LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Advertisements

LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
FC WILD Tyytyväisyyskysely Yleistä/taustaa • Tyytyväisyyskysely järjestettiin toista kertaa tavoitteena saada kuuluviin kentän ääni,
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
ZipIT ZipIT Teknologiaohjelman hanke-aihio FinnWell - Tekesin terveydenhuollon teknologiaohjelma ZipIT.
LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
Laatu LAATU EI TARKOITA SITÄ, ETTÄ TUOTE TAI PALVELU ON ABSOLUUTTISESTI HYVÄ VAAN SITÄ ETTÄ SEN TEKEMISEEN KÄYTETTÄVÄT MENETELMÄT JA TOIMINNOT ON DOKUMENTOITU.
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Ek:n yrittäjävaltuuskunta
Sami Nikula, Stefan Lindström
SÄTEILYLÄHTEIDEN VAIHTO JA KAUPPA AMBERTEC’in kokemuksia
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Lähipäivä T Business process development methods 1.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Verkkopankin käytettävyys
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Toimintajärjestelmän rakentaminen
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
ISO 9000 –sarjan uudistus – Mikä muuttuu?
KPL TIET KADUT.
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Minkälainen on hyvä gradu?
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Tiivistelmä nykyisistä tietojärjestelmistä (esimerkki)
Vesa Laitinen PANK TULEVAISUUS- SEMINAARI Laboratoriotoimikunta.
Projekti: Iso rinkeli.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Väestönmuutos , maakunnittain
Laatujärjestelmät.
Puutavaran laillisuus Kommentti asian monimutkaisuudesta M
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Turhia töitä... Ylituotanto ja varastointi Odottaminen ja etsiminen
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
SOSIAALITYÖN LUOKITUKSET KEHITTÄMISTYÖN KOHTEENA
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
– Kari Palokangas – Palvelutoimittajien arvioijan pätevöityminen ArvioijaPääarvioija HSEQ-koulutus xx Arvioijakoulutus xx Tekninen,
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
11/6/2012www.ruukki.com | Jarmo Koskimaa | PUBLIC1.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Klubin Strategia Työkalu
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Vertais-auditointi-sparraus
ISO/IEC vaatimustenmukaisuus maksajavirastotehtävissä
…edellytykset yrityksen syntymiseen?
Esityksen transkriptio:

2901030 LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet: A) Laatujärjestelmä B) Laatukäsikirja C) ISO 9001-standardi Miten käsitteet liittyvät toisiinsa ?

HYÖDYLLISIÄ OSOITTEITA: http://www.sfs.fi/standard/9000framet.html http://www.laatukeskus.fi

Kansainvälinen standardisointi perustuu laajaan konsensuskäytäntöön. Siitä seuraa, että: Standardeille saadaan laaja yleinen kiinnostus, kannatus ja tuki. Voidaan käsitellä vain yhteisesti kiinnostavia osa-aiheita, jolloin kokonaisuuden muiden osien osalta päättävät yritykset itse. Laatujohtamisen osalta keinoina tulevat esille vain yleisesti vakiintuneet ja nekin esimerkki- mäisesti ja laadunvarmistuksen osalta keinoja (vaatimuksia varten) ei haluta käsitellä ollenkaan. Käsittelytapa jää yleiseksi ja pintapuoliseksi. Ei voida puuttua yrityskohtaisiin ylivoimai- suuden toteutuskeinoihin. Standardeja sovellettaessa organisaatioiden tulee itse omassa toiminnassaan paikata ja täydentää standardiaineistoa, jotta ylivoimai- suus voisi toteutua.

Vanhan standardin ISO 9001 (1994) pääkohtia 4. Laatujärjestelmävaatimukset 4.1 Johdon vastuu 4.2 Laatujärjestelmä 4.3 Sopimuskatselmus 4.4 Suunnittelun ohjaus 4.5 Asiakirjojen ja tietojen valvonta 4.6 Ostotoiminta 4.7 Asiakkaan toimittamien tuotteiden valvonta 4.8 Tuotteen tunnistettavuus ja jäljitettävyys 4.9 Prosessin ohjaus 4.10 tarkastus ja testaus 4.11 Tarkastus-, mittaus-, ja testausvälineiden valvonta 4.12 Tarkastus- ja testaustila 4.13 Poikkeavan tuotteen valvonta 4.14 Korjaavat ja ehkäisevät toimenpiteet 4.15 Käsittely, varastointi, pakkaaminen, säilytys ja toimittaminen 4.16 Laatutiedostojen valvonta 4.17 Sisäiset laatuauditoinnit 4.18 Koulutus 4.19 Huolto 4.20 Tilastolliset menetelmät

ISO 9000 -standardien tulevaisuus Ydin- Standar- dit Muut Standar- dit Tekniset raportit Tekniset spesifi- kaatiot Esitteet ISO 9000:2000 -sarjan standardit ISO 9000, ISO 9001 ja ISO 9004 julkaistiin joulu-kuussa 2000. Jäljelle jääneiden standardien uusiminen jatkuu edelleen ja suunni-telman mukaan standardeja on tulevaisuudessa vain viisi. Muut standardit muute-taan teknisiksi raporteiksi tai teknisiksi spesifikaatioiksi. Tekninen raportti eroaa standardista lähinnä tunnuksensa ja statuksensa puolesta. Teknisen raportin tunnus on ISO/TR ja sen tarkoituksena on tukea standardeja an-tamalla asiaan liittyvää opastusta. Osa standardeissa olleesta tiedosta julkaistaan jatkossa ISOn esitteissä. Esitteiden aiheita ovat mm. laadunhallinnan periaatteet ja ISO 9000 -sarjan standardien valinta ja käyttö. 9000 9001 9004 19011 10012 TR 10005 TR 10006 TR 10007 TR 10013 TR 10014 TR 10015 TR 10017 TS16949

ISO 9001 vrt. ISO 9004 ISO 9004 Laatujohtaminen Business-perusteinen (yrityskohtaisuus) Liiketoimintaprosessien parantaminen Toiminta ja tulokset Suunnitelmien mukaisuus, tehokkuus, business-sopivuus Parantamisalueet ja mahdollisuudet Näkökulmana johto ja omistajat ISO 9001 Laadunvarmistus Sopimusperusteinen (sopimuskohtaisuus) Tuotevaatimusten varmistaminen Toiminta ja tulokset Vaatimusten / sopimustenmukaisuus, tehokkuus Poikkeamat ja parantamismahdollisuudet Näkökulmana asiakkaat ja viranomaiset

Mittaus, analysointi ja parantaminen Prosessimalli (ISO 9001:2000) Laadunhallintajärjestelmän jatkuva parantaminen Oheinen prosesseihin perustuvan laadunhallintajärjestelmän malli kuvaa standardin ISO 9001:2000 kohdissa 4 – 8 esitettyjä prosessiyhteyksiä. Malli osoittaa asiakkai-den tärkeän merkityksen määriteltäessä vaatimuksia prosessin lähtötiedoiksi. Malli kattaa kaikki standardin ISO 9001:2000 vaatimukset, mutta ei kuvaa prosesse-ja yksityiskohtaisesti. Prosessimaisen toimintamallin etuja on, että se mahdollistaa prosessijärjestelmän toisiinsa liittyvien yksittäisten prosessien, niiden yhdistelmien ja vuorovaikutusten jatkuvan ohjauksen. Johdon vastuu Asia-kas Asia-kas Mittaus, analysointi ja parantaminen Resurssien- hallinta Tyyty-väisyys Pa-nos Tuo-tos Tuotteen toteuttaminen Vaati-mukset Tuote