FUAS Virtuaalikampus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
ISOverstaan kouskuttamispäivä
QR- koodit ja mobiilitentti
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Leena Koskimäki, Hämeen ammattikorkeakoulu Liiketunnistin Kinectin hyödyntäminen opetuksessa.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
- mahdollisuus kehittämiseen -
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
FUAS pähkinänkuoressa 5/2014. FUAS-liittouman kehitysvaiheet  Kumppanuussopimus 2008  Yhteinen strateginen tahtotila 2020: sopimus OKM:n kanssa ( )
FUAS-liittouman yhteinen virtuaalikampus Esítysluonnos kokoukseen +valmistelu.
FUAS Virtuaalikampus.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
FUAS Kielet ja viestintä
Aluepalvelut Laureassa
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
FUAS-opiskelijaliikkuvuus Rehtorikokous Pirjo Kuisma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Juuli-julkaisutietoportaali Seminaari tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
TUHA-verkoston tapaaminen
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Esityksen transkriptio:

FUAS Virtuaalikampus

Työryhmän jäsenet Eva Forssén Laurea Kari Katajisto HAMK Antti Kauppi FUAS-liittouma Pirjo Kuisma HAMK Jaana Kullaslahti HAMK Harri Kuusela LAMK Irma Mänty Laurea Pauliina Nurminen, opiskelijajäsen, LAMK Leena Vainio HAMK, pj. Ari Vesikko LAMK   April 8, 2017

Lyhyt historia Työryhmä perustettiin tammikuussa 2011 Ensimmäinen palaveri 24.2.2011 Vuoden 2011 tulokset kesäopintojen kehittämisen kautta yhteisten pelisääntöjen rakentamista (alkoi Winhojen integrointiyö, joka meneillään) Yhteinen FuasVirtuaalikampus suunnittelupäivä toukokuussa (noin 30 osallistujaa) ACSII (AALTO CAMP FOR SOCIETAL INNOVATION) tapahtumassa mallin suunittelua April 8, 2017

Lyhyt historia Vuoden 2011 tulokset Työryhmän jäsenet järjestivät yhteisiä koulutuksia ja tekivät yhteisiä ohjeistuksia verkkotyöskentelyyn ja verkko-opetukseen Syksyllä FUAS rehtroreille esitys jatkokehittämisestä Rehtorit hyväksyivät jatkokehittämissuunnitelman joulukuussa 2011 Tehtiin OKM:n hakemukseen koulutusosioon FUAS Virtuaalikampus hakemus Vuoden 2012 toimintasuunnitelmassa jatketaan kokonaisarkkitehtuurimallin mukaan kehittämistä April 8, 2017

Millaisen Virtuaalikampuksen haluamme? FUAS Virtuaalikampus –työryhmä, 13.10.2011 Millaisen Virtuaalikampuksen haluamme? Nykymalli riittää Nykyiset toimintatavat on integroitu (vrt. Winha) 1 Nykyiset toiminavat integroitu Oppiminen ja opetus / työskentely verkostoissa 1 Nykyiset toiminavat integroitu Kyber FUAS Monipuolinen opetustarjon-ta ja ohjaus 1 Nykyiset toiminavat integroitu Avaimena alueyhteistyö Opetuksen rinnalla painottuu TKI1 Nykyiset toiminavat integroitu Opettajien ja muun henkilöstön koulutus verkko-ohjaukseen ja –neuvontaan; opiskelijoiden ja opettajien käyttötuen järjestäminen 2012 Opetustarjonta koottu portaaliin nykyisestä tarjonnasta (www.fuas.fi?) Winha-integroinnin kautta opiskelijoille saumaton palvelu Toimitaan kunkin amkin omilla työkaluilla; oppimisalusta, verkkokokous, wiki, ePortfolio jne. - HAKA-kirjautuminen 2012 Malli tarjonnasta , lähinnä FUASin omille opiskelijoille Strateginen suunnittelu verkkotarjonnasta Opettajien ohjaus ja koulutus Laatukriteerit Valmennus- ja mentorointipalvelut Yhteiset työkalut ja yhteiset verkko-opetuksen käytännöt 2012 Alueyhteistyön menetelmät ja työkalut Strateginen suunnittelu opetuksen ja TKI-toiminnan integroinnista hyödyntäen inno-vatiivista teknologiaa Virtuaalis-fyysiset tilat ja menetelmät Alueen yritysten kanssa yhteisiä oppimisprojekteja 2012 Virtuaalista opetustarjontaa ja TKI- toimintaa kehitetään rinta rinnan – tavoitteena mobiiilille oppijalle , opettajalle ja asiantuntijalle palvelut, joita voi käyttää ajasta ja paikasta riippumatta Yhteisiä fyysisiä tiloja

