TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
VOA-oppimispäiväkirja
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Mika Väyrynen tuottaja
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Loppuyhteenveto. Miltä tuntuu session päätteeksi? Mitä on päällimmäisenä mielessä? –Uupumus? –Onnistumisen olo? –Pettymys?
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 3 – Työpaikat oppimisympäristöinä, työpaikkaohjaajan tehtävät ja työpaikkaohjaajien.
Ops seminaari Askola.
Työpaikkaopinnot on jaksotettu:
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
TET =Työelämään tutustuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?

JAETTU ASIANTUNTIJUUS KUKA OPETTAA KETÄ? KOULUTUKSEN KONTEKSTI – OHJAUSTILANTEET TOPS TPO:N ONGELMAT OHJAUSTILANTEISSA, ARVIOINNISSA JA SUUNNITTELUSSA TYÖSKENTELY- TEORIAN LUOMINEN: MITÄ ON OHJAUS? ARVIOINTI? KRIITTINEN ARVIOINTI JA TARKENTUVAN ONGELMAN ETSIMINEN SYVENTYVÄ TIETO JA UUDET TOIMINTATAVAT

Mikä työpaikkaopinnoissa 1.VETÄÄ (innostaa, kannustaa kehittämään, toimii hyvin ja auttaa kehittymään) 2.TYÖNTÄÄ (tökkii, on hankalaa, ei toimi, aiheuttaa vastustusta) Listaa kumpaankin teemaan asioita ja arvioi Veto asteikolla ja Työntö asteikolla

Yritysten rooli miksi yritysten tulisi olla mukana työpaikkaopintojen järjestämisessä? miten opiskelijasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty työpaikalle? miten yrityksen tulisi osallistua ja mihin yrityksen on mahdollista osallistua? kenen yrityksessä pitäisi osallistua?

Työpaikkaopintojen ohjaajayhteisö Työpaikkajakson tavoitteet työpaikkaohjaaja Opiskelija(-t) Opettaja( -t), asiakkaat esimiehet tiimi Viranomaiset

Työpaikkaopintojen tavoitteet kuka tai ketkä asettavat työpaikkaopintojen tavoitteet? miten työpaikkaopintojen tavoitteet asetetaan? mitä tavoitteita työpaikkaopinnoilla on?

Työpaikkaopintojen suunnitelma mitä työpaikkaopintojen suunnitelman pitäisi sisältää ja millä tarkkuudella?’ kenen tehtävänä on laatia suunnitelma? milloin suunnitelma laaditaan? minkälaisiin ideoihin oppimisesta

KOKEMUKSELLINEN OPPIMINEN (BARNETT 1989, RUOHOTIE 2000) Välitön kokemus Tapahtuma Pohdiskeleva havainnointi: mitä tapahtui? Ilmiön abstrakti käsitteellistäminen: mitä opittiin sovellusmahdollisuudet ? Toteutuksen suunnittelu; mitä tulisi tehdä toisin? Aktiivinen kokeilu: tehdään toisin MITEN HUOMIOIT MALLIN ELEMENTIT TYÖPAIKKAOHJAAJIEN SUUNNITTELUSSA?

Oppiminen yhteisen työn kontekstissa (Poikela 2005) Tekemällä oppiminen Kokemuksen vaihto Yhteinen reflektointi Käsitteellisen tiedon organisointi

MILLOIN KOULUTUS ON VAIKUTTAVAA? koulutus on vaikuttavaa silloin, kun - aika - paikka - tilanne ovat mahdollisimman todelliset MITÄ TARKOITTAA TYÖPAIKKAOHJAAJIENKOULUTTAMISEN NÄKÖKULMASTA?

Työpaikkaopintojen suunnitelma minkälaiseen käsitykseen työssäoppimisesta suunnitelma nojaa? mitkä ovat työpaikkaopintojen tavoitteet? miten arvioidaan opiskelijan lähtötaso? mitä työpaikkaopinnoissa tehdään, mitkä ovat työtehtävät? miten työpaìkkaopinnot ohjataan? miten työpaikkaopinnot arvioidaan?

Välitehtävä: Räätälöi itsellesi tehtävä, joka liittyy työpaikkaopintojen ohjaukseen ja/tai arviointiin: Esim. Keskustele opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa teemasta: -mitä työpaikkaopinnoissa pitäisi arvioida? -mitä haasteita arviointiin liittyy?

Ennen insinööri opintoja Opinto- jen alussa Ennen työpaik- kaopinto ja Työpaikk aopintoj en aikana Työpaikk opinto- jen jälkeen Kuka ohjaa Mitä ohjataan Millä menetel millä Työpaikkaopintojen ohjaussuunnitelma

KOKEMUKSELLINEN JA REFLEKTIIVINEN OPPIMINEN Konkreettinen kokemus Reflektiivinen havainnointi( toiminnan jälkeinen reflektio Abstrakti käsitteellistämine n/ toimintaa edeltävä reflektio Aktiivinen toiminta/ toiminnan aikainen reflektio

Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 1.Oman tehtävän tarkoituksenmukainen omaksuminen ja kokemuksen kartuttaminen 2.a) Oman tehtävän arviointi, työtoverien ja esimiehen palaute b) Henkilökohtaisen työn ja muiden työn yhteinen arviointi ja suhteuttaminen toisiinsa 3. a) Yhteisen työn ja kehitystarpeiden jäsentäminen ja oppimissuunnitelman laatiminen

Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 3b) Oman työn suunnittelu ja oppimissuunnitelman laatiminen esimiehen kanssa 4. Työ- ja kehitystehtävien toteuttaminen yhteisesti ja itsenäisesti 5. Kokemuksista keskustelu 6. Yhteisen ja yksilöiden toiminnan ja oppimisen yhteinen arviointi 7. Työssä oppimisen arviointi ja seuranta 8. Oppimisen johtamisjärjestelmän luominen ja ylläpitäminen

Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 9. Kehitetyn ja dokumentoidun toimintatavan käytäntöön vieminen 10. Työssä oppimisen ohjausmallien toteuttaminen käytännössä

Ongelmalähtöisyys tupa-jaksojen suunnittelussa 1.Haluammeko kehittää työpaikkaopintoja ja työpaikoilla tapahtuvaa ohjausta? 2.Minkälaista osaamista/asiantuntijuutta tavoitellaan? 3.Minkälainen tupajaksojen ja työpaikkaohjaajien koulutuksen malli sopisi? 4.Miten se rakennetaan? 5.Mitä uutta osaamista sen rakentaminen vaatii? 6.Miten tupa-suunnitelma viedään käytäntöön? 7.Miten arvioimme tupajaksosuunnitelmat, niiden ohjauksen ja arvioinnin?