Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen METSÄN KÄYTTÖ KOKEELLISENA OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ ESI- JA ALKUOPETUKSEN TIDEKASVATUKSESSA Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen
TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHDAT Ajankohtaisuus Suomessa tehty vähän tutkimusta vrt. kansainvälisyys Sivuainevalinta Oma henkilökohtainen kiinnostus luonnontieteitä kohtaan
TUTKIMUSKYSYMYKSET Mitä tiedekasvatus on? Millainen esi- ja alkuopetusikäinen on oppijana? Mitä erityispiirteitä esi- ja alkuopetuksen tiedekasvatukseen kuuluu? Millainen metsä on oppimisympäristönä? (Mitä on kokeellinen työskentely?) Onko metsää hyödynnetty esi- ja alkuopetuksen kokeellisessa tiedekasvatuksessa?
KESKEISIÄ KÄSITTEITÄ Tiedekasvatus Esi- ja alkuopetusikäinen lapsi oppijana Oppimisympärisö Metsä oppimisympäristönä (Kokeellinen työskentely) (Tutkiva oppiminen)
KESKEISIÄ KÄSITTEITÄ Tiede: Tiedekasvatus: Biotieteet Fysikaaliset tieteet Tiedekasvatus: Luo perustaa lapsen tutkivalle toiminnalle -> Tuotetaan ja omaksutaan ympäristössä olevaa tietoa, omaksutaan tieteelliseen työskentelyyn liittyviä taitoja. (Turja, 2012) Aktiivinen oppiminen ensimmäisistä koulupäivistä lähtien, maailman näkeminen tieteellisesti (Bencmarks, 2009) Lapsilähtöisyys, toiminnallisuus, vaihtelevat ympäristöt (Feng, 1987)
TUTKIMUSMENETELMÄ JA TUTIMUSPROSESSI Teoreettinen viitekehys Kandista graduun Valmistuminen keväällä 2014
KANDISTA GRADUUN Opetuskokeilu aiheeseen liittyen?