Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuulikki Saaristo Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Ryhmä Länsi ◦ Pelejä pelataan paljon, ongelmaksi asti, mt-ongelmia, poissaolo-ongelmia, ongelmat vanhempien kanssa yhteisymmärryksen löytymisessä ◦ Yhteistyö, mitä tehdä? Vanhempainiltoja, nuorten järjestämiä peli-iltoja vanhemmille, vanhemmat tietoiseksi pelaamisen haitoista, poissaoloihin nopea puuttuminen, valistusta, pelikasvattajuus kansalaistaidoksi. Koulu on tärkeä toimija liikapelaamiseen varhain puuttumisessa. Tärkeää myös että koulu ja muut toimijat ovat myös verkossa/somessa. ◦ Pelaamisen hyöty nuorille: oppiminen, oman vertaisryhmän löytyminen, fantasiamaailman voimavarat, fyysisten ja muiden esteiden ylittäminen
3
Ilmiö näkyy? ◦ Nuorisotaloilla ne ketkä pelaa, pelaa paljon ◦ Nuorten pelaamista on vaikea rajoittaa ◦ Vakaviakin seurauksia, peruskoulu voi jäädä kesken ◦ Peleissä/verkossa kohdattuihin ikäviin ilmiöihin on vaikea tarttua ◦ Nuorelle virtuaalitodellisuus on ihan sitä tavallista todellisuutta Mitä tehdä? ◦ Yhteistyö: vanhemmat mukaan, nuorten kanssa työskentelevät nuorten kotiin, palveluita myös nettiin, nuorten hakeminen kouluun ja poissaoloista syvällinen keskustelu, intensiivinen työ liikaa pelaavien nuorten kanssa, elämänhallinnan kokonaisvaltainen huomioiminen ◦ Nuorten kanssa keskustelun hyöty, nuorten pelaamisen aktiivinen seuraaminen, kasvatusta tarvitaan ja aikuisten esimerkkiin huomion kiinnittäminen ◦ Vanhempien ongelmiin myös apua ◦ Miten perheessä ollaan, käytetään aikaa, mitä tehdään yhdessä, mitä erikseen? ◦ Säännöistä yhdessä sopiminen heti kun lapsi kiinnostuu netistä ja peleistä.
4
Miten näkyy? ◦ Poissaoloina, raivareina, väkivaltatilanteina ja sovitteluina, hiljaisina katuina ◦ Pelaaminen siis näkyy paljon Mitä tehdä? ◦ Tavalliseen pelaamiseen liittyvää ymmärrystä lisättävä ◦ Erikseen käsiteltävä ongelmia, joissa voidaan pohtia pelaamisen osuutta ◦ Pelitalo ja peliränni Vantaalle
5
Miten näkyy? ◦ Suositut lanit, mobiili- ja PC-pelaaminen, pelilaitteisiin uppoutuminen, virtuaaliystävyydet ◦ Runsaasti pelaavat jää kotiin ◦ Erityisesti anonyymiä keskustelua mahdollistavissa nettipalveluissa kiusaamista ja groomingia eli aikuisten lapsiin kohdistuvaa houkuttelua (ask.fm) Mitä tehdä? ◦ Vanhempien mediakasvatuksen kykyjen parantaminen: koulutus ja vastuuttaminen, rajojen luominen ◦ Lasten itsesuojelukykyjen parantaminen ◦ Vertaistoiminnan hyödyntäminen ◦ Yhteistyö: peliasiantuntijoiden hyödyntäminen, tiedon jakaminen yhteistyöverkostoissa ◦ Varhain puuttuminen ja kokonaistilanteiden huomiointi Positiivista pelaamisessa? ◦ Kielitaito, pettymysten käsittely, yhdessä pelaaminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.