Ritva Kareketo kouluttaja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Näyttötutkinnon arviointi- ja työpaikkaohjaajakoulutus
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
Työpaikkakouluttajan ABC
InNoste-palvelupiste (02)
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Ops 2016 ja arviointi.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Osaamisen näytön prosessi
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
AIKAISEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN (AHOT)
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ritva Kareketo kouluttaja 5.10.2007 Tellun tarina – Osaamisen tunnistaminen ja ohjaus henkilökohtaistamisen edellytyksenä Ritva Kareketo kouluttaja 5.10.2007

Henkilökohtaistamisen vaiheet Tutkintoon hakeutuminen Tutkinnon suorittaminen Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen

Näyttötutkintoon hakeutuminen Hakevaa toimintaa tehdessä on tärkeää ymmärtää mistä nousee työelämässä toimivan aikuisen osaamisen kehittämisen ja tutkinnon suorittamisen tarve Kiinteää kumppanuus työelämän kanssa ja vastataan työelämän tarpeisiin Oman alan haasteiden ja ammattitaitovaatimusten tuntemus on tärkeää Asiakkaalle on tarjolla vaihtoehtoisia mahdollisuuksia tutkinnon suorittamiseen Jatkuva haku kaikissa tutkinnoissa ja rahoitusmuodoissa Hakeva toiminta on olennainen osa kaikkien toimijoiden työtä

Hakeutumisvaihe alustava lähtötilanteen selvitys ensimmäisessä kontaktissa asiakas saa neuvoa ja ohjausta kartoitetaan toiveita, motivoituneisuutta, työ- ja koulutustaustaa sekä alustavasti asiakkaalle soveltuvaa tutkintoa/palvelua Asiakaslähtöisyys kaikessa arjen toiminnassa!

Hakeutumisvaihe Tarkennettu lähtötilanteen selvitys/ Ammatillinen osaamisen tunnistaminen ammatillisen osaamisen tunnistaminen tapahtuu työelämässä kouluttajan, tutkinnon suorittajan ja työelämän edustajien kanssa kouluttaja ja työelämän edustaja havainnoivat työn tekemistä ja keskustelevat tutkinnon suorittajan kanssa työn tekemisen perusteluista ja itsearvioinnista

Hakeutumisvaihe apuvälineeksi osaamisen tunnistamiseen on kehitetty tutkinnon perusteiden pohjalta rakennettua arviointilomaketta, jossa keskeistä on ammatin ydinosaaminen osaamisen tunnistaminen on tapahduttava oikea-aikaisesti ja sillä on oltava merkitystä tutkinnon suorittamiseen

Hakeutumisvaihe tarkennettu lähtötilanteen selvitys /oppimisen ja elämäntilanteen selvitys hakeutumisvaiheesta alkaen on tärkeää ammattiaineiden ja ohjaavan kouluttajan kiinteä yhteistyö tutkinnon suorittajan tukemiseksi ja auttamiseksi Ohjauksessa tärkeää kannustaminen ja motivointi!

Hakeutumisvaihe lähtötilanteen ohjauskeskustelussa kartoitetaan kokonaisvaltaisesti tutkinnon suorittamisen mahdollisuuksia sekä tuen ja ohjauksen tarvetta. vuorovaikutuksen ja lomakkeiden/tehtävien pyrkimyksenä myös hahmottaa tutkinnon suorittajan elämänkenttää huomioidaan aikuisten luki- ja oppmisvaikeuksien olemassaolo ja niiden merkitys tutkinnon suorittamiseen

Tutkinnon suorittaminen Osoitettu osaaminen tarkoittaa luotettavia dokumentteja esim. tutkintotodistus Arvioijat päättävät osoitetun osaamisen pätevyydestä luotettavien dokumenttien perusteella Saavutettu osaaminen tarkoittaa osaamista jonka hakija on hankkinut esim. työssä (työtodistus). Arvioijat tunnustavat suorituksen tutkintosuoritukseksi

Tutkinnon suorittaminen aikaisemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen oikea-aikaisesti ja laadukkaasti ohjataan tutkinnon suorittajaa tuomaan esiin aikaisempaa osaamistaan erilaisten dokumenttien avulla - tutkinnon suorittajaa ohjataan löytämään itse tutkinnon perusteiden mukainen osaaminen dokumentoidusta työhistoriastaan (työtodistukset, tarvittaessa työpaikan lausunto ammattitaidosta jne.)

Tutkinnon suorittaminen Pupan prosessi: vastuukouluttaja arvioi alustavasti ovatko työkokemuksen dokumentit riittäviä tutkintoon asia siirretään tutkintovastaaville, jotka järjestävät ohjauskeskustelun tutkinnon suorittajan kanssa ja varmistavat dokumenttien riittävyyden lopuksi järjestetään tutkintotilaisuus, jossa paikalla on tutkinnon suorittaja, työelämän edustajat ja tutkinnon järjestäjä arvioinnissa päädytään joko tutkinnon osan tunnustamiseen tai täydennykseen täydennys tapahtuu henkilökohtaisen näyttösuunnitelman mukaan joko kirjallisesti tai toiminnallisesti

Tutkinnon suorittaminen Tutkintotilaisuuksien eli näyttöjen periaatteita, jotka ovat kehittyneet henkilökohtaistamisen myötä: Näytöt työelämän kehittäjänä Henkilökohtaistuneet näytöt Näyttöjen ohjaus Näyttöjen arvioinnin periaatteita Ohjaus ei pääty tutkinnon suorittamiseen vaan koko näyttötutkintoprosessin aikana on huolehdittava ura- ja jatkosuunnitelmien ohjauksesta.

Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen opetussuunnitelman kehittäminen teematarjottimeksi mahdollistamaan henkilökohtaiset näyttötutkintopolut yhteistyössä työelämän kanssa rakennettu teematarjotin, joka muodostuu tutkinnon perusteiden mukaisista toiminta-kokonaisuuksista

Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Ammatillisen kasvun tukemisen keinoja Lähiopetus Ammatillinen ohjaus työpaikalla Oman työn tutkiminen ja kehittäminen Opintopiirit yhteistoiminnallisena työskentelymuotona Oman kasvun kuvaus Verkko-ohjaus Henkilökohtaiset ohjauskeskustelut

”Elämässäni eniten olen oppinut nyt.” Tellu yli 40 v.