9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
ARVIOINTI Vanhempainilta
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Kruununhaan yläasteen 7. luokkalaisten huoltajien vanhempainilta 21. 8
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Terveisiä Vistan koulusta!
ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille keskiviikkona
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Laaja-alainen arviointi
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta Kruunu nhaan yläaste 24.10.2014 9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta

Keväällä 2014 kyseltiin koulusta PARANNAMME Tiedottaminen Koulutalon siisteys YHTEINEN VASTUU! Arvioinnista tiedottamista KIINNITÄMME HUOMIOTA Työrauha Hyvät käytöstavat Oppilaan kokeman uhan/väkivallan jätkopilotti

Kasvatusvastuussa -yhdessä Nuori tarvitsee aikuista – selkeät säännöt ja rajat Missä lapsesi surffailee? Päihteet eivät kuulu nuoruuteen Missä nuori on yöllä? Yökyläilyt kannattaa varmistaa – puolin ja toisin Vanhemmat – verkostoitukaa!

Perusopetuksen arvopohja Elämäntaidot Itsetuntemus ja oma kasvu Tulevaisuuteen vaikuttaminen Kestävä tulevaisuus Kulttuurien elinvoimaisuus Arvostava vuorovaikutus Yhdessä kasvaminen Sosiaaliset taidot Yhdessä oppiminen Vastuullisuus Lapsen edun ensisijaisuus – kasvu ja oppiminen Rikastuva monimuotoisuus Rakentava yhteisöllisyys Oppimisen ilo Turvallisuus Oikeudenmukaisuus

Opetussuunnitelman uudistaminen kouluissa lv.14-15 Koulun tasolla lv. 14-15 Syksy: Tulevaisuuden koulu-keskustelu kouluissa, kieliohjelman valmistelu, sov.koepainotetun opetuksen suunnitelma, arvojen täsmentäminen, tuntijako, suunnitelma oppilaiden ja vanhempien osallistamiseksi em. aiheisiin Wiki-alusta, avoin keskustelu ympäristö, oppilaille rehtorin tunnit Johtokunnalta lausunto 31.10.2014 mennessä kieliohjelmasta ja soveltuvuuskoeotosta Kevät: Oppiainekohtainen työ käynnistyy, ops:n yleisen osan koulukohtainen täsmentäminen

Päättöarvioinnin aika Opetussuunnitelman perusteiden mukaan päättöarvosanan tulee perustua oppilaan osaamiseen perusopetuksen päättövaiheessa vuosiluokilla 8-9 Oppilaan osaamista arvioidaan suhteessa opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin ja paikallisesti edelleen tarkennettuihin tavoitteisiin. HYVÄN OSAAMISEN KUVAUS opettaja jo 8. luokalla antanut oppilaalle ja huoltajalle ohjaavaa palautetta oppilaan osaamisen tasosta suhteessa päättöarvioinnin kriteerien määrittelemään hyvän osaamisen tasoon

Osaamisen taso hyvä=8 Osaaminen kumuloituvaa erityisesti kielissä Kussakin aineessa päättöarvioinnin kriteerit ohjaavat arviointia Kriteerit on johdettu oppiaineiden tavoitteista

Painotetun opetuksen arviointi Musiikki- ja tanssilinjalaisilla koulukohtaiset tavoitteet painotusaineessa ovat korkeammalla kuin muilla Arvioinnin tulee kuitenkin perustua valtakunnalliseen tasoon

Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan päättöarviointi Yleistä oppimäärää opiskelevan erityistä tukea tarvitsevan oppilaan osaaminen arvioidaan yhteisin kriteerein oppilaan tietoja ja taitoja arvioitaessa tulee käyttää menetelmiä, joiden avulla oppilas kykenee mahdollisimman hyvin osoittamaan osaamisensa mahdollisista ongelmista huolimatta

Ainekohtaiset tavoitteet Opettajat ovat käyneet läpi ensimmäisen jakson aikana oman aineensa arviointiin liittyviä asioita Keskustelkaa kotona! Wilmassa/aineen vihkossa löytyy aiheesta tietoa kustakin oppiaineesta Taito- ja taideaineiden arvosana 7.luokalta siirtyy päättötodistukseen Historia päättyi 8.lk keväällä

Käyttäytymisen arviointi Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat Käyttäytymisen arviointi ei ole osa oppiaineen arviointia eikä käyttäytyminen sinällään saa vaikuttaa oppiaineesta saatavaan arvioon tai arvosanaan Annetaan erillisellä todistuksella

Oppilashuollollinen työ Oppilashuollon työntekijät lv. 2014-15 Psykologi Anna Hanén, kuraattori Henna Mattila, terveydenhoitaja Paula Sarja, erityisopettajat Nadja Shawar-Karjalainen ja Henrik Müller sekä opot Laura Savolainen ja Erja Silván + rehtori Monialainen asiantuntiijakokous kerran viikossa ti klo 8.30-10 KONSULTAATIOAIKA ti klo 8.00-8.30 Käsitellään koulutyön yleisiä asioita perusopetuslain sallimissa rajoissa. Yksittäisen oppilaan asiat siltä osin, mitä perusopetuslaki sallii. Oppiminen, käytös, kiusaaminen, ryhmäilmiöt ~ pedagoginen hyvinvointi Yksilökohtainen oppilashuoltotyö niiden työntekijöiden toimesta, joita asia koskee

Koulun moniammatillinen kokous Voidaan käsitellä: - yksittäisen luokan tilannetta - yksittäisen oppilaan asiaa, joka liittyy perusopetuslakiin (poissaolot, käyttäytyminen, kiusaaminen, oppiminen…) - pedagogisia arvioita ja selvityksiä - konsultaatio - monialaisen asiantuntijaryhmän sopiminen yksittäisen oppilaan asiassa

Yksilökohtainen oppilashuolto käsittelee yksittäisen oppilaan asioita aina suostumus - asian käsittely perustuu luottamuksellisuuteen - velvollisuus tarjota apua, mutta ei ole velvollisuutta ottaa apua vastaan, siksi dokumentointi tärkeää - oppilashuoltoryhmän jäsenillä oikeus pyytää konsultointia asiantuntijoilta (JulkL 26.3 §) - Tässä ryhmässä ei käsitellä asioita, jotka liittyvät esim. tehostetun tai erityisen tuen järjestämiseen, kurinpidollisiin asioihin, työrauhan ylläpitämiseen. Nämä liittyvät opetukseen ja niihin sovelletaan koulutukseen liittyviä lakeja.

Koulun tavoitteet lv 2014-15 VUODEN PAINOPISTEALUEET A. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta B. Turvallisuus ja liikenne C: 110-VUOTISJUHLAT KEVÄT 2015

Ollaan yhteydessä! Koulun henkilökunta on lapsienne asialla opastaen ja auttaen kaikessa Ongelmien äärellä → Yhteys ko. aineenopettajaan → Yhteys luokanohjaajaan → Yhteys rehtoriin Oppilashuolto auttaa ja tukee vanhemmuuden haasteiden äärellä!