ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
opettajankouluttajan
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Kulttuuri ja hyvinvointi kulttuuripolitiikan näkökulmasta Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmässä Esa Pirnes.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
TTL Sosiaalisessa mediassa
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Turun esi- ja perusopetuksessa
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki Sosiaali- ja terveysministeriö ja Euroopan sosiaalirahasto Pirkko Mäkelä-Pusa Kuntoutussäätiö.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
1 Verkostoyhteistyö – onnistumisen edellytyksiä ja pullonkauloja Työllisyysfoorumi Tampere-talo, Rondo sali HAUS kehittämiskeskus Oy Reija Linnamaa.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Apurahapäätösten vertailuperusteet
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Mentorointi.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Y HTEISÖLLISYYS KANSALAISTOIMINNASSA Yhteisöllisyys − mistä puhumme? Terveys ry:n miniseminaari Helsinki Elina Nivala.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Osaaminen hallussa mentoripankissa Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Oppimisen psykologiaa
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Millaisen maailman haluaisin? Kirjan sivut
Tietoasiantuntijoiden roolit ja toiminta koulutuksen ja työelämän kehittämishankkeissa Tapaustutkimus tietokäytäntöjen ja innovatiivisten tietoyhteisöjen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Osaamisen näytön prosessi
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
10. Ajattelu.
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Esityksen transkriptio:

ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA (osallistumisnäkökulma) ASIANTUNTIJUUS TIEDONLUOMISENA (luomisnäkökulma)

ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTA- JA KÄSITTELYPROSESSINA –asiantuntijuus nähdään kognitiivisena yksilötason ilmiönä –muodollinen tieto sisäistyy korkeamman asteen käsitteelliseksi tiedoksi ja muuntuu asiantuntijan joustavaksi tiedoksi ongelmanratkaisun kautta –systeeminen tieto olennaista (tietää miten jonkin systeemi toimii), ei niinkään toiminnallinen tieto (tietää mitä pitää tehdä)

ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISEN PROSESSINA –asiantuntijaksi tuleminen on sosiaalinen ilmiö ja edellyttää osallistumista eksperttikulttuuriin ASIANTUNTIJUUS TIEDONLUOMISEN PROSESSINA –uuden tiedon luomista ja vallitsevien käytäntöjen murtamista –ongelmien ratkaiseminen ei johda rutinoitumiseen vaan uusien ongelmien asettamiseen –yhteisöllistä tiedon luomista

ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) Asiantuntija yksilö, joka ymmärtää asioiden periaatteita, johtaa niiden avulla vastauksia kohtaamiinsa ongelmiin ja tarvittaessa pystyy luomaan yhteisönsä kanssa uutta ongelmanratkaisussa tarvittavaa tietoa. Asiantuntija käyttää tukena verkostoyhteyksiä muihin asiantuntijoihin. Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oman osaamisensa yhteisön muiden jäsenten osaamiseen ja muiden yhteisöjen osaamiseen Yksilön osaaminen ei kehity vain vertikaalisesti aloittelijasta asiantuntijaksi vaan siihen sisältyy eri alojen ammattilaisten horisontaalista oppimista ja yhteisöllisen kognition muotojen kehittymistä.