Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 1 Tulevaisuuden Tampere? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus Kaupunginvaltuuston strategiaseminaari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 1 Tulevaisuuden Tampere? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus Kaupunginvaltuuston strategiaseminaari."— Esityksen transkriptio:

1 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 1 Tulevaisuuden Tampere? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus Kaupunginvaltuuston strategiaseminaari 14.3.2005 Kari Hakari strategiapäällikkö

2 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 2 Kaupunginvaltuusto 18.5.2005 1.Toimintamallin kokonaisrakenne 2.Pormestarimalli 3.Tilaamisen organisointi: tilaajalautakunnat ja -organisaatiot 4.Tuotannon organisointi ja johtaminen

3 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 3 Toimintamallin uudistuksen tavoitteet 1.Poliittisen päätöksenteon vahvistaminen –valtuuston strategisen ohjausvallan kasvattaminen –luottamushenkilöpäätöksenteon vahvistaminen –poliittisen johtamisen ja virkamiesjohtamisen työnjaon selkeyttäminen –tilaajan ja tuottajan tehtävien eriyttäminen 2.Palvelutuotannon tehostaminen –prosessiajattelun toteuttaminen - poikkihallinnollisuus –vaihtoehtoisten tuotantotapojen etsiminen –keskittyminen ydintehtäviin –tilaajan ja tuottajan tehtävien eriyttäminen 3.Strategisen johtamisen vahvistaminen –konsernijohtamisen uudistaminen –omistajaohjauksen varmistaminen

4 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 4 Toimintamallin uudistuksen käsittely (kevät 2005) PäivämääräKäsittelijä 11.3.2005Toimintamallin uudistamistoimikunta (1. käsittely) 14.3.2005Valtuuston strategiaseminaari (toimintamallin uudistuksen esittely) 4.4.2005 12.15 - 15.00 Toimintamallin uudistamistoimikunta (2. käsittely) 18.4.2005 12.15 - 15.00 Toimintamallin uudistamistoimikunta (3. käsittely, tarvittaessa) 20.4.2005 14.00 - 16.30 Valtuustoseminaari toimintamallin uudistuksesta 2.5.2005Esitys toimintamallin uudistuksesta kaupunginhallituksessa 2.5.2005Ylimääräiset valtuustoryhmät 18.5.2005Esitys toimintamallin uudistuksesta kaupunginvaltuustossa Lisäksi esittely valtuustoryhmille tarpeen mukaan

5 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 5 Organisaatiorakenne 1.1.2007-31.12.2008 Konsernihallinto Kaupunginhallitus pormestari johtaja Palvelukeskukset Sisäiset liikelaitokset Ulkoiset liikelaitokset Hallinto ja henkilöstö Talous ja strategia Liiketoiminta ja rahoitus Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallituksen jaostot Suunnittelu- jaosto Henkilöstö- jaosto Sähkölaitos (johtokunta) Liikennelaitos (jk) Tampere Vesi (jk) Tilakeskus (johtokunta) Tietotekniikka- keskus (jk) Logistiikka- keskus Auto- ja kone- keskus (jk) Työterveyshuolto (jk) Taloushallinto Hallintopalvelut Tarkastuslautakunta Aluepelastuslaitos Lasten ja nuorten palvelut Elämänlaatu- ja sivistys- palvelut Ikäihmisten palvelut Yhdyskunta- palvelut Tilaajalautakunnat apulais- pormestari apulais- pormestari apulais- pormestari Osaamis- ja elinkeino- palvelut Toimintakykyä ja terveyttä edistävät palvelut Keskusvaali- lautakunta Yhdyskuntatuotanto johtaja katu- ja vihertuotanto suunnittelupalvelut mittaus-, kartta- ja geotekniikkapalvelut Hyvinvointipalvelut johtaja avovastaan- ottopalvelut kotona asumista tukevat palvelut perusopetus ja päivähoito nuorisotyö lähiliikuntapalv. kirjasto-ja informaatiopalvelut LähipalvelutKeskitetyt tuotantoyksiköt jk johtokunta LaitoshoitoErikoissairaanhoito Palveluneuvonta Kulttuuripalvelut Suun terveydenhuolto Toisen asteen koulutus Lautakuntia avustava tilaajaorganisaatio jk Tampereen Ateria (jk)

6 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 6 Tamperelainen pormestarimalli Pormestari päätoiminen luottamushenkilö valtuusto valitsee valtuustokaudeksi (ensimmäinen kausi 2007-2008) kaupunginhallituksen puheenjohtaja rinnalla ei toimi kaupunginjohtajaa, esittelijänä toimivat konsernihallinnon johtajat johtaa sekä tilaaja- että tuottajaorganisaatioita Apulaispormestarit (3) päätoimisia luottamushenkilöitä valtuusto valitsee valtuustokaudeksi (ensimmäinen kausi 2007-2008) asiakasprosessien perusteella muodostettujen lautakuntien puheenjohtajia, vastaavat 1-3 ydinprosessista vastaavat palveluiden tilaamisesta tilaajalautakuntien esittelijöinä toimivat tilaajatoiminnasta vastaavat viranhaltijat

