Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO. Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
HAJAUTTAMISEN IDEAA SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
SAK:n ja liittojen sähköinen viestintä SAK Jäsenpalveluosasto Heli Nykänen.
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Loppuesittely.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Vuoden 2011 toiminta alkaa tammikuussa Joensuussa yhteistapaaminen Esitellään mestariluokat Keskustellaan toiminnasta Työpajatoimintaa.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Veli-Pekka Lifländer VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU SISÄLTÖ: Opetussuunnitelman yleinen osa Opetuksen sisältöideat Opetussuunnitelman erityinen.
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Verkkokoulutuksen tietoisku
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Tervetuloa jatkamaan DIGITAALI- TEKNIIKAN opiskelua!
Filosofian kandiohjelma
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I Seppo Pohjolainen, Heli Ruokamo Katja Pesonen, Vesa-Matti Hartikainen TTKK/DMI/HypLab ITK-2000

A&O Avoin Oppimisympäristö Kehitystyö perustuu pedagogisten ominaisuuksien ja tekniikan sekä toiminnallisuuden huomioonottamiseen Rakenteinen oppimateriaali: Hierarkinen esitietovaatimusrakenne Interaktiiviset elementit A&O:n työkalut: Hypermediamateriaalin tuottamisen työkalut Navigointityökalut Kognitiiviset työkalut Kommunikointityökalut Ryhmätyön ja yhteistoiminnan työkalut Hallinnolliset työkalut

A&O Avoin Oppimisympäristö A&O:n toimijat: oppija, opettaja, tutor, asiantuntija, tutkija, hallinto Autentikointi Lokitietojen kerääminen Tekniset ratkaisut: Netscape Navigator (asiakas) JDK 1.1, RMI, JDBC UNIX (palvelin) ORACLE tietokanta <URL: http://matriisi.ee.tut.fi/matriisilaskenta/>

A&O:n tilat

Autentikointi

Työhuone

Keskusteluryhmä

Sähköposti

Mediakeskus

Opetuskokeilu 30 opiskelijaa opiskeli 3 viikon ajan matriisilaskentaa TTKK:ssa Opiskelijat pitivät opiskelun vapaudesta Luentomoniste oli hypertekstiä suositumpi Tietokoneen tarkistamat harjoitustehtävät olivat suosittuja Kommunikaatiotyökaluja pidettiin hyödyllisinä Keskimääräinen arvosana 3/5

Johtopäätöksiä Opetussuunnitelman tärkeys Matemaattisen tekstin siirtäminen verkkoon on hankalaa Pedagoginen malli Sisältötuotannon malli - oppimateriaalin rakenne - aktiivinen oppimateriaali - vuorovaikutus (keskusteluryhmät) - ryhmätyö - oppijoiden tuottaman materiaalin hyödyntäminen. Opettajan rooli

Seppo Pohjolainen, Heli Ruokamo Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio E-mail: Seppo.Pohjolainen@tut.fi