Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
Advertisements

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
tietopalvelusihteeri Riitta Nevalainen Kuopion om-keskus
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
PalauteOodi PalauteOodin historia PalauteOodi luotiin Hy:n Lääketieteellisen tiedekunnan tarpeista ja toimesta. Ei ollut osa Oodia aluksi laisinkaan.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palautteen antaminen ja saaminen
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Ops 2016 ja arviointi.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MIKSI ARVIOINTIA TEHDÄÄN? Arvioinnilla saadaan tietoa siitä, mitä tuloksia toiminnalla on saatu aikaan ja miten toimintaa tulisi kehittää. Tietoa oman.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
MUTU – SPARQL-kyselyt ja etenemisvaihtoehdot
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Tietoturva.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mikä on elämänkatsomus?
Laaja-alainen arviointi
Aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta ja laskutus Wilman avulla
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Minä ja identiteetti – minäkuvat ja itsetunto
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Opettajan arviointi Opettajan arviointi kohdistuu 1. Opetukseen 2. Henkilöön 3. Olosuhteisiin (oppiaine, koulun ilmapiiri yms.) Opettajan toiminnan arvioinnissa on viimeisen puolen vuosisadan aikana tapahtunut/tapahtumassa (Suomessa) merkittävä muutos: ulkoisen arvioinnin pääpaino on siirtymässä esimiehiltä ”asiakkaille”. Vaikka siirtymässä on hyviä puolia, on hyvä muistaa, että asiakkaan käsite ei sovi kasvatukseen. Pääosa opettajan arvioinnista on itsearviointia.

Opettajan henkilöön kohdistuva palaute Henkilöön kohdistuva palaute kuormittaa aina itsetuntoa. Opettajan tapauksessa erityistä on, että: Palautteen antajien lähtökohdat ja motiivit vaihtelevat → esim. oppilaiden antama palaute tähtää harvoin opetuksen kehittämiseen vanhempien (ja oppijoidenkin) antamaa palautetta saattaa leimata opettajaan projisoitu huoli lapsen (omasta) tulevaisuudesta. Opettajalla syytä olla ammatillinen ”sateenvarjo”, joka suojaa päivittäistä persoonan kuormitusta.

Opettajan arviointi ”ylhäältä” Arvioinnista on tullut vallan ja johtamisen keskeinen väline. Myös opettajat joutuvat arvioinnin kohteeksi oppilaitoksen tuloksen yms. näkökulmasta. USA:ssa opettajia voidaan jo paikoin erottaa huonojen oppimistulosten seurauksena (tai tätä ainakin vaaditaan hyvin pontevasti). Terve ydin on jonkinlaisessa työn kehittämisessä, joka yleensä hotunee parhaiten opettajan itsearvioinnilla.

Opettajan itsearviointi Jatkuva ja erikseen kerätty palaute Jatkuvan palautteen käsittelyssä huomioitavaa ”sateenvarjo” ei saisi peittää kohdallista kritiikkiä kollegiaalinen solidaarisuus on hyväksi, mutta se ei saa mennä liian pitkälle palautteen arvioimisen ongelmat (esim. äänekkäät pääsevät esiin → edustavat tiettyä oppijoiden näkökulmaa) On syytä rakentaa pysyvä erikseen kerätty palautejärjestelmä (esim. kurssikokeen yhteyteen) Järjestelmän pitää tavoittaa oleelliset kurssin kehitysehdotukset, mutta se ei saa olla liian raskas.