Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
konsernin johtamisjärjestelmä
Advertisements

Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Konsernijaosto, demokratiatyöryhmä /MT
Sopimusohjausjärjestelmä ja tuottajan näkökulmaa
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Kouvolan kaupungin strategiasuunnittelusta
Vientiyhtiön yhtenäinen viesti maailmalle
© bisnes-it.com InvestointiyhtiöIntegraatti Peruslinjaus Tietoteknisten ratkaisujen ja tietotekniikan organisoinnin täytyy noudattaa samaa rakennetta ja.
Poliittisen johtamisen uudistaminen osana toimintamallin muutosta
Anu Portti Laatupäällikkö
Hyvä hallinto ja johtamistapa
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
OHJELMAT TURKU SOPIMUS KV RVS RVSRVS KH taso Nuorisolautakuntataso Operatiivinen taso Strateginen palvelusopimus SPS Strateginen palvelutuotantosopimus.
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
Koulutuskeskus Salpaus Kevät 2014
Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
T a m p e r e e n k a u p u n k i Tulevaisuuden Tampere? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus Kaupunginvaltuuston strategiaseminaari.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Strategiaryhmä (STR) Gardin Mauri, Ansala Matti, Anttila Martti, Kautto Erkki, Anttila Reijo, Pesonen Hannes, Päkkilä Jussi Strategiaryhmä (STR) Gardin.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Case Oulun kaupunki ja Monetra: Keskitetyn hallinnon siirtäminen tytäryhtiöön Anne Piikivi, Oulun Kaupunki, Oulun Konttori –liikelaitos Päivi Pitkänen,
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
ROVANIEMEN KAUPUNGIN TOIMINNANOHJAUSMALLIN JA ORGANISAATION TOIMIVUUDEN ARVIOINTI VÄLIRAPORTTI KESÄKUU 2014 PETRI VIRTANEN & JARI STENVALL © Petri Virtanen.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Tilainvestointiohjelman valmistelu vuonna 2016
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Kasvupalvelut maakuntakonsernissa
Valmistelijat Johtoryhmän kokous
Konsernirakenne.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Sote- ja maakuntauudistus Aikataulu ja eteneminen
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
(yksilöasioiden jaosto)
Maakunnan hallintosääntömalli
(yksilöasioiden jaosto)
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakunnan hallintosääntö
MAAKUNNAN TOIMINNAN RAKENNE JA JOHTAMISJÄRJESTELMÄ
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Toiminnallinen ohjaus
Kunnallinen liikelaitos
Esityksen transkriptio:

Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa Lähtökohdat * Kuntaliiton konserniohjesuositus - koskee ulkoista konsernia - käsitehierarkia (Kuva 1) * Isojen kaupunkien käytäntö - esim. Turun konsernijaosto, Oulun omistajastrategia -> liikelaitokset omistajapolitiikan ja konserniohjauksen piiriin * Kuntalain muutosehdotus (hyvä) - konsernipykälät kuntalakiin - pykälät kunnallisista liikelaitoksista ja liikelaitos- kuntayhtymistä - kunnille laajat valintamahdollisuudet Juhani Määttä 7.3.2006

KUNTALAIN MUUTOSEHDOTUS * Määritellään - kuntakonserni - konsernijohto - kunnallinen liikelaitos - liikelaitoskuntayhtymä - liikelaitoksen johtokunta - liikelaitoksen johtaja * Mahdollisuuksia - pelisäännöt demokraattiselle ohjaukselle - tuotannon tehostaminen - vastuiden ja valtuuksien täsmentäminen - tuotannon seudulliset järjestelyt Juhani Määttä 7.3.2006

* Johtamisjärjestelmäpäätös TURUN TILANNE * Johtamisjärjestelmäpäätös - konsernijaoston vahvistaminen ja laaja toimiala - omistajaohjauksen alueen täsmentäminen * Omistajapolitiikan periaatteiden määrittely ja kehittäminen * Konserniohjeen tarkistus - Corporate Governance -suositus * Omistaja- ja liiketoimintastrategia * Muiden periaatepäätösten tarkistaminen ? * Palvelutuottajien demokraattinen ja mahdollistava ohjaus ja johtaminen ? * Uusien liikelaitosten perustaminen ? Juhani Määttä 7.3.2006