7 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 7 Tilaajalautakunnat Tilaajalautakunnat määrittävät tarjottavat palvelut, valitsevat palvelun tuottajat, rahoittavat palvelutuotannon sekä arvioivat tuotantojärjestelmän toimivuutta Lautakuntarakenne perustuu prosessiajatteluun –asiakaslähtöiset palvelukokonaisuudet –lähtökohtana ikäryhmäjako lapset ja nuoret – ikäihmiset, muut hyvinvointipalvelut jaettu kolmeen ydinprosessiin –yhdyskuntapalvelut erikseen Lautakuntien puheenjohtajana on päätoiminen apulaispormestari Tilaajalautakunnan jäsenet ovat kaikki valtuutettuja –myös apulaispormestarin täytyy olla valtuutettu Lautakunnat vastaavat myös tarvittavasta viranomaistoiminnasta Lasten ja nuorten palvelut Elämänlaatu- ja sivistys- palvelut Ikäihmisten palvelut Yhdyskunta- palvelut Tilaajalautakunnat apulais- pormestari apulais- pormestari apulais- pormestari Osaamis- ja elinkeino- palvelut Toimintakykyä ja terveyttä edistävät palvelut

8 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 8 Tilaajayksiköt Ydintehtävänä –palvelutarpeen ja sen kehityksen arviointi –palveluiden kilpailuttaminen ja hankinta. Tilaajaorganisaatiot rakennetaan niin, että ne ovat mahdollisimman kevyitä Tilaamisessa tarvittavaa sisällöllistä asiantuntemusta voidaan hankkia myös omilta tuottajayksiköiltä Myös viranomaistehtäviä voidaan ostaa tuottajayksiköiltä –Tällä tavalla pyritään välttämään tilaaja - tuottaja-malleissa helposti syntyvä kaksinkertainen organisointi ja ylimääräinen byrokratia Tarkoituksena on, että tilaajaosaamista keskitetään niin, että kaikille lautakunnille ei synny omaa tilaajaorganisaatiota Tilaajaorganisaatioiden yhteys konsernihallintoon on vahva. Tilaajaorganisaatiot voidaan esim. rakentaa osaksi konsernihallintoa, niin että tilaamisesta tehdään oma konsernihallinnon prosessi Yksityiskohtainen tilaajaorganisaation rakentaminen tehdään myöhemmin

9 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 9 Tuotannon organisointi Lähtökohtana perusjako –Hyvinvointipalvelut –Yhdyskuntapalvelut Molemmilla puolilla johtajat 2007-2008, jotka toimivat muutosjohtajina –lisäksi tehtäviin kuuluu hyvinvointipalveluiden ja yhdyskuntapalveluiden omistaja- ohjaus –siirtymäkauden jälkeen johtajat irrottautuvat tuotannon johtamisesta ja –siirtyvät konserninhallintoon vastuualueenaan tuotannon omistajaohjaus ja tilaajalautakuntien avustaminen Tämän lisäksi sisäisiä palveluita sekä liikelaitoksia Ohjauksen ja johtamisen lähtökohtana liiketoiminnalliset periaatteet Tuotantoa ohjaavat johtokunnat –Poliittinen edustus –Asiantuntijaedustus (puolet paikoista) Tuotanto voi hoitaa myös viranomaistoimintaa tehdyn sopimuksen mukaisesti. –Johtosäännöllä määrätään, että viranhaltija toimii tällöin lautakunnan/kaupunginhallituksen jaoston alaisuudessa (päätösvallan delegointi) Konsernihallinto ohjaa omistajaohjauksen keinoin, ei suoraan esimiesasemalla (pl. sisäiset palvelukeskukset)

10 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 10 Muutoksen toteuttaminen tilaaja-tuottaja-malli ei yksinään riitä aikaansaamaan tarvittavaa muutosta tarvitaan uudenlainen, asiakaslähtöinen tuotteistaminen, jonka lähtökohtana on välttää asiakkaan tarpeen ”palasteleminen” funktiolähtöisesti (nykyinen linjamalli) muutos toteutetaan selkeällä vaiheistuksella tavoitetila selkeästi esitettynä, – jossa tilaaja-tuottaja erottelu hallinnollisesti, – palveluprosessien uudelleenorganisointi – ja uudet johtamisvastuut täydentävät toisiaan. kaikki edellä mainitut vaiheet ovat yhtä tärkeitä lopputuloksen kannalta johtaminen perustuu osaamisen ja asiakkaan arvostamiseen – ei hallinnolliseen helppouteen

