OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SIDA1 Yksityisen yrityksen ja ammattikorkeakoulu Arcadan ylläpitämä palvelukeskus Arabianrannassa. Living lab. yhdistää teoriaopintoja käytäntöön.
Advertisements

QR- koodit ja mobiilitentti
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Minä oppijana 1 ov..
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
TUTKIMUKSEEN PERUSTUVA KEMIAN OPETUS KEMIAN LAITOKSELLA
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - hyvänä käytänteenä opinto-ohjaus ja -neuvonta Parempaa aikuiskoulutusta
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Anna Alftan Heikki Hannula
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Opiskelun ja opetuksen tiedonhallintajärjestelmä
Esityksen transkriptio:

OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö YTY

OPPI-kyselyn kehittäminen Käännetty ja muokattu englanninkielisestä kyselystä – –Experiences of Teaching & Learning Questionnaire (ETLQ)   kehitetty laajassa Iso-Britannian yliopistojen oppimisympäristöjen kehittämisprojektissa (Enhancing Teaching-Learning Environments in Undergraduate Courses (ETL),

OPPI-kyselyn osiot Osa 1. Kokemukset oppimisympäristöstä Osa 1. Kokemukset oppimisympäristöstä Osa 2. Opiskelijan lähestymistavat oppimiseen Osa 2. Opiskelijan lähestymistavat oppimiseen Osa 3. Opintojen eteneminen Osa 3. Opintojen eteneminen –Oppimista ja opiskelua edistävät ja edistävät tekijät –Opintojen kuormittavuus Osa 4. Mahdolliset tiedekuntakohtaiset kysymykset Osa 4. Mahdolliset tiedekuntakohtaiset kysymykset

Kyselyn käytön tavoitteet Tutkimusperustainen kysely laadukkaan oppimisen ja opetuksen kehittämistyökaluksi Helsingin yliopistossa Tutkimusperustainen kysely laadukkaan oppimisen ja opetuksen kehittämistyökaluksi Helsingin yliopistossa Tieteellinen tutkimusprojekti opiskelijoiden oppimisesta ja heidän kokemuksistaan oppimisympäristöstään Tieteellinen tutkimusprojekti opiskelijoiden oppimisesta ja heidän kokemuksistaan oppimisympäristöstään –Erot eri opiskeluvaiheessa olevien opiskelijoiden ja eri tieteenalojen välillä –Opiskelijan lähestymistavassa tapahtuvat muutokset yliopisto-opintojen aikana –Opiskelijoiden kokemukset oppimisympäristöstään opintojen aikana Työkalu opiskelijan oppimisen edistämiseksi, opiskelutaitojen kehittämiseksi ja HOPS- ohjaukseen Työkalu opiskelijan oppimisen edistämiseksi, opiskelutaitojen kehittämiseksi ja HOPS- ohjaukseen

OPPI-kysely –tutkimusta ja sovelluksia KYSELYN TIETEELLINEN KEHITYSTYÖ (muokkaus suomalaiseen kontekstiin, realibiliteetti- ja validiteetti- analyysit, tulosten analyysit) YLIOPISTON LAATUTYÖ TIEDEKUNTIEN JA LAITOSTEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN JA LAATUTYÖ HOPS-OHJAUS, OPISKELIJAN OPPIMISEN EDISTÄMINEN JA ITSEARVIOINTI

Opiskelijan lähestymistavat oppimiseen – Summamuuttujat ja reliabiliteetit Tieteellinen lähestymistapa (.79) Tieteellinen lähestymistapa (.79)  analyyttinen ja argumentoiva opiskelu Systemaattinen ja tavoitteellinen lähestymistapa (.75) Systemaattinen ja tavoitteellinen lähestymistapa (.75) Ymmärrykseen tähtäävä lähestymistapa (.57) Ymmärrykseen tähtäävä lähestymistapa (.57) Tietoa toistava lähestymistapa (.56) Tietoa toistava lähestymistapa (.56)

Opiskelijan kokemukset oppimisympäristöstä – Summamuuttujat ja reliabiliteetit Ymmärrykseen tähtäävä opetus (.85) Ymmärrykseen tähtäävä opetus (.85) Linjakkuus (.85) Linjakkuus (.85) Opettajien tuki ja innostus (.82) Opettajien tuki ja innostus (.82) Kiinnostus ja relevanssi (.79) Kiinnostus ja relevanssi (.79) Rakentava palaute (.73) Rakentava palaute (.73) Tuki muilta opiskelijoilta (.75) Tuki muilta opiskelijoilta (.75)

Yhteydet lähestymistapojen ja oppimisympäristökokemusten välillä (N=2509) Syväsuuntautuneet opiskelijat kokevat oppimisympäristönsä tilastollisesti erittäin merkitsevästi positiivisemmin kuin pintasuuntautuneet opiskelijat Syväsuuntautuneet opiskelijat kokevat oppimisympäristönsä tilastollisesti erittäin merkitsevästi positiivisemmin kuin pintasuuntautuneet opiskelijat –sekä tieteellisesti suuntautuneet että syväsuuntautuneet –kaikki oppimisympäristöä kuvaavat summamuuttujat

Miten opiskelijan lähestymistapa korreloi kokemuksiin oppimisympäristöstä? (N=2509, p<0.000) Summa- muuttuja Ymmäryk- seen tähtäävä opetus Linjak- kuus Opettjien tuki ja innostus Kiinnos- tus ja relevans -si Rakentava palaute Tuki muilta opiskeli -joilta Tieteellinen Ymmäryk- seen tähtäävä Systemaatti- nen Tietoa toistava

