Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto 18.2.2004 Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto 18.2.2004 Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä"— Esityksen transkriptio:

1 Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto 18.2.2004 Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä http://www.helsinki.fi/tutkinnonuudistus

2 Bologna-prosessin yleisiä tavoitteita Eurooppalaisen koulutusalueen vahvistaminen Yliopistokoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa Kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen siirtyminen Opintojen mitoituksen yhtenäistäminen ( ECTS –pisteet) Liikkuvuuden lisääminen Yliopistokoulutuksen laatujärjestelmien kehittäminen Koulutuksen läpinäkyvyys Euroopassa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

3 Bologna-prosessin erityisiä tavoitteita Helsingin yliopistossa Tutkintojen laadun kehittäminen tiedekunnissa Yliopiston strategian tutkimuspainotteisuus näkyy perustutkinnoissa Maisterin tutkinto päätavoite, kandidaatin tutkinto välitavoite Tutkintojen monialaisuutta vahvistetaan sivuaineopinnoilla Koulutuksen laatujärjestelmien kehittäminen opiskelijapalautejärjestelmät valmistuneiden seurantajärjestelmät työelämäpalautejärjestelmät palautejärjestelmien tuottama tieto hyödynnetään koulutuksen kehittämisessä Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

4 Kaksivaiheinen perustutkinto Kaksivaiheinen perustutkinto muodostuu alemmasta kandidaatin tutkinnosta (180 opintopistettä / 3 vuotta) ja ylemmästä maisterin tutkinnosta (120 opintopistettä / 2 vuotta) Koulutuksen kolmas vaihe muodostuu jatko-opinnoista (jatkotutkinto) Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

5 Perustutkintojen rakennevaihtoehtoja Esimerkkejä Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

6 Yleistä bologna-prosessista Helsingin yliopistossa Yliopiston strategiassa, opetuksen ja opintojen kehittämisohjelmassa ja kansainvälisessä toimintaohjelmassa tavoitteet vuosille 2004-2006 Tiedekunnat vastaavat tutkintojen laadun kehittämisestä Opetusministeriön hankerahoituksella asiantuntijoita tiedekuntiin ja keskushallintoon vuosiksi 2004-2006 Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä perustettu keväällä 2003 Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

7 Tukiryhmän tehtävät tutkinnonuudistuksen koordinaatio ja tiedekuntien välisen yhteistyön organisointi tutkinnonuudistukseen liittyvien yliopiston strategioiden toteutuksen seuranta ja edistäminen yliopistotason periaatepäätösten valmistelu uudistuksen ohjeistus, suositukset ja aikataulutus yliopistotason tiedotuksen ja koulutuksen järjestäminen (www, lehdet, tilaisuudet tiedekunta- ja laitoskäynnit sekä parhaat käytännöt) uudistukseen liittyvän valtakunnallisen ja kansainvälisen yhteistyön edistäminen Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

8 Tukiryhmän kokoonpano opetuksesta vastaava vararehtori Hannele Niemi puheenjohtajana 7 jäsentä 2 opiskelijoiden edustajaa 3 professoria yliassistentti opintoasiainpäällikkö jäsenistössä ei kaikkien tiedekuntien edustajia tukiryhmän valmistelusta vastaa 3 virkamiehen tiimi Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

9 Tutkinnonuudistusta käsitteleviä foorumeja Helsingin yliopistossa Alakohtaiset valtakunnalliset koordinaatioryhmät Laitosten opetussuunnitteluryhmät Tiedekuntaneuvostot ja opetuksen kehittämisryhmät Verkostotapaamiset ja tilaisuudet koko yliopiston yhteiset keskustelutilaisuudet tiedekuntien kehittämistilaisuudet tiedekuntien opintoasiainpäälliköiden verkosto tutkinnonuudistuksen asiantuntijaverkosto dekaanien ja varadekaanien verkostot yliopiston johtoryhmä Helsingin yliopiston opintoasiaintoimikunta Helsingin yliopiston konsistori Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

