Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö"— Esityksen transkriptio:

1 Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
Johda kunnan toimintaa kokonaisuutena – uuden kuntalain kehykset johtamiselle Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö

2 Esityksen teemat Kunnan toiminnan johtaminen kokonaisuutena
Kuntastrategia Kunta omistajana Kuntien yhteistoiminta

3 Uudistuksen tavoitteet johtamisen osalta
Kunnan toiminnan taloudellinen kestävyys Kunnan toiminnan johtaminen kokonaisuutena Pitkän aikavälin vastuunkanto Mahdollistavuus

4 Kuntastrategian tavoitteet
Markkinat – hankinnat kolmas sektori - avustukset Kuntien yhteistoiminta Sopimusehdot avustusehdot Tytäryhteisöt Osakkuusyhteisöt Kunnan oma organisaatio ja liikelaitokset Perustamissopimukset, yhteistoimintasopimukset, yhtiöjärjestykset, osakassopimukset, osin konserniohje Konserniohje Sopimusten valvonta Reagointi poikkeamiin Hallitustyös-kentely Hallintosääntö Talousarvio- ja suunnitelma Yhtiö- , yhtymä ym. kokoukset, Hallitustyöskentely Edustajat toimielimissä Konsernival-vonta Sisäinen valvonta

5 Kunnan toiminnan johtaminen
Kunnan toimintaa ohjataan kokonaisuutena riippumatta tehtävien organisointitavasta Kunnan oma toiminta ja liikelaitokset Tytäryhteisöt Kuntien yhteistoiminta Kunnan osittain omistamat yhteisöt Ostopalvelut, avustukset ym. Kunnan toiminnan ohjaamisen välineet esille Kuntastrategia uutena valtuuston ohjausvälineenä Kunnanhallitus vastaa kunnan toiminnan yhteensovittamisesta Lakiin ohjaus omistajaohjauksen keinoihin

6 Kunnanhallitus kunnan toiminnan yhteensovittajana (39 §)
Valvoo kunnan etua, edustaa kuntaa, käyttää sen puhevaltaa Vastaa kunnan toiminnan yhteen-sovittamisesta Vastaa kunnan toiminnan omistaja-ohjauksesta Huolehtii kunnan sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnan järjestämisestä

7 Kuntastrategian luonne muuttuu
Irrallisista strategioista ja suunnitelmista luopuminen Taloudelliset realiteetit ja kehitysnäkymät Kunnan toimintaa läpileikkaavat pitkän aikavälin strategiset tavoitteet. Yhteensovittaminen Yhteinen näkemys resurssien suuntaamisesta Strategian ja talouden tiukka liitos Valmistelua ja päätöksentekoa ohjaava

8 Kuntastrategia (37 §) Arvio kunnan
nykytilanteesta tulevista toiminta- ympäristön muutoksista ja niiden vaikutuk- sista kunnan tehtävien toteut- tamiseen Kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteet Kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen Palvelujen järjestäminen ja tuottaminen Kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelu-tavoitteet Omistaja-politiikka Henkilöstö-politiikka Kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamis-mahdollisuu-det Elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen Ohjaa päätösvalmistelua ja päätöksentekoa - Velvoittaa poliittisesti ja toiminnallisesti Otettava huomioon kunnan talousarvion ja -suunnitelman laatimisessa Kunnanhallituksen sovitettava yhteen kunnan toimintaa kuntastrategian mukaisesti Määriteltävä toteutumisen arviointi ja seuranta, tarkistetaan vähintään kerran valtuustokaudessa Osasto

9 Omistaminen kuntastrategian osana – taseissa on paljon…
Periaatteet: miten kunta omistaa, sijoittaa, rahoittaa tai toimii yhteistoiminnassa Periaatteet konkretisoituvat: ohjaavat päätösvalmistelua, omistajaohjauksen käytännön toimenpiteitä, rahoitus- ja investointipäätöksiä, sopimussuhteita Yksittäisen päätöksen yhteydessä tiedostetaan ja tunnistetaan päätöksen seuraukset ja vaikutukset (esim. osakeyhtiön tai muun yhteisön perustaminen, sopimussuhteet)

10 Omistajaohjaus (46 §) Toimenpiteitä, joilla kunta omistajana tai jäsenenä myötävaikuttaa yhtiön ja muun yhteisön hallintoon ja toimintaan Toimenpiteet - niiden aika, paikka ja tapa - perustuvat kutakin organisoitumismuotoa koskevaan lainsäädäntöön (OYL, SäätiöL, jne..) Toimenpiteet voivat liittyä ainakin perustamissopimuksiin, yhtiöjärjestysmääräyksiin, muihin sopimuksiin, henkilövalintoihin, ohjeiden antamiseen kuntaa eri yhteisöissä edustaville henkilöille sekä muuhun kunnan määräysvallan käyttöön luettelo on esimerkinomainen, ei tyhjentäväksi tarkoitettu ohjaa käyttämään muun lainsäädännön sisältämiä keinoja

11 47 § Kunnan tytäryhteisöjen toiminta ja konserniohje
Omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu. Kunnan tytäryhteisön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhteisön toimialan edellyttämä riittävä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus. Konserniohjetta sovelletaan kunnan tytäryhteisöjen sekä soveltuvin osin osakkuusyhteisöjen omistajaohjaukseen.

12 Konserniohje ja osakeyhtiölaki?
on erityislaki Ensisijainen Syrjäyttää aina yleislain Yhtiöjärjestys on sitova Yhtiökokouksen eli omistajien päätösvallassa Konserniohje on ohje Omistajan ilmaisu, miten haluaa toimittavan

13 Tytäryhteisöjen hallitusten kokoonpanosta (47 §)
Hallituksen valinta on omistajan merkittävimpiä päätöksiä ”Toimialan edellyttämä” ”Riittävä asiantuntemus” ”Kokoonpanossa” Jäsenyys kunnan omistaman yhtiön hallituksessa ei ole kunnallinen luottamustoimi!

14 Kuntien yhteistoiminta
Säännöksiä selkeytetty ja täsmennetty – muodostunut käytäntö otettu huomioon Julkisoikeudellisen yhteistoiminnan muodot: Kuntayhtymä ja liikelaitoskuntayhtymä Vastuukunta eli yhteinen toimielin Sopimus viranomaistehtävän hoitamisesta Yhteinen virka Säännökset koskevat sekä vapaaehtoista että lakisääteistä yhteistoimintaa, mutta huom. erityislainsäädäntö!

15 Voiko kuntayhtymää ohjata?
Perussopimus? Vähimmäissisältö laissa Keinoja talouden hallintaan, raportointiin ym.? Hallintomalli? Yhtymävaltuusto/ yhtymäkokous? Yhtymähallituksen toimintaan vaikuttaminen? Kunnan oma toiminta? Kunnanhallituksen seuranta-, valvonta-, reagointivastuu Kuntayhtymällä alijäämän kattamisvelvoite Kuntayhtymän arviointimenettely

16 Valtuuston vastuulla Ilmaista selvä tahtotila Tehdä strategiset linjaukset Asettaa tavoitteita Seurata ja valvoa toteutumista Kunnanhallituksen vastuulla Yhteensovittaminen Kunnan edunvalvonnan ja omistajaohjauksen käytännön toimet Ohjaus, seuranta, reagointi Sisäinen valvonta ja riskienhallinta Viranhaltijoiden vastuulla Valmistelun laatu Osaaminen ja asiantuntemus Reaktiivisuus Yhteensovittaminen ja kunnan kokonaisedun ymmärtäminen

17 Kiitos!


Lataa ppt "Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google