa – Taito etsiä, yhdistää ja jakaa tietoa Neuvotella – taito liikkua erilaisissa yhteisöissä arvostelukykyisesti ja kunnioittaen erilaisia näkemyksiä sekä omaksua ja noudattaa vaihtoehtoisia normeja OPPIJA OSAA

Pelien mahdollisuudet Pelien motivoivuus on todettu monissa tutkimuksissa (Gee, Prensky) ja se perustuukin usein juuri uusien asioiden oppimiselle Pelaaja saavuttaa flow-tilan kun hän kamppailee sopivan kokoisten haasteiden parissa, ajantaju katoaa ja pelaaja on täysin keskittynyt toimintaansa. Jos tämä pelikokemus ja flow-tila saataisiin valjastettua opetussuunnitelman mukaisten sisältöjen oppimiseen, avaisi se täysin uusia mahdollisuuksia

Oppimispelien sukupolvet ja niiden oppimisteoreettiset painotukset 1. Sukupolvi: Edutainment ärsyke-reaktio, yksittäisten taitojen harjoittelu Behaviorismi 2. Sukupolvi: Oppimispelit informaation pilkkominen, tarjoilu ja yhdistely oppijan kykyjen mukaan Kognitiivinen konstruktivismi 3. Sukupolvi: Peliympäristöt ja – käyttö sosiaalinen vuorovaikutus, yhteydet tarkoitukseen, tilanteeseen ja kulttuuriin Sosiokulttuurinen oppimisnäkemys Egenfeldt-Nielsen (2007) Fokus toiminnassa Fokus oppijassa Fokus ympäristössä, tilanteessa, käytössä

Miten ja miksi pelejä tulisi hyödyntää opetuksessa? Digitaalisten pelien käytön mahdollisuuksia ei olla vielä täysin ymmärretty. Pojat kiilaavat tyttöjen ohi englannin kielessä tietokonepelien ansiosta. Olli Uuskosken englantilaisen filologian pro gradu, Helsingin yliopisto (YLE uutiset ) Opettajilla on kiinnostusta, mutta vaikeuksia löytää hyviä pelejä omiin tarpeisiinsa – uusimmat tutkimukset, tekniikat ja materiaalit eivät ole aina opettajien ulottuvilla

Miten ja miksi pelejä tulisi hyödyntää opetuksessa? Pelaaminen ja pelien hyödyntäminen opetuksessa ei ole uusi asia Pelibarometrin (2010) mukaan lähes kaikki suomalaiset (98 %) ovat viimeisen 12 kuukauden aikana pelanneet jotain peliä. Digitaalisia pelejä on pelannut kolme neljästä (73 %) ja aktiivisia pelaajia on hiukan yli puolet (55 %). Nuoret harrastavat enemmän digitaalisten pelien pelaamista kuin iäkkäämmät ja aktiivisuus laskee tasaisesti ikäryhmittäin, mutta vielä 60–69 -vuotiaistakin puolet (49 %) on pelannut näitä pelejä. Rahapelejä on pelannut neljä viidestä (80 %) vastaajasta ja opetuspelejä n. 17 %. Pelit yleisiä informaalissa oppimisessa – virallisessa opetuksessa ne nähdään vielä usein välipalana, muttei kovin hyödyllisenä osana opetusta Kasvatustieteen tutkimuslaitoksen erikoistutkija Kirsi Pohjolan mukaan suomalainen koulu on tullut risteykseen. Jos jatkamme samalla tavalla, suurin osa lapsista liukuu mielekkään oppimisen ulkopuolelle. Voimme myös muuttaa toimintaamme ja ottaa vakavasti oppimisympäristöjen ja yhteiskunnan muutokset. (KSML Ilkka Hartio)

Oppimispelien mahdollisuudet Motivoi Palkitsee Integroi Tukee

Pelit motivoivat oppijaa Pelien kirjo on laaja ->Jokaiselle oppijalle löytyy sopiva peli Pelit aktivoivat oppijaa ->Flow Yhdessä pelaaminen -> yhdessä oppiminen Ongelmanratkaisu Tiedon etsiminen hauskaa

Pelaaminen on palkitsevaa 1.Oma eteneminen -> itsearvostus nopeus, taidot, uudet tasot… 2.Opettajan arvostus Positiivinen palaute, paremmat arvosanat 3.Kavereiden arvostus ”Hän on hyvä vastus.” ”Mä haluan samaan joukkueeseen Villen kanssa, koska hän on niin hyvä pelaamaan tätä. ”

Pelit integroinnin välineenä Oppiaine integraatio ▫Angry Birds – Fysiikka ▫Kovat kertoimet – maantieto, yhteiskuntaoppi, uskonto, etiikka, 12 eri kieltä… Pelit vieraan kielen opetuksessa  ”Pojat kiilaavat tyttöjen ohi englannin kielessä tietokonepelien ansiosta.” Olli Uuskosken englantilaisen filologian pro gradu, Helsingin yliopisto (YLE uutiset ) Erilaiset oppijat yhdessä ▫Vanhemmat oppilaat nuoremmat oppilaat ▫erityisoppilaat normioppilaat

Pelit erityisopetuksessa Oppimispelejä on monentasoisia Eritasoiset pelit eri oppijoille Adaptoituvat pelit ▫Vaikeutuvat taitojen mukaan ▫Oppiminen etenee sopivan haastavalla tasolla Peli motivoi kotitehtävänä ▫Tehtävät vaikeutuvat taitojen karttuessa ▫Houkuttimet koukuttavat (seuraava taso, kolikot, haastetehtävät, jne.)

Pelien käyttömahdollisuuksia Pedagogisina kokonaisuuksina ▫Vesikoulu (KE) tai Kovat kertoimet (HI, YHT, UE, kielet) Simulointi (esim. Virtuaalikunta) Osana kuratoituja sisältöjä ▫TULUVAT –hanke Eriyttämisen välineenä ▫ Luki-Luukas (AI) Itseohjautuva materiaali ▫esim. matematiikan oppimisohjelmat  Ekapeli, Sumdog, Timez Attack tai Manga High

Voiko oppimispelien avulla saada aikaan sytyttävää oppimista? pystyvyyden tunnetta? asioiden ymmärtämistä ja tiedon prosessointia? aitoa yhdessä tekemistä ja osallistumista? syväprosessointia? aitoa ponnistelua? myötäelämisen kykyä? Vai ovatko pelit vain pieniä välipaloja ja teknistä kikkailua?

TULOSSA KESÄKSI 2013 !

15-Apr-15 peda.net/polku/ovi