Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen
Välineet videoneuvottelulaitteet etäliikutettava kamera zoomausmahdollisuus nauhuri dokumenttikamera (vain opettajalla) tietokone faksi puhelin
Oppilaat Tavoitteena oppilaan autonomian tukeminen: vastuuntunto yhteistyökykyisyys uskaliaisuus omatoimisuus pieniä tehtäviä alusta asti: laitteista huolehtiminen, kopiointi, apuopettajana toimiminen
Autonomiaan kasvattaminen miten teen alakoulun oppilaasta itsenäisen mutta samalla sosiaalisen tiedonrakentajan? oma kasvatus- ja opetusfilosofia mitä pitäisi oppia, miten pitäisi oppia? oppilaan tuntemus - oppilaan mielipiteen kysyminen ja huomioiminen - oppilaan kertomien asioiden muistaminen - positiivisen palautteen antaminen ja kannustus hyvin tehdyn työn jälkeen turvallisuudentunteen ja itseluottamuksen rakentaminen
Lähitapaaminen tärkeää * oppilaiden tapaaminen mieluiten opiskelun alussa *lähikontakti vaikuttaa myönteisesti opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen edesauttaa luottamuksen syntymiseen
Autonomian lisääminen oppiminen on oppijan aktiivista ja luovaa toimintaa pois kirjasta, kirjan ulkopuolelle! mielenkiinnon ja motivaation ylläpitäminen verkko-oppimisympäristö avuksi eriyttäviä tehtäviä mekaanisia tehtäviä niitä tarvitseville soveltavia tehtäviä edistyneemmille - osa oppilaista tietokoneilla, osa "lähiopetuksessa" kaikille yksilöllisempää opetusta - parhaimmillaan haluavat jo kotona katsoa verkosta, mitä opettajalla on varattuna heille ;-)
Tavoitteena vastuuntuntoinen ja itsenäiseen työskentelyyn pystyvä oppilas luovat arviointitavat oppilaat mukaan! tavoitteena oppilas, joka nauttii kielellisten haasteiden ratkaisemisesta, osaa olla pienelläkin kielitaidolla luova, pystyy ratkaisemaan pieniä oppimiseensa liittyviä ongelmia, osaa ja uskaltaa kysyä apua ja selviää opetustilanteessa ilman opettajan jatkuvaa läsnäoloa.