Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Jyväskylän koulutuskuntayhtymän
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
YHDENMUKAISET LOMAKKEET
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN PIRKANMAALLA Tuula Hoivala, Långvik
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yhteishaku. Mihin haen? Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Nuorisokoulutus.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Tämä diasarja on tarkoitettu opojen käyttöön.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
HUIPPU Elokuu 2017.
Nuorten oppisopimuskoulutus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen reformi
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa Liisa Uusitalo Erja Luttinen Lehtori Vs. oppisopimuspäällikkö Pirkanmaan ammattiopisto Pirkanmaan oppisopimuskeskus 20.3.2012

Yksilölliset opintopolut nuorten oppisopimuskoulutuksessa 2+1 malli vaihtoehtoinen tapa suorittaa ammatillinen perustutkinto kahden ensimmäisen vuoden aikana opiskellaan oppilaitoksessa ammatin perustiedot ja –taidot opintojen kolmas vuosi oppisopimuksella

Tavoitteet Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen Lisää valinnaisuutta Pienentää keskeyttämisriskiä Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen tutkinnon suorittamisen Nopeuttaa opiskelijan valmistumista Edistää työllistymistä

Opiskelijamäärät tutkintoaloittain Tilanne 1.3.2012: 2+1-mallin mukaisesti opiskelee 63 opiskelijaa, 10 perustutkintoa: Rakennusalan perustutkinto 11 opiskelijaa Kone- ja metallialan perustutkinto 11 opiskelijaa Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto 11 opiskelijaa Autoalan perustutkinto 10 opiskelijaa Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto 6 opiskelijaa Sähkö-automaatiotekniikan perustutkinto 6 opiskelijaa Talotekniikan perustutkinto 3 opiskelijaa Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto 2 opiskelijaa Turvallisuusalan perustutkinto 2 opiskelijaa Elintarvikealan perustutkinto 1 opiskelija

Valmistelu yhdessä oppilaitoksen ja oppisopimuskeskuksen kanssa Opettajien perehdytys oppisopimuskoulutukseen 2+1 mallin prosessin suunnittelu Henkilökohtaisen opiskeluohjelman rungon suunnittelu Arvioinnista sopiminen ja todistusten tuottaminen Opiskelijoille tiedottaminen

Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta Rahoitus Oppisopimuskeskus hankkii tietopuolisen koulutuksen ja opiskelijan ohjauksen oppilaitoksesta Oppilaitos varaa opettajille 40 h/opiskelija opiskelijan ja tpk:n ohjaukseen Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta Opiskelija saa opintososiaalisia etuuksia (n. 1 lähiopetuspäivä / vko)

2+1 malliin liittyvä markkinointi ja tiedottaminen Oppilaitoksessa infot Paon ja oppisopimuskeskuksen kotisivut, hakuopas Esitteet, posteri, prosessikuvaus Laajennetun työssä oppimisen kokeilut, Roadshow http://toplaaja.wikispaces.com

Opiskelijan kriteerit Ammattia täydentävät tutkinnon osat on suoritettu Ikä 18 v Alasta riippuen oltava mm. ajokortti, vartijakortti, tulityökortti, hygieniapassi Itsenäinen ja vastuullinen ote työhön ja opiskeluun

Henkilökohtainen opiskeluohjelma Ohjaava opettaja ja koulutustarkastaja laativat opiskelijalle henkilökohtaisen opiskeluohjelman, joka pohjautuu opiskelijan yksilöllisiin valintoihin Ohjaava opettaja järjestää opinnot, ammattiosaamisen näytöt ja arvioi niitä yhdessä työpaikkakouluttajan kanssa Opiskelijalla on mahdollisuus palata jatkamaan opintojaan ammattiopistoon

Työpaikalla tapahtuva oppiminen Opiskelija hankkii työpaikan itse Usein opiskelijan työssä oppimispaikka tai kesätyöpaikka Koulutustarkastaja arvioi työpaikan soveltuvuuden yhdessä vastuuopettajan kanssa Työpaikkakouluttajan sitouttaminen

Todistus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta Todistukset Tutkintotodistus Näyttötodistus Todistus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta

Arviointi Opiskelijahallintojärjestelmässä opsokoulu mahdollistaa arvioinnin dokumentoinnin ja todistusten tuottamisen yhdessä oppisopimuskeskuksen kanssa Opiskelija suorittaa työpaikallaan henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaiset ammattiosaamisen näytöt Työpaikkakouluttaja ja opettaja arvioivat näytöt tutkinnonperusteiden arviointikriteereiden mukaan

Hyöty opiskelijalle Mahdollisuus nopeuttaa opintojen loppuun saattamista Opiskelijalla on hyvät työllistymismahdollisuudet heti valmistumisen jälkeen Työkokemus karttuu jo opintojen aikana Opiskelijan jatko-opintokelpoisuus on taattu

Hyödyt työnantajalle Oppisopimuksen kesto hyvä työantajalle (4kk – 12kk) Työnantaja saa sitoutuneen työntekijän Työnantaja voi myös ”täsmäkouluttaa” alan työtehtäviin

Hyödyt opettajalle / oppilaitokselle Opettajalla on enemmän aikaa sitä tarvitseville, kun ryhmä pienenee Opettajan työelämäyhteydet ja työelämäosaaminen vahvistuvat Oppilaitoksessa tutkintoalojen toiminnot yhtenäistyvät Oppisopimusopiskelu vahvistaa oppimiskäsitystä siitä, että työtä tekemällä työpaikalla oppii Puskuri koulutuksen järjestäjän opiskelijamäärälle – aloituspaikkoja vapautuu

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Opiskelijat siirtyvät aiemmin työelämään ja työura pitenee

Opiskelijoiden palautetta 2+1 mallista saa palkkaa tekemällä oppimista, ei tarvitse istua koulussa  työpaikalla annetaan enemmän vastuuta kuin työssä oppijalle  monipuolisessa paikassa oppii enemmän kuin koulussa   saa helpommin töitä valmistumisen jälkeen, työllistyy omaan oppisopimuspaikkaan