Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus
Yhteisöllinen oppiminen Lisää kykyä osallistua pienryhmää laajemman yhteisön toimintaan Pienempi yhteisö rakentaa yhteistä ymmärrystä tai syventää ymmärrystään oppimisen kohteena olevasta ilmiöstä Seuraavaksi yhteisöllistä oppimista tukevia asioita
Oppimistehtävät on luonteeltaan pohtivia Kysymyksiin vastataan antamalla selitys Kriittinen tiedonjakaminen Faktojen luettelemista
Keskustelu Argumentoiminen Järkeily Selitysten antaminen ja pyytäminen
Positiivinen ilmapiiri Turvallinen ympäristö Konfliktien käsittely Ei ylipositiivinen Kritiikitön tiedon jakaminen Ryhmäharmonia Ryhmässä ei parhaat kaverit
Henkilökemiat Ystävillä yhteisöllisempi vuorovaikutus Avoin keskustelu Oman mielipiteen esiin tuominen Turvallisesti eri mieltä
Ryhmäharmonian rikkominen, yhteisymmärryksen luominen Turvallinen ryhmä konfliktit ei riko ryhmäharmoniaa Ei turvallinen ryhmä Konflikti voi katkaista vuorovaikutuksen Kompromissien tekeminen Ystäväpohjaiset ryhmät helpottavat
Vastavuoroinen ja tasa-arvoinen osallistuminen ja sitoutuminen Tuetaan ja kehitetään Sosiaalisia taitoja Vuorovaikutustaitoja Kuulutaan ryhmään Kaveriyhteisö Luonnollinen oppimisympäristö
Tiedollinen ristiriita Luo keskustelua Kyky tuoda oma mielipide esille Perustelu Yhteisymmärrys Tiedollisesti samalla tasolla
Koulun sosiaalinen konteksti Koulun tehtävät yleisesti yhteisöllisiä oppimista tukevia?? Koulun perinteiset kulttuurit juurtuneet ”Tieto on meidän omasta päästä” Oppilaiden pitäisi arvostaa omia mielipiteitä Sosiaalisesti ja emotionaalisesti tuottava
Miksi Terveystiedon tunnille Valmistaa työelämään Tulevaisuus Vuorovaikutustilanteet Toisten kuunteleminen Ristiriitatilanteiden ratkaiseminen Tiedon soveltamista Ryhmä synnyttää uutta tietoa Uudet näkökulma
Haasteita koulussa Koulukulttuurin muuttaminen Kaikilla ei ole läheisiä ystäviä Kovat vaatimukset Riippuu aineesta ja opettajasta Vaatii paljon aikaa Ilmapiirin hyvää luomista Tutustumista
Miten Hyvä ilmapiiri Rohkaiseva opettaja Yhteistyö opettajien välillä Pohtimista tukevia tehtäviä Menetelmät: esim. väittely, pari- ja pienryhmätyöt Harkitut tehtävänannot ikäryhmän mukaisesti
Opettajan toiminta Arvosta oppilaiden ajatuksia ja mielipiteitä sekä kannusta itseilmaisuun Rohkaise ja ole läsnä Toimi pitkäjänteisesti Usko siihen mitä teet Pyri luomaan hyvä ilmapiiri