Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.
Ykspihlajan koulu, Kokkola
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Halkokarin ja Rytimäen koulut
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Joustava perusopetus eli JOPO
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Koulu alkaa klo 9.00.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Tämän hetkinen tilanne
Lastenpsykiatrian avohoidon vuotiaiden koulunkäynnin tukijaksot ja konsultaatiorakenteiden suunnittelu Kalliomaan koulussa Ohjeistus keväälle 2018.
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu Kota- hanke Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu

Keltikangas-Järvinen (2006, 150) toteaa teoksessaan Temperamentti ja koulumenestys seuraavaa: ”Mitä hyväksytymmäksi oppilas itsensä tuntee, sitä paremmin hän kykenee vastaamaan koulun haasteisiin”.

Mestarioppimisen pääajatuksena on, että kaikki voivat omaksua opetettavan asian riittävän hyvin, kunhan oppimiselle annetaan riittävästi aikaa. (Kivi 1994, 61.)

Rajoittavana tekijänä yksilöllisyyden huomioimisessa on suuret luokkakoot. Opetusryhmien pienentäminen ja luokan jakaminen koulupäivän aikana pienempiin yksiköihin antaisi opettajalle paremmat mahdollisuudet yksilöllistämiseen. (Keltikangas-Järvinen 2006, 262.)

Tukitoimien tehokasta suuntaamista korostetaan usein paperilla, mutta arjen toiminnot jäävät usein pieniksi. (Tilus 2004, 76.)

Heikot tukipalvelut ja niukat erityisopetuksen henkilöstöresurssit eivät ole kannustamassa varhaisen puuttumisen tielle. Sen sijaan erityisopetuksen vankka asema ja selkeät toimintamallit ovat tukemassa varhaisen puuttumisen käytänteitä. (Huhtanen 2007, 59.)

Joustava yksilöllinen oppiminen Kota toiminnan tavoitteena on: Lähikouluperiaatteen turvaaminen/säilyttäminen ja soveltaminen Torkinmäen koululle Huomioida oppilaiden yksilölliset lähtökohdat ja tarjota opetusta, jossa oppimiselle annetaan riittävästi aikaa

Tarjota osa-aikaista erityisopetusta, joka saavuttaisi kaikki koulun ikäluokat Tarjota tukea ennaltaehkäisevästi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa Vahvistaa oppilaan oikeutta koulunkäynnin tukeen (perusopetuslaki) Lisätä opettajien moniammatillista yhteistyötä (esim. samanaikaisopetus)

huomioida lahjakkaat oppilaat (jousto) vähentää vanhempien epätietoisuutta lapsen koulupolusta

Toiminta pähkinänkuoressa Koululla toimiin kaksi erityisopettajaa Samanaikaisopetuksessa luokanopettaja ja erityisopettaja Joustoryhmiä matematiikassa ja äidinkielessä Erityisopettajilla selkeä työnjako Kollegiaalinen tuki lähellä, mahdollisuus konsultaatioon ja työnohjaukseen Yleinen tuki voidaan järjestää koulupäivän yhteyteen Nopeat joustot mahdollisia Resursseja kohdistettu alkuopetukseen (perusopetuslaki) Toiminnasta raportoidaan Kelpo- tiimille Toiminta käynnistyi 2009

Uusi perusopetuslaki - vahvistaa oppilaan oikeutta koulunkäynnin tukeen - uudistus vaatii lisää osa-aikaista erityisopetusta, samanaikaisopetusta ja tukiopetusta - korostaa, että voimavaroja on kohdennettava nykyistä varhaisempaan vaiheeseen, mikä edellyttää resurssien lisäämistä esiopetukseen ja alimmille luokka-asteille (poimintoja Opettaja- lehdestä nro 47/2010)

Maria Jotuni: ”Lasta ei kasvateta siksi, että hän olisi mahdollisimman mukava ja vaivaton meille, vaan siksi, että hän voisi terveenä ja väkevänä täyttää tulevan paikkansa maailmassa ja löytää itsensä”.

Syksyn (2011) toiminnan arviointia Joustoryhmien toiminta on ollut aktiivista ja se on joustanut tarpeen vaatiessa Oppimiselle on voitu antaa lisää aikaa Joustoryhmät toimivat kaikilla luokka-asteilla Opettajien kanssa tehty toiminnan suunnittelu ja väliarviointi koettu tärkeäksi Torkinmäen koulun toimintakulttuuri tukee toimintaa ja antaa sille hyvät puitteet Samanaikaisopetus on todettu tärkeäksi Jaettu kasvatusvastuu helpottaa opettajan työtä Konsultoinnin tarvetta on Suunnittelu ja yhteispalaverit vievät aikaa ja vaatisivat lisää aikaa Perusopetuslain perusteet toimivat meillä käytännössä Toiveena olisi hankkeen vakiintuminen pysyväksi käytännöksi hankkeen sijasta

Erityisopettajan yhteistyöverkosto Opettajat Huoltajat (tiedotus Wilman kautta) Oppilashuoltoryhmä (rehtori, kuraattori, terveydenhoitaja, erityisopettaja, lisäksi sosiaalityöntekijä ja koulupsykologi Esiopettaja, erityislastentarhanopettaja, yläkoulun erityisopettaja, yläkoulun rehtori Sairaalakoulu, pajaluokka

Puheterapeutti Lasten psykiatrinen poliklinikka Perheneuvola Nopsa Muut laaja-alaiset erityisopettajat