Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Advertisements

ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
(Kirjoita tähän tehtävän otsikko esim. Ti-te-tehtävä 2. PP:n kotitehtävä) (Kirjoita tähän oma nimesi ja päivämäärä)
Matematiikan oppiminen.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Minä oppijana 1 ov..
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Ryhmätehtävät 2.1 Korjattu Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
ERITYISTAIDEKASVATUS
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kokemuksellinen oppiminen
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Englannin valinnainen lisäkurssi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Tavoitteet ja arviointi
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Oppiminen voidaan määritellä:
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008

Kurssin tavoitteet opiskelija ymmärtää kulttuurin ja taiteen välittymisen prosesseja hahmottaa käytännön tapoja välittää kulttuurin ja taiteen sisältöjä osaa neuvotella kulttuurin ja taiteen merkityksistä ja arvoista

Kurssin oppimistavoitteita ammatillisen osaamisen kannalta TIIMITYÖSKENTELY VUOROVAIKUTUSTAIDOT SOSIAALISET TAIDOT PROJEKTIOSAAMINEN REFLEKTIO-OSAAMINEN ASIAKASTUNTEMUS ASIAKASPALVELUN TUNTEMINEN TUOTTEISTAMINEN LUOVAT ONGELMANRATKAISUTAIDOT SUUNNITTELUTAIDOT SUUNNITTELUSTA KÄYTÄNNÖKSI OHJAUSTAIDOT MENETELMIEN HALLINTA DOKUMENTOINTI AJANKÄYTÖN HALLINTA

Kurssin sisältö lähiopetus ja orientoituminen, museokäsitykset, museo ja erilaiset yleisöt oppimistehtävä ryhmissä – taustatiedon hankkiminen -ryhmäkohtaiset ohjaustapaamiset -kehitetään ja sovelletaan erilaisia asiakaslähtöisiä menetelmiä lähiopetus 8.4. ja tehtävien purku ja reflektointi -esimerkkejä erilaisista menetelmistä -käsityksiä museo-opetuksen perustana

Arviointiperusteet suoritettu / ei suoritettu Suorittamiseen edellytetään aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen (vähintään ¾ läsnä), aktiivista osallistumista keskusteluun, harjoituksiin ja työryhmätyöskentelyyn: työryhmätyöskentelyssä pidetään kirjaa ryhmän kokoontumisista ja opiskelijoiden osallistumisesta työskentelyyn. Kirjalliset harjoitukset ja itsearviointi pitää olla palautettu Tentittävä kirja LEVANTO & PETTERSSON: Valistus / museopedagogiikka / oppiminen. Taidemuseo kohtaa yleisönsä – arvioi Anne-Maija Malmisalo-Lensu

Käsitykset oppimisen taustalla Oppija on itseohjautuva, aktiivinen, oman tiedon rakentaja Oppijalla on aikaisempaa tietoa ja kokemuksia, joiden pohjalta uutta tietoa rakennetaan Oppiminen tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kontekstissa

Käsitykset oppimisen taustalla Oppiminen perustuu oppijan kokemuksiin ja itsereflektioon toiminnan, pohdinnan ja käsitteellistämisen syklinä. Humanistisen eli kokemuksellisen oppimisen tavoitteena on itsensä toteuttaminen ja "minän" kasvu. Kokemuksellisessa oppimisessa ovat läsnä oppijan omat tunteet ja elämykset. Oppija aktivoituu prosessissa, jossa hän käyttää monipuolisesti aistejaan, mielikuvia ja mielikuvitustaan. Oppiminen on konstruktivistisen tiedonkäsityksen mukaan jatkuvaa tiedon syventämistä ja rakentamista. (von Wright 1997)

Ryhmätehtävä tehdään isolle paperille kuva museosta, sen toiminnoista ja sen suhteesta yhteiskuntaan ja yleisöön ”Mikä on museo?” aikaa n min Työt esille - tutkitaan niitä yhteisesti "Mikä on taiteen ja kulttuurin suhde instituutioihin?" "Missä kohdassa ja minkälaisena näet itsesi kuvassa?" Jokainen ryhmä esittelee kuvansa.

Tehtävä Käy tutustumassa parisi kanssa huonon taiteen museoon netissä ums_for_museumhaters/index.htm Millaisia asioita ja näkökulmia taiteen merkityksiin ja arvottamiseen sivut herättävät? Keskustele parisi kanssa. Kirjatkaa ylös seuraavaa tuntia varten.

KULTTUURIN JA TAITEEN VÄLITTYMINEN OHJELMA Kerrataan kurssin sisältö ja arviointiperusteet Huonon taiteen museon herättämiä ajatuksia. Kotitehtävän purku. Asiakaslähtöisyys. Ketkä ovat museon asiakkaita? Minkälaisia motiiveita heillä on tulla museoon? Miten museo voi ottaa heidät huomioon? Miten asiakkaita tutkitaan. Ryhmätyöskentelyä. Saavutettavuus ja diversiteetti. Open doors -videon esittely. Tehtävän anto ja ryhmien muodostaminen. Tauko 15 min n. puolivälissä.