Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPia Mari Hukkanen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Nuorten oppisopimus 2+1 malli 5.6.2014
2
Tavoitteet Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen Lisää valinnaisuutta Pienentää keskeyttämisriskiä Nopeuttaa opiskelijan valmistumista Edistää työllistymistä
3
Miten 2+1 mallia on levitetty valtakunnallisesti ? PAO mentoroi nuorten oppisopimusmallin Koulutuskeskus Salpaukseen 2010-11 Road showlla esiteltiin laajennetun työssä oppimisen mallit samansisältöisinä 2+1 malli herätti paljon kiinnostusta roadshown jälkeen OPH: n uusien valtionapua saaneiden hankkeiden painopisteenä on 2+1 malli Hankkeen 5. vaiheessa 2+1 malli levitetään WinNovaan Poriin ja Raumalle
4
Opiskelijamäärät tutkintoaloittain 2+1-mallin mukaisesti 31.5.2014 valmistunut 47opiskelijaa: – Rakennusalan perustutkinto 6 opiskelijaa – Kone- ja metallialan perustutkinto 3 opiskelijaa – Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto 10 opiskelijaa – Autoalan perustutkinto 4 opiskelijaa – Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto 7 opiskelijaa – Sähkö-automaatiotekniikan perustutkinto 7 opiskelijaa – Kiinteistöpalvelujen perustutkinto 4 opiskelijaa – Liiketalouden perustutkinto2 opiskelijaa – Muovi- ja kumitekniikan perustutkinto1 opiskelija – Autoalan perustutkinto 4 opiskelijaa – Turvallisuusalan perustutkinto3 opiskelijaa
5
Taustalla yhteisesti sovittu prosessi
6
Rahoitus Oppisopimuskeskus hankkii tietopuolisen koulutuksen ja opiskelijan ohjauksen oppilaitoksesta Oppilaitos varaa opettajille 40 h/opiskelija opiskelijan ja tpk:n ohjaukseen Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta Opiskelija saa opintososiaalisia etuuksia (n. 1 lähiopetuspäivä / vko)
7
Nuorten oppisopimus 2+1 malli Opiskelijan valintakriteerit Hallitsee ammatilliset perustiedot ja – taidot Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat 20 ov suoritettu On sitoutunut työhön ja opiskeluun Sopeutuu työelämän pelisääntöihin
8
Nuorten oppisopimus 2+1 malli Oppisopimuspaikan valinta : Opiskelija itse hakee työpaikan itselleen, tarvittaessa saa tukea. Työpaikka voi olla oppilaitoksen työssä- oppimispaikka. Työpaikka täyttää tietyt kriteerit (näytöt voidaan antaa).
9
Nuorten oppisopimus 2+1 Malli Opiskeluun sisältyy omalla ajalla tapahtuvaa itsenäistä opiskelua (mm. verkossa, oppimistehtävinä, tentteihin valmistautumista tms.) Tehtävät parhaimmillaan oman työn liittämistä teoriaan: työympäristön käytäntöjen tarkastelua/ asiakastapauksiin teorian liittämistä Opiskelu edellyttää itseohjautuvuutta, aktiivisuutta oppimistehtävien suhteen sekä oman oppimisen arviointia
10
Oppisopimus suunnitellaan ja toteutetaan verkoston kesken Opiskelija ottaa yhteyttä koulutustarkastajaan tai opiskelijan ja työpaikan tiedot saadaan opettajalta Vastuuopettaja lähettää henkilökohtaisen opiskeluohjelman koulutustarkastajalle KT arvioi työpaikan sopivuuden tarvittaessa yhdessä opettajan kanssa KT / KS ohjeistaa opiskelijaa hakeutumislomakkeen täyttöön verkossa tredu.fi KT sopii tapaamisajan työpaikalle ja laatii oppisopimuksen liitteeksi HEOn. Mukana opiskelija, työpaikkakouluttaja /työnantaja. Opiskelija eroaa oppilaitoksesta Koulutussihteeri toimittaa tiedot oppisopimuksesta ammattiopistoon opintosihteerille ja vastuuopettajalle. Tietojen hallinnoinnissa yhteinen MultiPrimus –opiskelijahallintojärjestelmä.
11
Työpaikalla tapahtuva oppiminen Oppisopimuksen edellytyksenä työaika min. 25t / vko Tutkintoa vastaavat monipuoliset työtehtävät TES:in mukainen palkka Työpaikalta nimetään vastuullinen työpaikkakouluttaja, joka ohjaa ja arvioi opiskelijaa
12
Oppisopimus toteutusvaiheessa Opiskelua työsuhteessa, työsuhteen etuineen ja velvollisuuksineen Opiskelija saa riittävästi ohjausta työpaikalla Työpaikkakouluttaja arvioi opiskelijan oppimista 3 x vuodessa, väli- ja päättöarvioinnit Teoriapäiville osallistuminen – opintososiaaliset etuudet Opettajan työpaikkakäynnit Koulutustarkastajan työpaikkakäynnit mikäli aihetta
13
Oppisopimuksen päättyminen Osaamisen arviointi Näyttöjen arviointi henkilökohtaisen opiskeluohjelman mukaan Työpaikalla tapahtuvan oppimisen päättöarviointi Todistuksen tuottaminen – opintosihteerien ja koulutussihteerien yhteistyö tärkeää Valmistujaisjuhlaan osallistuminen Valmistuvien nimien julkaisu
14
Opiskelijoiden palautetta saa palkkaa tekemällä oppimista, ei tarvitse istua koulussa työpaikalla annetaan enemmän vastuuta kuin työssä oppijalle monipuolisessa paikassa oppii enemmän kuin koulussa saa helpommin töitä valmistumisen jälkeen, työllistyy omaan oppisopimuspaikkaan oppisopimuksen aikana saa solmittua suhteita muihin työnantajiin
15
Henkilökohtainen opintopolku toteutuu Kokkien tarinoita Tarjoilijoiden kertomaa Toisesta oppilaitoksesta siirtyneitä Äitiysvapaalta palaava Ei koulua vaan elämää varten
16
Hyöty opiskelijalle Mahdollisuus nopeuttaa opintojen loppuun saattamista Opiskelijalla on hyvät työllistymismahdollisuudet heti valmistumisen jälkeen Työkokemus karttuu jo opintojen aikana Opiskelijan jatko-opintokelpoisuus on taattu
17
Hyödyt opettajalle / oppilaitokselle Opettajalla on enemmän aikaa sitä tarvitseville, kun ryhmä pienenee Opettajan työelämäyhteydet ja työelämäosaaminen vahvistuvat Oppilaitoksessa tutkintoalojen toiminnot yhtenäistyvät Oppisopimusopiskelu vahvistaa oppimiskäsitystä siitä, että työtä tekemällä työpaikalla oppii Puskuri koulutuksen järjestäjän opiskelijamäärälle – aloituspaikkoja vapautuu
18
Hyödyt työnantajalle Oppisopimuksen kesto hyvä työantajalle (4kk – 12kk) Työnantaja saa sitoutuneen työntekijän Työnantaja voi myös ”täsmäkouluttaa” alan työtehtäviin
19
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Opiskelijat siirtyvät aiemmin työelämään ja työura pitenee
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.