10 Ajankohtaista Helsingin yliopiston Bologna- prosessissa Opintojen kuormittavuuden arviointi ja sisältöjen ydinainesanalyysi tiedekunnissa ja laitoksilla Alakohtainen valtakunnallinen valmistelu koordinaatioryhmissä Yliopistolaki ja tutkintoasetus ohjaavat yliopistotason linjapäätökset lain ja asetuksen hyväksymisen jälkeen Tukiryhmän linjaratkaisuehdotukset julkaistu muistiona Linjapäätöksiä konsistoriin kevään ja syksyn 2004 aikana Uuden tutkintojärjestelmän mukainen koulutus käynnistyy 1.8.2005 Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

11 Ehdotuksia opintoja koskeviksi linjapäätöksiksi Helsingin yliopistossa Henkilökohtainen opintosuunnitelma opintojen tukena Harjoittelu ja työelämään orientointi osana opintoja Kieli- ja viestintäopintojen vähimmäismäärät Tutkintoon kuuluu sivuaineopintoja Suositellaan noin puolen vuoden opintoja ulkomailla muissa yliopistoissa suoritetut opinnot hyväksytään tutkintoon Arvosteluasteikkoja yhtenäistetään opintojaksoilla asteikko 0-5 (ei suhteellinen arvostelu) kandidaatin tutkinnon tutkielma asteikolla 0-5 maisterin tutkinnon tutkielma 7-portainen latinankielinen asteikko Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

12 Tutkintoja koskevia yleisiä ehdotuksia Helsingin yliopistossa Tiedekuntien tutkintotodistuksia yhtenäistetään Diploma supplement otetaan käyttöön Joint degree –kumppaneita etsitään pitkäaikaiseen yhteistyösuhteeseen Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

13 Opetusperiodit Helsingin yliopistossa 1.8.2005 lähtien syys- ja kevätlukukausi kahdessa periodissa (7 viikkoa), välissä viikon tauko (kevätlukukauden viimeinen periodi 8 viikkoa) periodisointi jaksottaa opetusta ja opiskelua oppimisprosessia tukevaksi helpottaa sivueineopiskelua tehostaa opintojen suunnittelua mahdollisuudet opettajien tutkimusvapaajärjestelyihin rehtori voi myöntää tiedekunnalle oikeuden poikkeaviin periodeihin Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

14 Siirtymävaiheesta Helsingin yliopistossa Siirtymävaihe 2-3 vuotta suositellaan opiskelijoille mahdollisimman pikaista siirtymistä uuteen tutkintoon tiedekunnat laativat ohjeet siirtymävaiheen käytännöistä periaatteena opiskelijamyönteiset joustavat ratkaisut vanhat opinnot mahdollisimman täysimääräisinä uuteen tutkintoon opiskelija valitsee joko vanhan tai uuden järjestelmän Tiedottaminen tiedekunnat tiedottavat tutkinnonuudistuksesta ja siirtymävaiheen käytännöistä opiskelijoille, hakijoille ja yhteistyökumppaneille yliopiston viestintäyksikkö tiedottaa uudistuksesta yleisesti Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004

15 Ydinainesanalyysi esimerkki Opintojakso MUST KNOW Ydinaines, jonka hallitseminen on välttämätöntä jatkon kannalta ja jonka ymmärtäminen mahdollistaa syventävän /laajentavan tiedon hankkimisen SHOULD KNOW Täydentävä tietämys, joka lisää teoreettisia yksityiskohtia ja selventää harvinaisempia sovelluksia NICE TO KNOW Erityistietämys, joka syventää jonkin alueen hallintaa Tieteellisen osaamisen näkökulma Ammatillisen osaamisen näkökulma Lähde: Oulun yliopisto

16 Perustutkinnot muodostuvat seuraavista opinnoista (tukiryhmän esitys) perusopinnot 25 op perus- ja aineopinnot yhteensä 60 – 90 op ilman tutkielmaa kandidaatin tutkinnon tutkielma 6 op syventävien opintojen laajuus vähintään 30 op ilman tutkielmaa maisterin tutkinnon tutkielma 40 op henkilökohtainen opintosuunnitelma sekä kandidaatti- että maisteritasolla mitoitettuna opintopisteinä työelämään orientointi vähintään 3 op kandidaattitasolla ja harjoittelu maisteritasolla kieli- ja viestintäopinnot vähintään 15 op, josta kieliopinnot vähintään 10 op Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä 18.2.2004


Lataa ppt "Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto 18.2.2004 Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google