Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Advertisements

Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
. Rauman freinetkoulu.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
Uskontojen vuoropuhelu kasvatuksessa – tienä rauhaan SEN Seminaari 10
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Nuoruus kehitysvaiheena
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Tytöt teknologian taitajiksi
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oppimisorientaatioita
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? – Eri uskonnonopetusmallien sopivuus suomalaiseen koulujärjestelmään Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen laitos
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Uskonnot yhteiskunnassa
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi

YHTEISKUNNAN MUUTOSPROSESSEJA 1. Integraatio ja alueellistuminen 2. Ongelmien globaalisuus 3. Tasa-arvon vähentyminen ja lisääntyminen 4. Arvoristiriidat 5. Postmodernismi ja sen seuraukset sekä sille vastakkaiset voimat 6. Informaatioteknologian nopea kehitys 7. Muutosten kohtaaminen

kaikkiin murrosprosesseihin sisältyy elementtejä, jotka asettavat uskonnonopetukselle haasteita. uskonnonopetuksessa huomioitava yhteiskunnallinen ja kulttuurinen murros

Yhdentyvän Euroopan haasteet ja mahdollisuudet uskonnonopetukselle opetuksen merkitsevyys a. persoonallisen ja b. yhteiskunnallisen relevanssin näkökulmasta. A. Persoonallinen: konstruktivismi – opetuksen liityttävä mielekkäällä tavalla oppilaiden sisäisiin skeemoihin ja konstruktioihin - opetuksen oltava kognitiivisesti korkeatasoista - opetuksessa oltava esillä jokin oppilaita henkilökohtaisesti kiinnostava elementti

B. Yhteiskunnallinen: vuorovaikutus moniuskontoisessa Euroopassa uskonnon merkitys EU:ssa korostuu -oppilaiden saatava edellytyksiä elää ja työskennellä moniuskontoisissa ryhmissä

2. tehtävät 2. 1. Oman identiteetin syventäminen esim. A) Kuka minä olen? - mitä asioita arvostan ja miksi - mikä on kansallisuuteni ja rotuni - mikä on uskontoni?

B) Mistä minä tulen? - mikä on sukuni, mitkä perinteet haluan säilyttää, mitkä muuttaa - miten yhteisöni perinteet näkyvät ja vaikuttavat minun elämässäni? - mitkä asiat koskettavat minua? C) Mihin haluan olla menossa - miten näen mahdollisuuteni tulevassa - miten haluan vaikuttaa elämääni - miten haluan suhtautua toisin ajatteleviin tai muuten erilaisiin ihmisiin?

D) Mistä saan tukea - miten oma traditio vaikutta elämäntulkintaani - miten uskonnot, joiden parissa olen elänyt vaikuttavat elämän tulkintaani? ¤ itseymmärryksen kasvu

2. 2. Euroopan historian ja uskontojen tuntemus - tunnettava Euroopan uskonnollinen tilanne ja todellisuus - yleissivistys: prosessimaisuus ja dynaamisuus - moderni käsitys symbolien lukutaidosta - kyky keskustella erilaisten aatteiden, erilaisen historian ja erilaisen elämänkatsomuksen omaavien ihmisten kanssa .

- kyky pohtia erilaisuutta ja erilaisuuden itsessään synnyttämiä kysymyksiä - kyky reflektoida sekä tehdä johtopäätöksiä eri aatteista, historian vaiheista, katsomuksista ja uskonnoista. Sekä arvostaa aatteiden ja katsomusten merkitystä yksilöiden elämässä ja yhteiskunnassa

- opetus monesti jäänyt vuosilukukeskeiseen ajatteluun tai stereotyyppisten mallien esittämiseen, ulkolukutiedoksi - pelkistyksien taakse meneminen: ymmärtämään mitä merkitsee käytännössä olla esimerkiksi katolinen tai pohjoismaisen sosiaalivaltion jäsen. - on ymmärrettävä näkemään elämänolosuhteiden, poliittisten järjestelmien sekä myös uskontojen ja katsomusten suuri merkitys elämänolosuhteiden ja yhteiskuntien muovaajana

esim. - binaaristen oppositioparien taakse meneminen - dikotomioiden taakse - myös kyky kriittisesti tarkastella niitä syitä ja eroja, jotka ovat aiheuttaneet ristiriitaisuuksia tai eroja aatteiden ja uskomusten välille ja miten niistä annetut tulkinnat vaikuttavat eurooppalaisissa

