Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa Liisa Uusitalo Erja Luttinen Lehtori Vs. oppisopimuspäällikkö Pirkanmaan ammattiopisto Pirkanmaan oppisopimuskeskus 20.3.2012
Yksilölliset opintopolut nuorten oppisopimuskoulutuksessa 2+1 malli vaihtoehtoinen tapa suorittaa ammatillinen perustutkinto kahden ensimmäisen vuoden aikana opiskellaan oppilaitoksessa ammatin perustiedot ja –taidot opintojen kolmas vuosi oppisopimuksella
Tavoitteet Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen Lisää valinnaisuutta Pienentää keskeyttämisriskiä Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen tutkinnon suorittamisen Nopeuttaa opiskelijan valmistumista Edistää työllistymistä
Opiskelijamäärät tutkintoaloittain Tilanne 1.3.2012: 2+1-mallin mukaisesti opiskelee 63 opiskelijaa, 10 perustutkintoa: Rakennusalan perustutkinto 11 opiskelijaa Kone- ja metallialan perustutkinto 11 opiskelijaa Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto 11 opiskelijaa Autoalan perustutkinto 10 opiskelijaa Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto 6 opiskelijaa Sähkö-automaatiotekniikan perustutkinto 6 opiskelijaa Talotekniikan perustutkinto 3 opiskelijaa Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto 2 opiskelijaa Turvallisuusalan perustutkinto 2 opiskelijaa Elintarvikealan perustutkinto 1 opiskelija
Valmistelu yhdessä oppilaitoksen ja oppisopimuskeskuksen kanssa Opettajien perehdytys oppisopimuskoulutukseen 2+1 mallin prosessin suunnittelu Henkilökohtaisen opiskeluohjelman rungon suunnittelu Arvioinnista sopiminen ja todistusten tuottaminen Opiskelijoille tiedottaminen
Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta Rahoitus Oppisopimuskeskus hankkii tietopuolisen koulutuksen ja opiskelijan ohjauksen oppilaitoksesta Oppilaitos varaa opettajille 40 h/opiskelija opiskelijan ja tpk:n ohjaukseen Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta Opiskelija saa opintososiaalisia etuuksia (n. 1 lähiopetuspäivä / vko)
2+1 malliin liittyvä markkinointi ja tiedottaminen Oppilaitoksessa infot Paon ja oppisopimuskeskuksen kotisivut, hakuopas Esitteet, posteri, prosessikuvaus Laajennetun työssä oppimisen kokeilut, Roadshow http://toplaaja.wikispaces.com
Opiskelijan kriteerit Ammattia täydentävät tutkinnon osat on suoritettu Ikä 18 v Alasta riippuen oltava mm. ajokortti, vartijakortti, tulityökortti, hygieniapassi Itsenäinen ja vastuullinen ote työhön ja opiskeluun
Henkilökohtainen opiskeluohjelma Ohjaava opettaja ja koulutustarkastaja laativat opiskelijalle henkilökohtaisen opiskeluohjelman, joka pohjautuu opiskelijan yksilöllisiin valintoihin Ohjaava opettaja järjestää opinnot, ammattiosaamisen näytöt ja arvioi niitä yhdessä työpaikkakouluttajan kanssa Opiskelijalla on mahdollisuus palata jatkamaan opintojaan ammattiopistoon
Työpaikalla tapahtuva oppiminen Opiskelija hankkii työpaikan itse Usein opiskelijan työssä oppimispaikka tai kesätyöpaikka Koulutustarkastaja arvioi työpaikan soveltuvuuden yhdessä vastuuopettajan kanssa Työpaikkakouluttajan sitouttaminen
Todistus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta Todistukset Tutkintotodistus Näyttötodistus Todistus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta
Arviointi Opiskelijahallintojärjestelmässä opsokoulu mahdollistaa arvioinnin dokumentoinnin ja todistusten tuottamisen yhdessä oppisopimuskeskuksen kanssa Opiskelija suorittaa työpaikallaan henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaiset ammattiosaamisen näytöt Työpaikkakouluttaja ja opettaja arvioivat näytöt tutkinnonperusteiden arviointikriteereiden mukaan
Hyöty opiskelijalle Mahdollisuus nopeuttaa opintojen loppuun saattamista Opiskelijalla on hyvät työllistymismahdollisuudet heti valmistumisen jälkeen Työkokemus karttuu jo opintojen aikana Opiskelijan jatko-opintokelpoisuus on taattu
Hyödyt työnantajalle Oppisopimuksen kesto hyvä työantajalle (4kk – 12kk) Työnantaja saa sitoutuneen työntekijän Työnantaja voi myös ”täsmäkouluttaa” alan työtehtäviin
Hyödyt opettajalle / oppilaitokselle Opettajalla on enemmän aikaa sitä tarvitseville, kun ryhmä pienenee Opettajan työelämäyhteydet ja työelämäosaaminen vahvistuvat Oppilaitoksessa tutkintoalojen toiminnot yhtenäistyvät Oppisopimusopiskelu vahvistaa oppimiskäsitystä siitä, että työtä tekemällä työpaikalla oppii Puskuri koulutuksen järjestäjän opiskelijamäärälle – aloituspaikkoja vapautuu
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Opiskelijat siirtyvät aiemmin työelämään ja työura pitenee
Opiskelijoiden palautetta 2+1 mallista saa palkkaa tekemällä oppimista, ei tarvitse istua koulussa työpaikalla annetaan enemmän vastuuta kuin työssä oppijalle monipuolisessa paikassa oppii enemmän kuin koulussa saa helpommin töitä valmistumisen jälkeen, työllistyy omaan oppisopimuspaikkaan