TAVOITE Opiskelijoiden, henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden kanssa yhdessä rakennetut tavoitteet Virtuaalikampus tarjoaa opiskelijoille saumattomia palveluja ja mahdollisuuden oppimiseen FUAS-amkien opiskelijoiden, henkilöstön sekä muiden yhteistyötahojen muodostamissa kehittäjäyhteisöissä. Virtuaalikampuksella on laaja laadukas opintotarjonta, joka mahdollistaa henkilökohtaiset oppimispolut ja ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun Kansainvälisesti yhdessä tuotettu opetustarjonta antaa opiskelijoille mahdollisuuden verkostoitua jo opintojen alkuvaiheessa asiantuntijoihin myös oman maan ulkopuolelta eMentorointi ja eValmennus tuovat uusia ohjausmuotoja niin opiskelijoille kuin henkilökunnallekin Henkilöstölle virtuaalikampus tarjoaa mahdollisuuden rakentaa yhdessä virtuaalista opintotarjontaa ja ohjausta. Virtuaalikampus on yhteistyöfoorumi ja kehittämisyhteisö erilaisille opetusta ja TKI-toimintaa yhdistäville hankkeille April 8, 2017

TOIMENPITEET Rakenteelliset ratkaisut Uudet toimintamuodot Verkko-opetustarjonnan periaatteet ja tukijärjestelyt – sisältäen ohjelmalliset ratkaisut ja integroinnit Uudet toimintamuodot FUAS Virtuaalikampus-malli 2030 – Visio digiajan työskentelystä Yhteisöllinen opetus- ja työskentelykulttuuri (eOppiminen <> eTyöskentely Oppimisen ohjaus, tuki, valmennus digitaalisin menetelmin Opetuksen ja TKI-toiminnan intergrointiin virtuaalis-fyysiset ratkaisut, joissa oppijakeskeiset kehittämisyhteisöt Avoimet oppimisresurssit (OER – Open Educational resources) - jakamisen ja yhteisen tekemisen kautta tehokkuutta ja laatua   April 8, 2017

YHTEISTYÖN MAHDOLLISTAVA Co-evaluation Co-creation Achieve Attract Successful learning environment Collaboration Connection Communication Croud-sourcing Access

Rakenteet virtuaaliseen työhön ja oppimiseen Quality assurance and assesment (portfolios, feedback..) Virtual coaching and mentoring services Portal of courses FUAS VirtualCampus for students for teachers for staff for stakeholders PLE -studies, work, leisure time, hobbies eLiBRARY FUAS Virtuaalikampus Collaboration Learning Objects Open educational resourches (OER) Innovation tools Internationality

TOIMENPITEET 2012 FUAS Virtuaalikampus-malli 2030 – Visio digiajan työskentelystä Workshop työskentelynä kokonaisarkkitehtuurimallia hyödyntäen OKM hankerahan hakeminen Rahoituksen hakeminen muista lähteistä (esim. LLL-ohjelma, 7. puiteohjelma Yhteisöllinen opetus- ja työskentelykulttuurin rakentaminen – työvälineet ja parhaat käytännöt, valmennusta ja mentorointia Verkko-opetustarjonnan periaatteet ja tukijärjestelyt – yhteiset pelisäännöt ja oppimisalustojen ohjeistukset ja mahdolliset integroinnit, henkilöstökoulutusta Oppimisen ohjaus, tuki, valmennus digitaalisin menetelmin – suunnitelma yhteistyöstä ja ensimmäiset pilotit Opetuksen ja TKI-toiminnan intergrointiin virtuaalis-fyysiset ratkaisut, joissa oppijakeskeiset kehittämisyhteisöt – hyvät käytännöt ja pilotit April 8, 2017

TOIMENPITEET 2013-2014 FUAS Virtuaalikampus-malli 2030 pohjalta muiden osien kehittäminen ja käytäntöön soveltaminen Rahoituksen hakeminen muista lähteistä (esim. LLL-ohjelma, 7. puiteohjelma, muut) Yhteisöllinen opetus- ja työskentelykulttuurin rakentaminen – työvälineet ja parhaat käytännöt, valmennusta ja mentorointia - jatkuu Verkko-opetustarjonnan periaatteet ja tukijärjestelyt – jatkuu Oppimisen ohjaus, tuki, valmennus digitaalisin menetelmin – jatkuu Opetuksen ja TKI-toiminnan intergrointiin virtuaalis-fyysiset ratkaisut, joissa oppijakeskeiset kehittämisyhteisöt – jatkuu Avoimet oppimisresurssit (OER – Open Educational resources) - jakamisen ja yhteisen tekemisen kautta tehokkuutta ja laatua - toimintatapojen kehittäminen, pilotointi ja valmennus April 8, 2017