Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Harvialan koulu ja päiväkoti
Future Learning Environment
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Marjo Vesalainen / AinO-keskus:
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Mitä museot ja koulut voivat tehdä yhdessä?
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Aino Hynynen Muko-08.  Kiinnostus oman koulutuksen pohjalta; solmisaation vaikutus omaan musiikilliseen kehitykseen ja mahdollisuus käyttää tulevaisuudessa.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Sensorinen integraatio
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
Kulinaariset työpajat 6op Aistinvarainen arviointi tuotekehityksessä Tutkivan, kokeellisen ja kehittävän työskentelyn menetelmät Tuotteen kehittäminen.
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Tulevaisuus … Tieto – tiedon käyttö Oppiminen Yksilölliset opintopolut Elinikäisen oppimisen avaintaidot Geneerinen kyvykkyys Verkostoyhteiskunta.
Seminaarityön rakenteesta
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen.
Esikoulusta ekaluokalle siirtyminen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Tasogeometriaa alkuopetukseen
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
Miten uusi opetussuunnitelma näkyy rakentamishankkeessa? NOVA SCHOLA FINLANDIA
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
TUKEMO Joustava oppimisympäristö oppilaan tuen mahdollistajana Hankkeen esittely lokakuussa 2013.
painotuslinjan esittely
Esittelyssä Karhulan lukion matemaattis-teollisen linjan opinnot
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vanhempainilta
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Sähköiset yo-kirjotukset
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Tieteellinen kirjoittaminen
Näin arvioimme tiimin toimintaa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
TO2.
Mitä avoimuus on?.
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Behaviorismi tavoitteena PSYKOLOGIAN TIETEELLISTÄMINEN kaikenkarvaisen ihmismieltä koskevan spekulaation (vrt. psykoanalyysi) sijaan ratkaisuna keskittyminen.
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
PSYA11 Kandidaatintutkielma
3. luokka Lukuvuosi
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen METSÄN KÄYTTÖ KOKEELLISENA OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ ESI- JA ALKUOPETUKSEN TIDEKASVATUKSESSA Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen

TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHDAT Ajankohtaisuus Suomessa tehty vähän tutkimusta vrt. kansainvälisyys Sivuainevalinta Oma henkilökohtainen kiinnostus luonnontieteitä kohtaan

TUTKIMUSKYSYMYKSET Mitä tiedekasvatus on? Millainen esi- ja alkuopetusikäinen on oppijana? Mitä erityispiirteitä esi- ja alkuopetuksen tiedekasvatukseen kuuluu? Millainen metsä on oppimisympäristönä? (Mitä on kokeellinen työskentely?) Onko metsää hyödynnetty esi- ja alkuopetuksen kokeellisessa tiedekasvatuksessa?

KESKEISIÄ KÄSITTEITÄ Tiedekasvatus Esi- ja alkuopetusikäinen lapsi oppijana Oppimisympärisö Metsä oppimisympäristönä (Kokeellinen työskentely) (Tutkiva oppiminen)

KESKEISIÄ KÄSITTEITÄ Tiede: Tiedekasvatus: Biotieteet Fysikaaliset tieteet Tiedekasvatus: Luo perustaa lapsen tutkivalle toiminnalle -> Tuotetaan ja omaksutaan ympäristössä olevaa tietoa, omaksutaan tieteelliseen työskentelyyn liittyviä taitoja. (Turja, 2012) Aktiivinen oppiminen ensimmäisistä koulupäivistä lähtien, maailman näkeminen tieteellisesti (Bencmarks, 2009) Lapsilähtöisyys, toiminnallisuus, vaihtelevat ympäristöt (Feng, 1987)

TUTKIMUSMENETELMÄ JA TUTIMUSPROSESSI Teoreettinen viitekehys Kandista graduun Valmistuminen keväällä 2014

KANDISTA GRADUUN Opetuskokeilu aiheeseen liittyen?