Lukeminen. Yksin ja yhdessä Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelulukeminen.
Advertisements

Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Teksti, taito ja tavoite
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Mirva Mykkälä & Piia-Maria Mattanen
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Kirjallisuuden opetuksen l ä hestymistapoja ekstensiivinen vs intensiivinen, kronologinen vs temaattinen sek ä humanistinen vs instrumentaalinen l ä hestymistapa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Matematiikan oppiminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
KOTITALO-LEHDEN LUKIJATUTKIMUS 2014 N971. Lehteä luetaan useampana päivänä Keskimäärin lehteä luetaan 2,2 päivänä.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Runo tekstitaidon kokeessa
Monilukutaito ja lukemisen flow
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
LUKEMINEN Katri Sarmavuori Ad-symposium Äidinkielen opetustieteen ilmiönä Phenomen of instructional science of mother tongue.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat.
Lukivaikeus.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIRJA — PYSYVÄ YSTÄVÄ Katri Sarmavuori. METAFORIA  Lukeminen on salametsästystä (Lyons 2010)  Radikaalia ja vallankumouksellista (Bloom 2001)  Seurustelua,
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Saanko puheenvuoron verkostossa? Lääkkeitä verkoston vuorovaikutukseen FT Riitta Vanhatalo.
Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
9lk kirja-analyysi.
Kirjallisuuden käsitteitä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Havainnointi ja maailmankuva
Tavoitteet ja arviointi
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
OPPIKIRJAN LUKUTAITO Silmu Vedet.
Oppiminen voidaan määritellä:
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Kirjallisuusterapia.
Marja-Kristiina Lerkkanen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Esityksen transkriptio:

Lukeminen

Yksin ja yhdessä

Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää Merkityksen luomista tekstille Ajattelua tekstin äärellä

Miksi? tarkoitus — tavoite — opiskelu — yleissivistys — taito — huvi

Lukemisen metaforia — salametsästystä (Lyons 2010) — vallankumouksellista (Bloom 2001) — seurustelua — tanssimista tuntemattoman partnerin kanssa (Blanchot 2003)

Lukemisen ymmärtäminen — elämänkokemukset — aiemmat tiedot — ikä — vastaanottavaisuus — eri teorioita

Väline ja laji Kirja Lehti Lukupiiri — kasvokkain — verkkopiiri

Fysiologia Aivot Silmät

Lukemisen ymmärtämisen teoriat ovat kirjassa Miten opetan ja tutkin äidinkieltä ja kirjallisuutta? s. 84— 89. Lukemisstrategiat ovat kirjassa Tie kiinnostukseen. Lukemisen ja kirjallisuuden opetuksen aktivointimenetelmät, samoin perhelukeminen on siinä s. 49—59.

Lukemisen ymmärtäminen Skeemateoria 1. Lukeminen on aktiivista merkityksen etsintää 2. Lukeminen on konstruktiivinen prosessi 3. Lukeminen on erilaisen tiedon hakemista 4. Lukeminen on strateginen prosessi — mihin tarkoitukseen luetaan — millä tavalla luetaan (Mason & Au 1990)

Transaktioteoria

Näkymöintiteoria – Tila 1.Ulkopuolella olo ja näkymöintiin astuminen. Lukemisen alussa tekstiä hahmotellaan aiempien tietoja ja kokemusten perusteella. Tulkinnoissa pysytään tekstin pintatasolla. – Tila 2.Sisälläolo ja näkymöinnissä liikkuminen. Lukija alkaa lukea ”rivien välistä” ja tehdä päätelmiä. Hän pääsee pintatasoa syvemmälle. Hänellä tulee oletuksia ja kysymyksiä kirjan henkilöiden motiiveista, tunteista, syistä, vuorovaikutussuhteista ja seurauksista. – Tila 3.Ulosastuminen ja uudelleenajattelu. Lukija voi saada lukemastaan malleja oman elämän ongelmien ja tilanteiden ratkaisemiseen. Näkymöinti vaikuttaa lukijan elämään ja lukijan elämä näkymöintiin. – Tila 4.Ulosastuminen ja kokemuksen objektifiointi. Lukeminen on analyyttista ja arvioivaa. Lukijalle muodostuu lukukokemus, hän rakentaa tekstille merkityksen. – Langer