Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus 8.3.2006 Kati Kettunen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Advertisements

Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Teologinen tutkinto ja työelämä - Urasuunnitteluluento
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Työelämäorientaatio – tuki ja toteutus
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2014 Orientoivat opinnot – osa III opintojen suunnittelu ja HOPS Yhteiskunta- ja.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Opetussuunnitelmatyö
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
BB – Bolognasta Bergeniin -tutkinnonuudistuksen iltakoulu Teologinen tiedekunta.
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Uraohjaaja Leena Itkonen
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Ura- ja rekrytointipalvelut työelämäorientaation tukena Suunnittelija Päivi Jyry
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Koulutuksen avainindikaattorit
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Taustaa Keväällä 2011 hankittiin Oraclen OBIEE (Oracle Business Intelligence Enterprise Edition) eli Rapo Tavoitteena on tuottaa tietovarastosta entistä.
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
Esityksen transkriptio:

Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen Opiskelijapalvelupäällikkö

Tilaisuuden ohjelma Uusi tutkintorakenne – uusi palvelukonsepti Opiskelijapalvelupäällikkö Kati Kettunen Ura- ja rekrytointipalvelujen asiantuntijapalvelut Kehitys- suunnittelu- ja arviointi tukea Koulutuksia kalenterista vai räätälöinti - lukuvuoden koulutustarjonta Suunnittelija Päivi Jyry Tietoa työelämäorientaation taustaksi ja tueksi Suunnittelija Merja Enkovaara-Pälvi Case: Geologian laitos -kokemuksia työelämäorientaatiokurssista Amanuenssi Mia Kotilainen Ohjauspalvelut opiskelijoille Uraohjaaja Leena Itkonen Keskustelua ja kokemusten vaihtoa!

Konsistorin päätös Tutkinnonuudistuksen linjaratkaisut yliopistossa ”Kandidaatin tutkintoon sisällytetään asiantuntijuutta kehittävää harjoittelua tai opintoja, jotka tukevat työelämään orientoitumista (1-3 opintopistettä). Työelämään orientoivat opinnot voidaan toteuttaa erillisinä opintokokonaisuuksina tai ne voidaan kytkeä osaksi muita opintojaksoja tai opintokokonaisuuksia, jolloin niiden edellyttämä työmäärä lisätään opintopisteinä kyseisten opintojaksojen tai opintokokonaisuuksien laajuuteen.”

Konsistorin päätös Tutkinnonuudistuksen linjaratkaisut yliopistossa ”Maisterin tutkintoon suositellaan asiantuntijuutta syventävää harjoittelua kotimaassa tai ulkomailla. Harjoittelusta saatavan opintopistemäärän tulee kaikissa yliopiston tutkinnoissa olla riittävän suuri harjoitteluun kuluvaan aikaan nähden, jotta opintojen etenemistavoitteet täyttyvät myös harjoittelujakson aikana. Harjoittelu voidaan liittää myös muihin opintoihin, esim. tutkimusprojekteihin. Mikäli maisterin tutkintoon ei sisälly harjoittelua, opintoihin sisällytetään työelämään orientoitumista tukevia opintoja myös maisterivaiheessa.”

Ura- ja rekrytointipalveluiden palvelukonseptin sovittaminen uuteen tutkintorakenteeseen Painopisteen muutos  Ura- ja rekrytointipalveluiden asiantuntemus tukee opintojen työelämäorientaatio osuuksien kehittämistä ja toteuttamista Asiantuntijapalvelut kehittäminen, suunnittelu, arviointi Koulutus- ja ohjauspalvelut valmiit paketit räätälöidyt kokonaisuudet Tieto- ja materiaalipalvelut Opiskelijapalvelut

Yhteinen haaste Ura- ja rekrytointipalveluiden yleisten akateemisten työllisyyskysymysten ja uraohjauksen asiantuntijuuden ja tiedekuntien ja laitosten alakohtaisen työelämätietämyksen ja työelämäkontaktien yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi opiskelijoiden työelämäorientaation toteuttamisessa.