Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
Mitä pitää mielenterveys- ja päihdeammattilaisten tietää ja osata, jotta palveluketjut sujuvat hyvin ja ihmiset tulevat kohdatuiksi ajallaan ja oikealla paikalla?
Kuka tippuu palvelujärjestelmästä? ja Milloin näin on vaarassa käydä?
Työikäiset Systeemissä olemattomat Nuoret naiset (mt- ja päihdeongelmaiset) Palvelujen nivelkohdat Organisaatiomuutokset
Nuoret Ne joilla ongelmia kotona Oppimisvaikeuksia; puuttuu peruskoulutodistus tai peruskoulun jälkeinen koulutus Nuoret jotka jäävät kotiin; vanhemmat tai sossu elättää Nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle jäävät
Lapset ja lapsiperheet Perheet joissa ongelmat kasautuvat Koulunkäynti- ja käytösongelmia Heikentynyt taloudellinen asema; riippuvuus sosiaaliturvasta, tulonsiirroista Perheiden voimavarat uupuvat
Mitä palveluja erityisesti tarvitaan? ja Miten tarpeisiin pystytään vastaamaan?
Työikäiset Tarvitaan yleisesti ottaen tietoa Aikaista tunnistamista ja oireenhallintaa Tietoa itsen huolehtimisen merkityksestä; itsehoitopisteet Kuntouttavaa työotetta Palvelujen ymmärrettävyyttä ja selkokielisyyttä
Nuoret (1) Ei päästetä peruskoulusta pois huonoin paperein Taataan opiskelu, työ- tai harjoittelupaikka Räätälöidään koulutuksia erityistarpeisiin Oppilaanohjausta Nuorten yli 3kk työttömyyden ehkäisy Poispääsy (-) viranomaismuistista/ sanktioista; * väärinymmärrysten, myöhästymisten, tulematta jättämisten, päihdehistorian, työ/ opiskelu- velvoitteesta kieltäytymisen selvittäminen
Nuoret (2) Digitaalisen maailman haasteeseen vastaaminen Toimintojen lopettaminen ja uusien kehittäminen Tietoyhteiskuntataitojen omaaminen Tietopankki tuloksellisista toimintatavoista Sähköinen asiakaskohtainen seuranta Kannattelu sen suhteen mikä kiinnostaa Vastuun ottaminen ja oman roolin ymmärtäminen Valinnan mahdollisuudet myös työntekijöiden suhteen
Lapset ja lapsiperheet Fasilitointi, konkreettiset ohjeet ja apu, aikataulutus ja seuranta Tukea vanhemmille hyvyyden kokemukseen Yhteisöllisyys Erilaisten työmuotojen tarjonta Häiriökohtainen tunnistaminen, tukeminen ja hoito Tunne siitä että saa apua kun tarvitsee
SUOSITUKSET palveluketjujen kehittämiseksi
Palveluiden kohdentuminen Viiveettömät, 24/7, matalan kynnyksen palvelut Palvelujen mainostaminen – aikaa miettiä oikeaa hetkeä Pitkäaikainen ja saumaton puuttuminen Koulutukset Kokonaisvaltainen yhteistyö, prosessiajattelu Tavoitteellisuus sekä mittarit toiminnan arviointiin Potilaiden, omaisten, läheisten osallisuus Rohkeus ja aktiivinen puuttuminen Herkkyys, kuunteleminen, arvostus Tukihenkilö, case manager, vierellä kulkija
Kiitokset!