MIKSI OMISTAJAPOLITIIKKAA ? * Liiketoiminnan ohjausjärjestelmä, logiikka ja menetelmät * Omistajien (luottamushenkilöiden) aseman vahvistaminen (vrt. cg) - roolien selkeytyminen * Markkinasuuntautuneen tuotannon ja omistamisen ohjaus (Kuva 2) - monopoliliiketoiminta - soveltamisala valittavissa (politiikkaa) - taseajattelu ja liikekirjanpito * Liiketoiminnan ja omistamisen ohjaus poikkeaa hallinnosta (Kuva 3) - palvelu- / omistajastrategiat - hallinnollinen / konserniohjaus - allokatiivinen / tekninen tehokkuus * Soveltuu myös liikelaitoksiin ja tilaaja-tuottajamenetelmään Juhani Määttä 7.3.2006

TURUN JOHTAMISJÄRJESTELMÄPÄÄTÖS (26.4.2004) Hallitussopimuskäytäntö - poliittisen ohjauksen selkeys ja ennustettavuus - myönteisiä vaikutuksia strategiseen johtamiseen Päätoiminen kaupunginhallituksen puheenjohtaja - poliittisten prosessien johtaminen - ehdotetun pormestarijärjestelmän sijasta - poliittisen ohjauksen vahvistaminen Tilaaja-tuottaja- ja sopimusohjausjärjestelmät - TILTU kehittyy teknisellä sektorilla - sopimusohjaus palvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa - Kaksivaiheinen sopimusjärjestelmä - resurssien käyttö ja strategioitten toimeenpano(kh/ltk) - palvelujentuotantosopimus (järjestäjä/tuottaja) - Vaikeuksia valmistelussa (Soten yhdistäminen ja prosessit) Omistajapolitiikka ja konsernijaosto

OMISTAJAPOLITIIKKA KONSERNIOHJAUKSEN LÄHTÖKOHTANA Kuntaliiton käsitteet Turun lisäykset (kuva 1) - mitä liiketoimintaa harjoitetaan - liikelaitosten ohjaus samankaltaista muissakin suurissa kaupungeissa LIIKELAITOKSET JA OMISTAJAPOLITIIKKA Samankaltaiset ohjausintressit kuin yhtiöissä -> on tarkoituksenmukaista ohjata konserniohjauksella Kuntien yhteiset liikelaitokset tulevat -> on välttämätöntä ohjata konserniohjauksella -> myös omille sama ohjausjärjestelmä Tiltu-tuottajat liikelaitoksiksi Nettobudjetoidut tuotantoyksiköt rajatapauksia

Tilaaja-tuottajajärjestelmä Omistajapolitiikka tilaaja-tuottajajärjestelmässä Valtuusto Hallitus, kaupunginjohto Omistajapolitiikka (Kv) Liiketoiminta- ja omistaja- strategia Poliittinen ohjaus(Kv) Palvelustrategia Hallintokuntien strategiat Talousarvio Tuottajien strategiat Tulos- ja tuloutusvaatimukset Hallinnollinen ja normi- ohjaus(Kv/Kh) periaatepäätökset sopimusohjaus johto- ja toimintasäännöt Konserniohjaus (Kv/Kh) konserniohjeet sisäisen konsernin ohjaus sopimukset Konsernietu Keskustelu- foorumi Palvelujen järjestäjä, Tilaaja (lautakunnat) Ulkoisen ja sisäisen konsernin tuotanto-organisaatiot (markkinasuuntautuneisuus) Vaihtoehtoiset tuottajat Lautakunnan alaiset viraston sisäiset tuottajat hierarkia sopimusohjaus- järjestelmä sopimukset Tilaaja-tuottajajärjestelmä Sopimukset sopimukset Kumppanit Alihankkijat

OMISTAJAPOLITIIKKA JA KONSERNIOHJAUKSEN ORGANISOINTI Kaupunginvaltuusto ja kaupunginhallitus: Johtamisjärjestelmäpäätös Omistajapolitiikan periaatteet: käsitemäärittely, soveltamisala Konserniohjeet: Corporate Governance-suositus, sisäisen konsernin ohjaus Muut ohjauksen periaatepäätökset (kilpailuttamisohjeet yms.) Omistaja- ja liiketoimintastrategia Seudullisten liikelaitosten perustaminen Uusien yhtiöiden ja liikelaitosten perustaminen

Kaupunginhallituksen konsernijaosto ja kaupunginjohto: Ulkoisen konsernin ja liikelaitosten omistajaohjaus Yhtiökokousten konserniohjaus ja nimitysvalta Toiminnan valvonta ja erillistenkonserniohjeiden antaminen (ulkoinen konserni) Strategisten tavoitteiden ja tulostavoitteiden seuranta (laaja konsernirakenne) Konserniohjauksen kehittäminen