2.3. Moniarvoistuminen - arvojen pluralisaatio, postmodernin aiheuttama sukkuloituminen, sekä että eetos, ei monoliittista identiteettiä - korkeatasoinen arvojen pohdinta ja arvojen selkeyttäminen ja arvojen merkitys - historiallinen tausta arvoille - sietokyvyn kasvu: erilaisuuden ymmärtäminen ja hyväksyminen - Yhdentyminen yksi mahdollisuus matkalla kohti luomakunnan eheyttä, ykseyttä ja toivoa, jotka ekumeenisen keskustelun avainkäsitteitä -eettisesti korkeatasoisemman ihmisen kasvattaminen

Parityö 1. Minkälaisena itse näette uskonnonopetuksen haasteet tämän päivän yhteiskunnassa? 2. Miten näihin haasteisiin tulisi vastata?

Uskonnonopetuksen kolme tulkintaa Hull: kolme lähestymistapaa uskonnonopetukseen: (1) oppia uskonto (learning religion), (2) oppia uskontoa (learning about religion) ja (3) oppia uskonnosta (learning from religion

oppia uskonto’ – koulun uskonnonopetus perustuu yhden uskonnollisen tradition tarkastelulle. Uskonnonopettaja on itse kyseisen uskonnon edustaja. Opetuksen tavoitteena on oppilaiden sitoutuminen omaan uskonnolliseen traditioon tai tehdä heistä kyseisen uskonnon kannattajia. Ominaista lähestymistavalla on, että uskonnon edustajat kontrolloivat uskonnonopetuksen opetussuunnitelmaa, oppimateriaaleja ja opetusmenetelmiä. Tällainen malli oli Suomessa vallalla ennen peruskoulua. (esim. Evankelisluterilaisen uskonnonopetuksen oppiennätykset 1966)

’oppia uskontoa’ lähestymistavassa uskontoa opetetaan ulkopäin: opetuksen perspektiivi on ei- uskonnollinen. Lähestymistapa perustuu monesti antropologiaan tai etnografiaan. Uskonnonopetus perustuu usein yhdelle tai useammalle uskontotieteen osa-alueelle. Keskipisteenä opetuksessa on uskonnon sisältö

’oppia uskonnosta’ lähestymistapa perustuu ajatukseen, jonka mukaan oppilaat osallistuvat käsittelen kohteena olevan uskonnon uskomusten ja toteutumismuotojen tarkasteluun. opetuksen keskuksena on oppilaiden elämys- ja kokemusmaailma. Näkökulma perustuu kasvatustieteelliseen tutkimukseen. tavoitteena on tukea oppilaan ihmiseksi kasvua etsimällä uskonnonopetukseen ainesta, jolla merkitystä oppilaan moraaliselle ja spirituaaliselle kehitykselle. Opetuksen keskiössä on oppilas oppijana.

Uskonnonopetuksessa kasvatuksellinen lähtökohta suomalaissa uskonnon opetussuunnitelmissa painopiste vaihdellut eri aikoina näiden välillä oppiaineen tehtävänä antaa valmiuksia identiteetin ja maailmankatsomuksen rakentamiseen painopiste siirtynyt: omaan uskontoon sitoutumisesta uskonnon merkityksen tarkasteluksi opetuksessa selvä kasvatuksellinen lähtökohta

Uskonnonopetuksen kriteerit Schweitzerin nimeämät viisi uskonnonopetuksen kansainvälistä kriteeriä ovat seuraavat: 1. uskontoa tulee opettaa yleisten kasvatusperiaatteiden mukaan, 2. uskonnonopetuksella on yhteiskunnallinen merkitys ja oppiainetta tulee opettaa tästä lähtökohdasta käsin, 3. uskonnonopetukseen tulee sisältyä uskontokuntarajoja rikkovaa ainesta, 4. uskonnonopetuksen tulee perustua lapsen oikeuteen uskontoon ja oikeuteen saada uskonnonopetusta ja 5. uskonnonopettajien tulee saavuttaa sellainen itse-reflektion taso, joka mahdollistaa kriittisen suhtautumisen omaan uskonnolliseen elämänkertaan.