Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008
Kurssin tavoitteet opiskelija ymmärtää kulttuurin ja taiteen välittymisen prosesseja hahmottaa käytännön tapoja välittää kulttuurin ja taiteen sisältöjä osaa neuvotella kulttuurin ja taiteen merkityksistä ja arvoista
Kurssin oppimistavoitteita ammatillisen osaamisen kannalta TIIMITYÖSKENTELY VUOROVAIKUTUSTAIDOT SOSIAALISET TAIDOT PROJEKTIOSAAMINEN REFLEKTIO-OSAAMINEN ASIAKASTUNTEMUS ASIAKASPALVELUN TUNTEMINEN TUOTTEISTAMINEN LUOVAT ONGELMANRATKAISUTAIDOT SUUNNITTELUTAIDOT SUUNNITTELUSTA KÄYTÄNNÖKSI OHJAUSTAIDOT MENETELMIEN HALLINTA DOKUMENTOINTI AJANKÄYTÖN HALLINTA
Kurssin sisältö lähiopetus ja orientoituminen, museokäsitykset, museo ja erilaiset yleisöt oppimistehtävä ryhmissä – taustatiedon hankkiminen -ryhmäkohtaiset ohjaustapaamiset -kehitetään ja sovelletaan erilaisia asiakaslähtöisiä menetelmiä lähiopetus 8.4. ja tehtävien purku ja reflektointi -esimerkkejä erilaisista menetelmistä -käsityksiä museo-opetuksen perustana
Arviointiperusteet suoritettu / ei suoritettu Suorittamiseen edellytetään aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen (vähintään ¾ läsnä), aktiivista osallistumista keskusteluun, harjoituksiin ja työryhmätyöskentelyyn: työryhmätyöskentelyssä pidetään kirjaa ryhmän kokoontumisista ja opiskelijoiden osallistumisesta työskentelyyn. Kirjalliset harjoitukset ja itsearviointi pitää olla palautettu Tentittävä kirja LEVANTO & PETTERSSON: Valistus / museopedagogiikka / oppiminen. Taidemuseo kohtaa yleisönsä – arvioi Anne-Maija Malmisalo-Lensu
Käsitykset oppimisen taustalla Oppija on itseohjautuva, aktiivinen, oman tiedon rakentaja Oppijalla on aikaisempaa tietoa ja kokemuksia, joiden pohjalta uutta tietoa rakennetaan Oppiminen tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kontekstissa
Käsitykset oppimisen taustalla Oppiminen perustuu oppijan kokemuksiin ja itsereflektioon toiminnan, pohdinnan ja käsitteellistämisen syklinä. Humanistisen eli kokemuksellisen oppimisen tavoitteena on itsensä toteuttaminen ja "minän" kasvu. Kokemuksellisessa oppimisessa ovat läsnä oppijan omat tunteet ja elämykset. Oppija aktivoituu prosessissa, jossa hän käyttää monipuolisesti aistejaan, mielikuvia ja mielikuvitustaan. Oppiminen on konstruktivistisen tiedonkäsityksen mukaan jatkuvaa tiedon syventämistä ja rakentamista. (von Wright 1997)
Ryhmätehtävä tehdään isolle paperille kuva museosta, sen toiminnoista ja sen suhteesta yhteiskuntaan ja yleisöön ”Mikä on museo?” aikaa n min Työt esille - tutkitaan niitä yhteisesti "Mikä on taiteen ja kulttuurin suhde instituutioihin?" "Missä kohdassa ja minkälaisena näet itsesi kuvassa?" Jokainen ryhmä esittelee kuvansa.
Tehtävä Käy tutustumassa parisi kanssa huonon taiteen museoon netissä ums_for_museumhaters/index.htm Millaisia asioita ja näkökulmia taiteen merkityksiin ja arvottamiseen sivut herättävät? Keskustele parisi kanssa. Kirjatkaa ylös seuraavaa tuntia varten.
KULTTUURIN JA TAITEEN VÄLITTYMINEN OHJELMA Kerrataan kurssin sisältö ja arviointiperusteet Huonon taiteen museon herättämiä ajatuksia. Kotitehtävän purku. Asiakaslähtöisyys. Ketkä ovat museon asiakkaita? Minkälaisia motiiveita heillä on tulla museoon? Miten museo voi ottaa heidät huomioon? Miten asiakkaita tutkitaan. Ryhmätyöskentelyä. Saavutettavuus ja diversiteetti. Open doors -videon esittely. Tehtävän anto ja ryhmien muodostaminen. Tauko 15 min n. puolivälissä.