Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset 17.11.2011 Katrina Vartiainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
. Rauman freinetkoulu.
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
S2-tiimin muistiinpanot
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
SUULLINEN HARJOITTELU
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Ruokailu on osa koulun kasvatustehtävää
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Etäopetuskyselyn tuloksia Turun opetuspalvelukeskus Virta-hanke Toukokuu 2010.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Mitä opetan ammatillisessa?
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
MOTIVAATIO.
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Opetussuunnitelma ops
Uusi opetussuunnitelma 2016
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Laaja-alainen arviointi
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Esityksen transkriptio:

Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen

Välineet  videoneuvottelulaitteet  etäliikutettava kamera  zoomausmahdollisuus  nauhuri  dokumenttikamera (vain opettajalla)  tietokone  faksi  puhelin

Oppilaat Tavoitteena oppilaan autonomian tukeminen:  vastuuntunto  yhteistyökykyisyys  uskaliaisuus  omatoimisuus  pieniä tehtäviä alusta asti: laitteista huolehtiminen, kopiointi, apuopettajana toimiminen

Autonomiaan kasvattaminen  miten teen alakoulun oppilaasta itsenäisen mutta samalla sosiaalisen tiedonrakentajan?  oma kasvatus- ja opetusfilosofia  mitä pitäisi oppia, miten pitäisi oppia?  oppilaan tuntemus  - oppilaan mielipiteen kysyminen ja huomioiminen - oppilaan kertomien asioiden muistaminen - positiivisen palautteen antaminen ja kannustus hyvin tehdyn työn jälkeen  turvallisuudentunteen ja itseluottamuksen rakentaminen

Lähitapaaminen tärkeää * oppilaiden tapaaminen mieluiten opiskelun alussa *lähikontakti vaikuttaa myönteisesti opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen  edesauttaa luottamuksen syntymiseen

Autonomian lisääminen  oppiminen on oppijan aktiivista ja luovaa toimintaa  pois kirjasta, kirjan ulkopuolelle!  mielenkiinnon ja motivaation ylläpitäminen  verkko-oppimisympäristö avuksi  eriyttäviä tehtäviä mekaanisia tehtäviä niitä tarvitseville soveltavia tehtäviä edistyneemmille - osa oppilaista tietokoneilla, osa "lähiopetuksessa"  kaikille yksilöllisempää opetusta - parhaimmillaan haluavat jo kotona katsoa verkosta, mitä opettajalla on varattuna heille ;-)

Tavoitteena  vastuuntuntoinen ja itsenäiseen työskentelyyn pystyvä oppilas  luovat arviointitavat  oppilaat mukaan!  tavoitteena oppilas, joka nauttii kielellisten haasteiden ratkaisemisesta, osaa olla pienelläkin kielitaidolla luova, pystyy ratkaisemaan pieniä oppimiseensa liittyviä ongelmia, osaa ja uskaltaa kysyä apua ja selviää opetustilanteessa ilman opettajan jatkuvaa läsnäoloa.