Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I Seppo Pohjolainen, Heli Ruokamo Katja Pesonen, Vesa-Matti Hartikainen TTKK/DMI/HypLab ITK-2000
A&O Avoin Oppimisympäristö Kehitystyö perustuu pedagogisten ominaisuuksien ja tekniikan sekä toiminnallisuuden huomioonottamiseen Rakenteinen oppimateriaali: Hierarkinen esitietovaatimusrakenne Interaktiiviset elementit A&O:n työkalut: Hypermediamateriaalin tuottamisen työkalut Navigointityökalut Kognitiiviset työkalut Kommunikointityökalut Ryhmätyön ja yhteistoiminnan työkalut Hallinnolliset työkalut
A&O Avoin Oppimisympäristö A&O:n toimijat: oppija, opettaja, tutor, asiantuntija, tutkija, hallinto Autentikointi Lokitietojen kerääminen Tekniset ratkaisut: Netscape Navigator (asiakas) JDK 1.1, RMI, JDBC UNIX (palvelin) ORACLE tietokanta <URL: http://matriisi.ee.tut.fi/matriisilaskenta/>
A&O:n tilat
Autentikointi
Työhuone
Keskusteluryhmä
Sähköposti
Mediakeskus
Opetuskokeilu 30 opiskelijaa opiskeli 3 viikon ajan matriisilaskentaa TTKK:ssa Opiskelijat pitivät opiskelun vapaudesta Luentomoniste oli hypertekstiä suositumpi Tietokoneen tarkistamat harjoitustehtävät olivat suosittuja Kommunikaatiotyökaluja pidettiin hyödyllisinä Keskimääräinen arvosana 3/5
Johtopäätöksiä Opetussuunnitelman tärkeys Matemaattisen tekstin siirtäminen verkkoon on hankalaa Pedagoginen malli Sisältötuotannon malli - oppimateriaalin rakenne - aktiivinen oppimateriaali - vuorovaikutus (keskusteluryhmät) - ryhmätyö - oppijoiden tuottaman materiaalin hyödyntäminen. Opettajan rooli
Seppo Pohjolainen, Heli Ruokamo Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio E-mail: Seppo.Pohjolainen@tut.fi