OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ 22.10.2010 Mervi Palva.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Asiantuntijuuden kehittymisen reflektion tukeminen opettajan pedagogisissa.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Kohti kansallista digitaalista koulua
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Esityksen transkriptio:

OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva

 Susanna Lähteenoja: Uusien opiskelijoiden integroituminen yliopistoon. Sosiaalipsykologinen näkökulma (2010)  Ensimmäisen vuoden kokemukset muovaavat uuden opiskelijan koko tulevaa opiskeluprosessia (Lähteenoja 2010).  Akateemiseksi asiantuntijaksi ei voi kasvaa yksin, muista ihmisistä irrallaan, pelkästään kirjoja lukemalla, vaan siihen tarvitaan vuorovaikutusta niin asiantuntijoiden (opettajien) kuin vertaisryhmän (opiskelijoiden) kanssa (Lähteenoja 2010).

 Erityisesti ensimmäisen vuoden aikana keskeyttäneillä heikko sitoutuminen oli tärkeä keskeyttämistä ennustava tekijä, positiivisten opiskelukokemusten puuttumisen rinnalla. Toisen tai kolmannen vuoden aikana keskeyttäneillä oli hieman eri syyt: ne liittyivät enemmän opetukseen ja ohjaukseen kuin ensimmäisen vuoden keskeyttäjillä (Lähteenoja 2010).  Sitoutuneiden teologian opiskelijoiden opinnot etenivät merkitsevästi nopeammin kuin sitoutumattomien tai itsensä toteuttajien (ero selvin kolmantena vuonna) (Litmanen, Hirsto & Lonka 2010).

 Tuutoriryhmän tarkoitus on toimia vertaisryhmänä, jossa tuutori auttaa ryhmäläisiään niin opintoja koskevissa kuin opiskelijan arkipäivän käytännön kysymyksissäkin.  Kehittämisideana on, että jatkossa opiskelijat osallistuisivat ryhmäopetukseen ensimmäisenä opintovuonna omassa tuutoriryhmässään.  Vertaistuki edistäisi opiskelijoiden ryhmäytymistä ja sitoutumista opintojen suorittamiseen sekä integroitumista tiedekuntaan.  Alkuvaiheen opintojen opetusmenetelmiä muuttamalla voidaan edistää opiskelijoiden, tuutorien ja opettajien välistä kontaktiaktiivisuutta.

 Sosiaalinen vuorovaikutus on oppimisen keskeinen komponentti  Kaikki sosiaalinen vuorovaikutus ei edistä oppimista, mutta parhaimmillaan yhteistoiminnallinen oppiminen aktivoi tehokkaasti oppijan ajatteluprosesseja. Yhteistoiminnallinen oppiminen on oppimisen kannalta tehokasta, mikäli ryhmän jäsenet toimivat aktiivisesti oppimistehtävän parissa esitellen omia ajatuksiaan, kommentoiden ja keskustellen ryhmän jäsenten esittämistä ajatuksista ja kehittäen uusia ratkaisuja oppimistehtävään yhdistellen ryhmän kaikkien jäsenten tietämystä. Näin pyritään edistämään ryhmän moninaisen tietämyksen avulla myös yksittäisen oppijan tiedollisia prosesseja (Hanna Salovaara, Oulun yliopisto)

 Yhteistoiminnallisella oppimisella tarkoitetaan oppimista, jossa ryhmä oppilaita työskentelee yhdessä käyttäen hyväksi kaikkien ryhmän jäsenten tietämystä. Englanninkielisellä termillä cooperative learning viitataan yleensä pienryhmäoppimiseen, jossa oppilaat työskentelevät yhteisen päämäärän saavuttamiseksi, kun taas termi collaborative learning viittaa yleensä laajemman ryhmän (esimerkiksi koko luokan) yhteistoimintaan.

 Voiko pienryhmätoimintaa hyödyntää laajemmin kaikissa perusopinnoissa?  Mikä ryhmäkoko soveltuu parhaiten?  Kuinka sitouttaa tuutorit toimintaan yhden lukuvuoden ajaksi (opintojen eteneminen)  Entä jos ryhmädynamiikka ei toimi?  Onko tutustuminen muihin opiskelijoihin liian kapea-alaista?  Opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet