Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Opiskelija näkökulma: Essi Vainio
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
TASAPAINON RAKENTAMINEN
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Ongelmaperustainen oppiminen
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Tulevaisuus on nuorten! Pitäisikö virheistä oppia? Materiaalin ovat laatineet: Tuija Saarivirta ja Matti Varjo Rauman normaalikoulu, 2013 Kuva ClipArt.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Kieli itseilmaisun välineenä
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Opetussuunnitelmassa 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Yhteisopettajuus arjessa
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus

Yhteisöllinen oppiminen  Lisää kykyä osallistua pienryhmää laajemman yhteisön toimintaan  Pienempi yhteisö rakentaa yhteistä ymmärrystä tai syventää ymmärrystään oppimisen kohteena olevasta ilmiöstä  Seuraavaksi yhteisöllistä oppimista tukevia asioita 

Oppimistehtävät on luonteeltaan pohtivia  Kysymyksiin vastataan antamalla selitys  Kriittinen tiedonjakaminen  Faktojen luettelemista

Keskustelu  Argumentoiminen  Järkeily  Selitysten antaminen ja pyytäminen

Positiivinen ilmapiiri  Turvallinen ympäristö  Konfliktien käsittely  Ei ylipositiivinen  Kritiikitön tiedon jakaminen  Ryhmäharmonia  Ryhmässä ei parhaat kaverit

Henkilökemiat  Ystävillä yhteisöllisempi vuorovaikutus  Avoin keskustelu  Oman mielipiteen esiin tuominen  Turvallisesti eri mieltä

Ryhmäharmonian rikkominen, yhteisymmärryksen luominen  Turvallinen ryhmä  konfliktit ei riko ryhmäharmoniaa  Ei turvallinen ryhmä  Konflikti voi katkaista vuorovaikutuksen  Kompromissien tekeminen  Ystäväpohjaiset ryhmät helpottavat

Vastavuoroinen ja tasa-arvoinen osallistuminen ja sitoutuminen  Tuetaan ja kehitetään  Sosiaalisia taitoja  Vuorovaikutustaitoja  Kuulutaan ryhmään  Kaveriyhteisö  Luonnollinen oppimisympäristö

Tiedollinen ristiriita  Luo keskustelua  Kyky tuoda oma mielipide esille  Perustelu  Yhteisymmärrys  Tiedollisesti samalla tasolla

Koulun sosiaalinen konteksti  Koulun tehtävät yleisesti yhteisöllisiä oppimista tukevia??  Koulun perinteiset kulttuurit juurtuneet  ”Tieto on meidän omasta päästä”  Oppilaiden pitäisi arvostaa omia mielipiteitä  Sosiaalisesti ja emotionaalisesti tuottava

Miksi Terveystiedon tunnille  Valmistaa työelämään  Tulevaisuus  Vuorovaikutustilanteet  Toisten kuunteleminen  Ristiriitatilanteiden ratkaiseminen  Tiedon soveltamista  Ryhmä synnyttää uutta tietoa  Uudet näkökulma

Haasteita koulussa  Koulukulttuurin muuttaminen  Kaikilla ei ole läheisiä ystäviä  Kovat vaatimukset  Riippuu aineesta ja opettajasta  Vaatii paljon aikaa  Ilmapiirin hyvää luomista  Tutustumista

Miten  Hyvä ilmapiiri  Rohkaiseva opettaja  Yhteistyö opettajien välillä  Pohtimista tukevia tehtäviä  Menetelmät: esim. väittely, pari- ja pienryhmätyöt  Harkitut tehtävänannot ikäryhmän mukaisesti

Opettajan toiminta  Arvosta oppilaiden ajatuksia ja mielipiteitä sekä kannusta itseilmaisuun  Rohkaise ja ole läsnä  Toimi pitkäjänteisesti  Usko siihen mitä teet  Pyri luomaan hyvä ilmapiiri