11 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 11 Tuotantomallin lähtökohtana tilaajan ja tuottajan tehtävien eriyttäminen –konsernihallinto vastaa omistajaohjauksesta –tilaaja vastaa palveluiden järjestämisestä kaupunkilaisille –tuottaja vastaa palveluiden toimittamisesta saamiensa sopimusten mukaisesti, omistajan määrittämän strategian mukaisesti Tuotanto-organisaatio jakaantuu 1.tuotannon esikuntaan 2.lähipalveluihin 3.keskitettyihin tuotantoyksiköihin 4.kaupunkitasoisiin tuotantoprosesseihin Hyvinvointipalveluiden tuotanto-organisaatio

12 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 12 Hyvinvointipalveluiden tuotanto-organisaatio 2007-2008 Hyvinvointipalvelut avovastaanottopalvelut kotona asumista tukevat palvelut perusopetus ja päivähoito nuorisotyö lähiliikuntapalvelut kirjasto- ja informaatiopalvelut Lähipalvelut Keskitetyt tuotantoyksiköt johto- kunta johtokunta Toisen asteen koulutus Kulttuuri- palvelut johto- kunta Palvelu- neuvonta Erikois- sairaanhoito johto- kunta Suun terveyden- huolto Tuotannon esikunta Johtaja (muutosjohtaja) Prosessit johto- kunta Laitoshoito

13 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 13 Toimenpide-ehdotukset (1/3) Pormestarimallista -Tampere siirtyy pormestarimalliin 1.1.2007 -malli muodostuu pormestarista ja kolmesta apulaispormestarista edellä esitetyn mukaisesti Tilaajalautakunnista ja -organisaatiosta -lautakuntarakenne uudistetaan asiakaslähtöisiksi siten, että uudet lautakunnat ovat –lasten ja nuorten palveluiden lautakunta –osaamis- ja elinkeinolautakunta –toimintakykyä ja terveyttä edistävien palveluiden lautakunta –sivistystä ja elämänlaatua edistävien palveluiden lautakunta –ikäihmisten palveluiden lautakunta –yhdyskuntapalveluiden lautakunta. -lautakunnan jäsenet valitaan valtuutetuista -tilaajaorganisaatiot rakennetaan tukemaan tilaajalautakuntien työtä, mutta kuitenkin niin, että kullakin lautakunnalla ei ole omaa tilaajaorganisaatiota -kuntalaisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi valmistellaan esitys palvelufoorumeista, niiden tehtävistä ja organisoimisesta

14 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 14 Toimenpide-ehdotukset (2/3) Hyvinvointipalveluiden ja yhdyskuntapalveluiden tuotantomallista -hyvinvointipalveluiden uusi tuotanto-organisaatio muodostetaan nykyisen sosiaali- ja terveystoimen, koulutustoimialan sekä kulttuuri- ja vapaa-aikatoimialan alaisen palvelutuotannon pohjalta -tuotanto koostuu seuraavista osista -lähipalvelut -keskitetyt tuotantoyksiköt -tuotannon esikunta ja kaupunkitasoiset prosessit -yksityiskohtainen hyvinvointipalveluiden tuotanto-organisaatio rakennetaan edellä esitetyn mukaisesti -hyvinvointipalveluita johtaa muutosjohtaja (hyvinvointipalveluista vastaava johtaja) vuodet 2007-2008 -yhdyskuntapalveluita johtaa muutosjohtaja (yhdyskuntasuunnittelusta ja - palveluista vastaava johtaja) vuodet 2007-2008 -yhdyskuntapalveluiden tuotanto kootaan yhden johtokunnan alaisuuteen -tuotanto-organisaation poliittisesta johtamisesta vastaavat johtokunnat -johtokuntien jäsenistä vähintään puolella tulee olla liiketoiminnan osaamista tai osaamista ko. toimialalta

15 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 15 Toimenpide-ehdotukset (3/3) Muutosprosessista -jokaiselta esimieheltä edellytetään sitoutumista muutokseen ja sen toteuttamiseen -kaikki esimiestehtävissä toimivat velvoitetaan osallistumaan kaupungin järjestä- mään koulutukseen toimintamallin uudistuksesta -henkilöstön osallistuminen muutosprosessiin on varmistettava -kaupunginhallitus velvoitetaan valmistelemaan tarvittavat yksityiskohtaiset päätök- set, johtosäännöt ja mahdolliset esitykset lainsäädännön muuttamiseksi tai kokeilu- lainsäädännöksi.

16 T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 16 Luottamushenkilöorganisaatioiden määrän kehitys 2003- -20042005-20062007- Lautakunnat798 Liikelaitosten johtokunnat368 Muut johtokunnat146 Yhteensä111922


Lataa ppt "T a m p e r e e n k a u p u n k i 14.3.2005 1 Tulevaisuuden Tampere? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus Kaupunginvaltuuston strategiaseminaari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google