9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta Kruunu nhaan yläaste 24.10.2014 9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta
Keväällä 2014 kyseltiin koulusta PARANNAMME Tiedottaminen Koulutalon siisteys YHTEINEN VASTUU! Arvioinnista tiedottamista KIINNITÄMME HUOMIOTA Työrauha Hyvät käytöstavat Oppilaan kokeman uhan/väkivallan jätkopilotti
Kasvatusvastuussa -yhdessä Nuori tarvitsee aikuista – selkeät säännöt ja rajat Missä lapsesi surffailee? Päihteet eivät kuulu nuoruuteen Missä nuori on yöllä? Yökyläilyt kannattaa varmistaa – puolin ja toisin Vanhemmat – verkostoitukaa!
Perusopetuksen arvopohja Elämäntaidot Itsetuntemus ja oma kasvu Tulevaisuuteen vaikuttaminen Kestävä tulevaisuus Kulttuurien elinvoimaisuus Arvostava vuorovaikutus Yhdessä kasvaminen Sosiaaliset taidot Yhdessä oppiminen Vastuullisuus Lapsen edun ensisijaisuus – kasvu ja oppiminen Rikastuva monimuotoisuus Rakentava yhteisöllisyys Oppimisen ilo Turvallisuus Oikeudenmukaisuus
Opetussuunnitelman uudistaminen kouluissa lv.14-15 Koulun tasolla lv. 14-15 Syksy: Tulevaisuuden koulu-keskustelu kouluissa, kieliohjelman valmistelu, sov.koepainotetun opetuksen suunnitelma, arvojen täsmentäminen, tuntijako, suunnitelma oppilaiden ja vanhempien osallistamiseksi em. aiheisiin Wiki-alusta, avoin keskustelu ympäristö, oppilaille rehtorin tunnit Johtokunnalta lausunto 31.10.2014 mennessä kieliohjelmasta ja soveltuvuuskoeotosta Kevät: Oppiainekohtainen työ käynnistyy, ops:n yleisen osan koulukohtainen täsmentäminen
Päättöarvioinnin aika Opetussuunnitelman perusteiden mukaan päättöarvosanan tulee perustua oppilaan osaamiseen perusopetuksen päättövaiheessa vuosiluokilla 8-9 Oppilaan osaamista arvioidaan suhteessa opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin ja paikallisesti edelleen tarkennettuihin tavoitteisiin. HYVÄN OSAAMISEN KUVAUS opettaja jo 8. luokalla antanut oppilaalle ja huoltajalle ohjaavaa palautetta oppilaan osaamisen tasosta suhteessa päättöarvioinnin kriteerien määrittelemään hyvän osaamisen tasoon
Osaamisen taso hyvä=8 Osaaminen kumuloituvaa erityisesti kielissä Kussakin aineessa päättöarvioinnin kriteerit ohjaavat arviointia Kriteerit on johdettu oppiaineiden tavoitteista
Painotetun opetuksen arviointi Musiikki- ja tanssilinjalaisilla koulukohtaiset tavoitteet painotusaineessa ovat korkeammalla kuin muilla Arvioinnin tulee kuitenkin perustua valtakunnalliseen tasoon
Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan päättöarviointi Yleistä oppimäärää opiskelevan erityistä tukea tarvitsevan oppilaan osaaminen arvioidaan yhteisin kriteerein oppilaan tietoja ja taitoja arvioitaessa tulee käyttää menetelmiä, joiden avulla oppilas kykenee mahdollisimman hyvin osoittamaan osaamisensa mahdollisista ongelmista huolimatta
Ainekohtaiset tavoitteet Opettajat ovat käyneet läpi ensimmäisen jakson aikana oman aineensa arviointiin liittyviä asioita Keskustelkaa kotona! Wilmassa/aineen vihkossa löytyy aiheesta tietoa kustakin oppiaineesta Taito- ja taideaineiden arvosana 7.luokalta siirtyy päättötodistukseen Historia päättyi 8.lk keväällä
Käyttäytymisen arviointi Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat Käyttäytymisen arviointi ei ole osa oppiaineen arviointia eikä käyttäytyminen sinällään saa vaikuttaa oppiaineesta saatavaan arvioon tai arvosanaan Annetaan erillisellä todistuksella
Oppilashuollollinen työ Oppilashuollon työntekijät lv. 2014-15 Psykologi Anna Hanén, kuraattori Henna Mattila, terveydenhoitaja Paula Sarja, erityisopettajat Nadja Shawar-Karjalainen ja Henrik Müller sekä opot Laura Savolainen ja Erja Silván + rehtori Monialainen asiantuntiijakokous kerran viikossa ti klo 8.30-10 KONSULTAATIOAIKA ti klo 8.00-8.30 Käsitellään koulutyön yleisiä asioita perusopetuslain sallimissa rajoissa. Yksittäisen oppilaan asiat siltä osin, mitä perusopetuslaki sallii. Oppiminen, käytös, kiusaaminen, ryhmäilmiöt ~ pedagoginen hyvinvointi Yksilökohtainen oppilashuoltotyö niiden työntekijöiden toimesta, joita asia koskee
Koulun moniammatillinen kokous Voidaan käsitellä: - yksittäisen luokan tilannetta - yksittäisen oppilaan asiaa, joka liittyy perusopetuslakiin (poissaolot, käyttäytyminen, kiusaaminen, oppiminen…) - pedagogisia arvioita ja selvityksiä - konsultaatio - monialaisen asiantuntijaryhmän sopiminen yksittäisen oppilaan asiassa
Yksilökohtainen oppilashuolto käsittelee yksittäisen oppilaan asioita aina suostumus - asian käsittely perustuu luottamuksellisuuteen - velvollisuus tarjota apua, mutta ei ole velvollisuutta ottaa apua vastaan, siksi dokumentointi tärkeää - oppilashuoltoryhmän jäsenillä oikeus pyytää konsultointia asiantuntijoilta (JulkL 26.3 §) - Tässä ryhmässä ei käsitellä asioita, jotka liittyvät esim. tehostetun tai erityisen tuen järjestämiseen, kurinpidollisiin asioihin, työrauhan ylläpitämiseen. Nämä liittyvät opetukseen ja niihin sovelletaan koulutukseen liittyviä lakeja.
Koulun tavoitteet lv 2014-15 VUODEN PAINOPISTEALUEET A. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta B. Turvallisuus ja liikenne C: 110-VUOTISJUHLAT KEVÄT 2015
Ollaan yhteydessä! Koulun henkilökunta on lapsienne asialla opastaen ja auttaen kaikessa Ongelmien äärellä → Yhteys ko. aineenopettajaan → Yhteys luokanohjaajaan → Yhteys rehtoriin Oppilashuolto auttaa ja tukee vanhemmuuden haasteiden äärellä!