Tieteenalakohtaisia eroja lähestymistavoissa Analyyttinen ja argumentoiva Analyyttinen ja argumentoiva –käyttäytymistieteellinen, teologinen ja valtiotieteellinen tiedekunta Syväsuuntautunut Syväsuuntautunut –humanistinen, eläinlääketieteellinen Systemaattinen Systemaattinen –eläinlääketieteellinen ja käyttäytymistieteellinen Pintasuuntautunut Pintasuuntautunut –farmasia, matemaattis-luonnontieteellinen –Alhaisin keskiarvo: käyttäytymistieteellinen

Vuosikurssien väliset erot (N=2509) Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat kokivat oppimisympäristönsä positiivisemmin kuin kolmannen vuosikurssin opiskelijat Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat kokivat oppimisympäristönsä positiivisemmin kuin kolmannen vuosikurssin opiskelijat Eroja opiskelijoiden lähestymistapojen välille syntyi vain Ymmärrykseen tähtäävässä lähestymistavassa (p<.05), jossa 1. vuosikurssin opiskelijat saivat hieman korkeampia arvoja Eroja opiskelijoiden lähestymistapojen välille syntyi vain Ymmärrykseen tähtäävässä lähestymistavassa (p<.05), jossa 1. vuosikurssin opiskelijat saivat hieman korkeampia arvoja

Neljä opiskelijaryhmää (N=2509) 1 Klusteri 1: Analyyttiset ja argumentatiiviset opiskelijat (n= 714) Klusteri 1: Analyyttiset ja argumentatiiviset opiskelijat (n= 714) –Korkeat lataukset myös skaaloilla:  Systemaattinen ja tavoitteellinen opiskelu  Ymmärrykseen tähtäävä opiskelu –Alin lataus tietoa toistavalla skaalalla

Neljä opiskelijaryhmää (N=2509) 2 Klusteri 2: Ymmärrystä etsivät opiskelijat (n= 769) Klusteri 2: Ymmärrystä etsivät opiskelijat (n= 769) –Keskimäärin alhaiset lataukset kaikilla skaaloilla verrattuna muihin ryhmiin –Suhteellisesti korkein lataus skaalalla Ymmärrykseen tähtäävä opiskelu –Alin lataus tietoa toistavalla skaalalla

Neljä opiskelijaryhmää (N=2509) 3 Klusteri 3: Tietoa toistavat opiskelijat (n= 455) Klusteri 3: Tietoa toistavat opiskelijat (n= 455) –Korkein lataus skaalalla Tietoa toistava opiskelu –Alimmat lataukset kolmella muulla skaalalla

Neljä opiskelijaryhmää (N=2509) 4 Klusteri 4: Opiskelijat, joilla on epäkoherentti opiskeluprofiili (n= 571) Klusteri 4: Opiskelijat, joilla on epäkoherentti opiskeluprofiili (n= 571) –Korkeat lataukset kaikilla skaaloilla

Klusterikeskukset summamuuttujilla Skaala KlusteriF (p) 1 analyytt. ka 2 syvä ka 3 pinta ka 4 dissonantti ka Tieteellinen läh.tapa (0.000) Systemaattinen läh.tapa (0.000) Ymmärrykseen tähtäävä läh (0.000) Tietoa toistava läh.tapa (0.000)

Opiskelijaryhmien kokemukset oppimisympäristöstään Positiivisimmat arviot oppimisympäristöstä Positiivisimmat arviot oppimisympäristöstä –Analyyttiset ja argumentatiiviset opiskelijat (klusteri 1) Negatiivisimmat arviot oppimisympäristöstä Negatiivisimmat arviot oppimisympäristöstä –Tietoa toistavat opiskelijat (klusteri 3) Arviot erosivat tilastollisesti merkitsevästi kaikilla skaaloilla Arviot erosivat tilastollisesti merkitsevästi kaikilla skaaloilla

Opiskelijaryhmät ja tiedekunnat Analyyttiset ja argumentoivat opiskelijat Analyyttiset ja argumentoivat opiskelijat –Yleisin: Käyttäytymistieteellinen (39,8%), teologinen (33,6%) ja valtiotieteellinen (33,2%) tiedekunta Ymmärrystä etsivät opiskelijat Ymmärrystä etsivät opiskelijat –Yleisin: Biotieteellinen (40,5%), eläinlääketieteellinen (31,5%), farmasian (33,7%), humanistinen (28,5%), maatalous-metsätieteellinen (37,3%), matemaattis- luonnontieteellinen (28,9%) ja oikeustieteellinen (35,3%) Tietoa toistavat opiskelijat Tietoa toistavat opiskelijat –Yleisin (25,8%): matemaattis-luonnontieteellinen tdk –Harvinaisin (11%): käyttäytymistieteellinen tdk

Kyselyn käyttö osana opiskelijan HOPS-prosessia Kyselyn on pakollinen neljässä tiedekunnassa Kyselyn on pakollinen neljässä tiedekunnassa –biotieteellinen, oikeustieteellinen, farmasia ja eläinlääketieteellinen Opiskelijat vastaavat kyselyyn osana HOPSiaan 1., 3. ja 5. opiskeluvuoden aikana Opiskelijat vastaavat kyselyyn osana HOPSiaan 1., 3. ja 5. opiskeluvuoden aikana –Mahdollisuus hyödyntää kyselytuloksia ETAPPI- seurannan osana Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus käyttää itsearviointiin soveltuvaa tulkinta-avainta omien vastaustensa analysoimiseksi Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus käyttää itsearviointiin soveltuvaa tulkinta-avainta omien vastaustensa analysoimiseksi –Omien tulosten vertailu sekä oman tiedekunnan (ja pääaineen) opiskelijoiden tulosten keskiarvoon että koko yliopiston opiskelijoiden tulosten keskiarvoon