Soittaja kertojana, kertoja oppijana Kasvatustieteen päivät Oulussa 23.-24.11.06 Tuuli Talvitie-Kella

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Advertisements

Isättömyys Poikien Talon sukupuolisensitiivisen poikatyön näkökulmasta
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Metodologian ja menetelmien valinta
VOA-oppimispäiväkirja
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Diabeetikoiden hoitotyytyväisyys Suomessa. Taustaa •Kansallisen diabetesohjelman, Dehkon, yhtenä tavoitteena on, että diabeetikot hallitsevat omahoidon,
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Kokemuskoulutuksesta pätevää –hanke 2010 Laadukkaan kokemuskoulutuksen juurruttaminen osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikoulutusta ja lääketieteellisten.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Tutkimussuunnitelma Sanna Vanhala
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
FT, yliopistonlehtori Reija Satokangas
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Psykologian perustiedot 1
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Tutkielman teko-ohjeet
Kokemuksellinen oppiminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Luonnontiedeaiheinen projekti
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Millainen oppija sinä olet?
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Esityksen transkriptio:

Soittaja kertojana, kertoja oppijana Kasvatustieteen päivät Oulussa Tuuli Talvitie-Kella

Soittaja kertojana Elämäkerrallinen lähestymistapa Elämäkerralliset tiedot paikantamassa tutkimuksen "varsinaista" kohdetta kontekstiinsa Analyysimenetelmien kirjo aineistoa eri näkökulmista tarkasteltaessa

Kertoja soittajana Tutkittavan kanssa soittaminen Soittaminen tuo haastateltavalle mieleen kertomuksia, kokemuksia, tunteita Lakkaa puhumasta soittamisesta vähättelevästi tai pintapuolisesti Yhdessä soittaminen luo ystävyyttä, läheisyyttä, luottamusta, yhteisymmärrystä Tuo esiin tunteita, nonverbaalia tietoa

Tutkija soittajana Tutkimusmateriaali, joka ei kuulu haastattelunauhalla Musisoiva tutkija, tutkiva muusikko (bimusikaalisuus Hood 1971; suomalaisia tutkimuksia mm. Saha 1996; Laitinen 2003; Kantelinen 2004; Niinimäki 2004) Vakiintunutta menetelmää ei ole ja on tuskin hedelmällistä luodakaan

…ja oppijana Soittaminen haastateltavan tai arkistonauhan kanssa Haastateltava "opettajana", tutkija oppijana Rekonstruoitu oppiminen/oppimisprosessi Tutkijan havainnot, tunteet, kokemukset Itsereflektio

Outro Elämänkerrallinen lähestymistapa  kertomuksellista tietoa Tutkittavan kanssa yhdessä soittaminen  kertomuksellista ja kokemuksellista tietoa Musisoiva tutkija -menetelmä  kokemuksellista tietoa Voinko saada rekonstruoidun oppimisprosessin kautta uutta tietoa, kokemuksia nimenomaan soittamaan oppimisesta?