Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHilkka Lahti Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
tietopalvelusihteeri Riitta Nevalainen Kuopion om-keskus
Koulukirjastot kunnan koulutoimessa / Luku-Suomi -hanke Kuopion om-keskuksen rooli koulukirjastohankkeen organisoinnissa tietopalvelusihteeri Riitta Nevalainen Kuopion om-keskus
2
Lähtökohtia koulukirjastojen kehittämiselle Kuopiossa
Minna Canthin koulun ja lukion kirjasto (1998) Atk-kirjastojärjestelmä om-keskuksen käyttöön (1999) Koulutoimen ja kirjastotoimen yhteistyöryhmän selvitys (2002)
3
Kuopiossa hankkeeseen osallistuvat
Luku-Suomi –hanke Kuopiossa hankkeeseen osallistuvat kaikki kaupungin lukiot (7 kpl) kaikki perusopetuksen 7-9 –luokkien koulut (7 kpl) molemmat 1-9 –luokkien koulut kaksi perusopetuksen 1-6 –luokkien koulua päiväkodin esiopetusryhmä kaupunginkirjasto
4
Hankkeen tavoitteet lukuharrastuksen edistäminen
koulukirjastojen kehittäminen oppimateriaalikeskuksen kehittäminen koulujen tietopalveluyksiköksi opetussuunnitelmatyöhön osallistuminen opettajien täydennyskoulutukseen osallistuminen yhteistyön kehittäminen (kaupunginkirjasto, taidemuseo, muut kirjastot)
5
Lukuharrastuksen edistäminen
uutta aineistoa sekä kouluille että om-keskukseen kirja-aiheiset tapahtumat kouluilla: Mielikirjapäivä, Lukuviikko, Kirjan ja ruusun päivä
6
Koulukirjastojen kehittäminen
koulukirjastojen tilajärjestelyt kokoelmien karsinta ja uuden aineiston hankinta koulukirjaston kehittämissuunnitelma koko koulu mukaan kehittämiseen!
7
Om-keskuksesta tietopalveluyksikkö
opettajien työn tuki keskitetyt palvelut: lainaus, aineiston hankinta ja luettelointi tiedotustehtävät: yhteydenpito koulujen ja muiden toimijoiden välillä atk-järjestelmän ylläpito ja käytön opastus tietopalvelusihteeri
8
Opetussuunnitelmatyöhön osallistuminen
koulukirjasto oppimisympäristönä, sen käyttö ja jatkuva kehittäminen opetussuunnitelmiin sekä perusopetuksessa että lukiossa
9
Opettajien täydennyskoulutusta
koulukirjaston ABC –kurssit informaatiolukutaito koulutussuunnittelussa yhteistyötä opettajajärjestöjen, kirjastojen ja museoiden kanssa
10
Yhteistyön kehittäminen
yhteistyösuunnitelma kaupunginkirjaston kanssa valmisteilla taidemuseo oppimisympäristönä uudet yhteistyökumppanit?
11
Pienten koulukirjasto : Aurinkorinteen koulu
perusopetuksen luokat 1-6 uudisrakennus, jossa myös päiväkodin esiopetusryhmä koulukirjasto ja atk-luokka rinnakkain atk-lainaus
12
Pienten koulukirjasto : Jynkän koulu
perusopetuksen luokat 1-6 opetusluokka koulukirjastoksi koulukirjasto näyttely- ja esitystilana atk-lainaus
13
Kyläkoulun koulukirjasto: Kaislastenlahti ja Kurkimäki
Pienikin kokoelma voi olla toimiva!
14
Yhtenäiskoulun koulukirjasto: Neulamäki ja Puijonsarvi
Koulukirjasto keskitettynä tai hajautettuna
15
Koulukirjasto yläluokille : Hatsalan klassillinen koulu
perusopetuksen luokat 7-9 koulun peruskorjauksen yhteydessä uusi kirjastotila kirjaston lisäksi aineluokkien kokoelmat
16
Minna Canthin koulun ja lukion kirjasto
koulun peruskorjauksen yhteydessä uusi kirjastotila avoinna koko koulupäivän ajan atk-lainaus
17
Lukion koulukirjasto : Kuopion Lyseon lukio
perinteikäs koulukirjasto IB-tutkinnon vaatimukset kokoelmalle avoinna päivittäin atk-lainaus
18
Ja jatkoa seuraa… Luku-Suomi –hanke päättyy 2004, koulukirjastojen kehittämishanke jatkuu: työnimenä LukuKuopio om-keskuksen Verkkoveräjästä koulujen yhteinen linkkikokoelma? atk-järjestelmän käytön laajentaminen koulukirjastojen tilajärjestelyt jatkuvat opettajien täydennyskoulutuksen uudet haasteet yhteistyössä riittää aina kehitettävää!
19
Mutta on syytä muistaa, että…
”Ei ole hyvä tehdä liian paljon työtä. Täytyy myöskin laiskotella välistä ja välistä huvitella. Se on suuri siveellinen velvollisuus.” - Minna Canth -
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.