Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta 5.10.2007.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta 5.10.2007."— Esityksen transkriptio:

1 Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta 5.10.2007

2 Jyrki Myllyvirta Lähtökohdat Käynnistetyn valmistelun lähtökohtana on ollut vahvasti koettu muutoksen tarve - jotakin lienee syytä tehdä Tavoitteena on peruskuntalähtöisyys – tiivis ja avoin suora kuntaohjaus keskeisimpiin maakunnallisiin kuntaomisteisiin organisaatioihin Kohteena organisaatiot, joilla on kutakuinkin sama omistajajoukko. Perusteltua nimenomaan tuotanto/palveluorganisaatioissa, joista merkittävimmät ovat sote-piiri, koulutuskonserni ja Lakes Oy Omistajaohjauksen ja –yhteyden vahvistaminen on tarpeen kaikkien näiden osalta, vaikka akuutit talouskysymykset ovatkin nostaneet sote-piirin erityisasemaan Maakuntaliitto on eriluonteinen (poliittinen), seutuhallinnon tulevaisuuden selvittäminen on kesken – siksi näitä ei ole mukana

3 5.10.2007Jyrki Myllyvirta Ratkaisun hahmottelua Maakunnan kattavien yhteisöjen toimiva omistajaohjaus voi olla maakuntaa yhdistävä tekijä Uusissa virallisissa tai puolivirallisissa toimielimissä (työvaliokunta tms.) on huonojakin puolia – voi luoda vastakkainasettelua suhteessa päätösvaltaisiin toimielimiin Tämän vuoksi halutaan saada suora kuntaohjaus nykyisiin toimielimiin, ei luoda uusia Pyrkimyksenä luoda yhteinen foorumi ja valmistelu maakunnallisten yhteisorganisaatioiden omistajaohjaukselle niin, että toimielimien ja byrokratian määrä vähenee, ei ainakaan kasva

4 5.10.2007Jyrki Myllyvirta Ohjausmalli Sote-piiri siirtyy yhtymäkokousmalliin, tarvittavat muutokset tehdään myös muiden yhteisöjen sopimuksiin/sääntöihin Kolmen yhtymän/yhtiön yhtymä/yhtiökokousten kokoonpanot sovitaan mahdollisimman yhteneväisiksi Kokouksiin nimetään kuntien keskeisimmät poliitikot ja virkamiehet, ja kokousten koko pidetään riittävän pienenä Yhtiö/yhtymäkokoukset määritellään selkeästi kuntien yhteisiksi kokouksiksi/toimielimiksi, ei omistettujen yhteisöjen toimielimiksi Yhtiö/yhtymäkokousten asioiden valmistelu tehdään yhdessä ao. yhteisön kanssa, mutta siihen osoitetaan sovittavalla tavalla valmistelutyövoimaa kuntien puolelta Kunnat antavat kokousedustajilleen selkeät ohjeet – valmistelu aikataulutetaan niin, että tähän jää mahdollisuus Kokouksia pidetään kuntien päättämällä tavalla useammin kuin ns. pakolliset kokoukset (2/vuosi) Kolmen yhteisön kokoukset voidaan pitää kokonaan tai osittain yhteisinä

5 5.10.2007Jyrki Myllyvirta Lopuksi Käytännössä ”maakunnan omistajakokouksista” muodostuisi keskeinen foorumi maakunnan kuntasektorin toiminnan ohjaamiseksi – onnistuessaan menettely olisi uusi iso kokoava askel maakunnan toiminnassa ja sopisi hyvin välivaiheeksi edettäessä kohti kootumpaa kuntarakennetta Vakiintuneiden käytäntöjen muuttaminen on hankalaa, ja kaikki muutokset herättävät vastustusta. Toisaalta, jos muutosta halutaan, nyt olisi viimeinen aika toteuttaa se ennen seuraavaa vaalikautta. Peruskuntien roolin ja vastuun korostaminen edesauttaa rationaalista keskustelua kuntarakenteesta


Lataa ppt "Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta 5.10.2007."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google