Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Perusopetuksen uudistus
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Ulla Ilomäki-Keisala
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ainetyöryhmien työn aloitus
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla 28.3.2015 Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet, Ilmiölähtöinen oppiminen Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla 28.3.2015

Opetuksen eheyttäminen Tavoitteena kokonaisuuksien oppiminen, asioiden välisten suhteiden ja keskinäisten riippuvuuksien ymmärtäminen: eri tieteenalojen tiedon yhdistäminen Menetelmänä tutkiva oppiminen Eheyttämisen tapa ja kesto voi vaihdella yksittäisestä oppitunnista koko lukuvuoteen

Eheyttämisen toteutustapoja: rinnastaminen: samaa teemaa opiskellaan kahdessa tai useammassa oppiaineessa samanaikaisesti jaksottaminen: samaan teemaan liittyvät asiat opiskellaan peräkkäin toiminnalliset aktiviteetit: esim. teemapäivät, tapahtumat, opintokäynnit, leirikoulut monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu: prosessi on kestoltaan pidempi kuin esim. teemapäivä kokonaisopetus: kaikki opetus toteutetaan eheytettynä

Eheyttämisen toteutustapoja Tiedonalalähtöinen oppiminen (esim. ilmastonmuutos) Eri oppiaineiden välinen yhteistyö Omaksutaan eri tiedonala Varsinainen ilmiölähtöinen oppiminen (esim. Miksi nykyään on myrskyjä enemmän kuin aiemmin?) Lähtökohtana oppilaiden esittämät kysymykset Oppimisen teema syntyy ympäröivän maailman havainnoinnista Opettajan ohjaava rooli tärkeä: opettaja voi antaa raamin, mutta oppimiskysymys nousee oppilailta Taito- ja taideaineet mukana prosessissa

Eheyttämisen myönteisiä vaikutuksia Oppilaat ovat motivoituneita. Uusi tieto on yhdessä luotua. Voi syntyä sellaista tietoa, mitä ei välttämättä ”oppikirjaoppimisessa” tulisi esiin. Tuottaa yleensä hyviä tuloksia oppimisessa. Lisää mahdollisuuksia opiskella erilaisissa ja eri-ikäisten oppilaiden ryhmissä ja työskennellä usean eri aikuisen kanssa. Tarjoaa mahdollisuuksia yhdistää koulun ulkopuolinen oppiminen koulutyöhön.

Huomioitavia asioita Pitää huolehtia siitä, että eri oppiaineiden käsitteet opitaan. Vie enemmän aikaa kuin opettajajohtoinen menetelmä: mietittävä, mitä opiskellaan ja mitä ei. Opettajan rooli: opettaja suunnittelee, ohjaa ja tukee oppimisprosessia. Jotta eheyttäminen olisi aidosti monien oppiaineiden välistä, kaikkien opettajien panosta tarvitaan. Koulun toimintakulttuurin muutos: tarvitaan uusia rakenteita ja resursseja, johtamista ja kaikkien sitoutumista

Paikallisesti päätettäviä asioita Miten oppilaat ja huoltajat osallistuvat koulun toimintakulttuurin kehittämiseen? Mitä yhteistyötä tehdään muiden toimijoiden kanssa? Mitkä ovat paikalliset painopisteet ja miten ne ilmenevät käytännössä? Mitkä ovat oppimisympäristöjen ja työtapojen valintaa, käyttöä ja kehittämistä ohjaavat paikalliset tavoitteet ja erityiskysymykset? Miten opetuksen eheyttäminen käytännössä toteutetaan? (tavoitteet ja sisällöt, arviointi, toteutumisen seuranta ja kehittäminen)

Pienin askelin Oppilaiden osallistaminen Kaikkea ei tarvitse muuttaa kerralla. Kiireen lisääminen ei ole tarkoitus: jostain pitää luopua. Koulun toimintakulttuurin muutos Kaikki on mahdollista, jos on halua! (Hannele Cantell) https://www.youtube.com/watch?v=mXvozGMlqug Oppilaiden osallistaminen https://www.youtube.com/watch?v=dpHYeRxIqfw