Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - hyvänä käytänteenä opinto-ohjaus ja -neuvonta Parempaa aikuiskoulutusta 3.12.2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - hyvänä käytänteenä opinto-ohjaus ja -neuvonta Parempaa aikuiskoulutusta 3.12.2012."— Esityksen transkriptio:

1 Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - hyvänä käytänteenä opinto-ohjaus ja -neuvonta Parempaa aikuiskoulutusta 3.12.2012

2 Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Monitieteinen Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen yhteistyöhön perustuva yliopistokeskus Jyväskylän yliopiston erillislaitos ja valtakunnallinen erityistehtävä Profiloitunut tutkimukseen perustuvaan aikuiskoulutukseen Alueellinen merkitys vahva Henkilöstöä n. 100 Yliopistokeskuksen opiskelijat (n. 5000) ovat työssäkäyviä aikuisopiskelijoita > joustavat ja monimuotoiset opetus-, ohjaus- ja opiskelumenetelmät (tvt), työelämälähtöisyys Tavoitteena tarjota entistä joustavampia, uudenlaisia, organisaatioiden rajat ylittäviä aikuiskoulutuksen toimintamalleja aikuisopiskelijoille KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

3 Tutkimukseen perustuvaa aikuiskoulutusta Toiminta-ajatus: Kokkolan yliopistokeskus Chydenius tarjoaa tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa, laadukasta yliopistollista aikuiskoulutusta, joka edistää yksilöiden, yhteisöjen ja alueen kehittymistä. Maisteriopintoja (4) – Luokanopettajien aikuiskoulutus (JY) – Sosiaalityön maisteriopinnot (JY) – Tietotekniikan maisteriopinnot (JY) – Kemian ja kemiantekniikan maisteriopinnot (OY) Erityisopettajan opinnot (JY) Kauppatieteen täydennyskoulutus (VY) Jatkokoulutusryhmät yhteistyössä tiedekuntien kanssa Tutkimustoiminta: oppiminen ja aikuiskoulutus, osallisuus ja hyvinvointipalvelut, teollisuuden ja elinkeinoelämän älykkäät ja kestävät ratkaisut Avoin yliopisto, väylä tutkinto-opintoihin (JY, VY, OY) Koulutusväylät yhteistyössä AMKin kanssa KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

4 Opinto-ohjauksen erityispiirteet ja tavoitteet yliopistokeskuksessa Opinto-ohjausta kehitetty pitkäjänteisesti, nähdään tärkeänä! Opintoja, urasuunnittelua ja ammatillista kehittymistä koskevaa tiedotusta, neuvontaa ja ohjausta (ohjauksellisuus markkinoinnissa ja rekrytoinnissa) Mahdollisimman systemaattinen ja oikea-aikainen, läpinäkyvä ohjaus Holistinen, opiskelijakeskeinen ohjausmalli: yksilöllistä, joustavaa Avoin yhteisöllisyys voimavarana: opiskelijoiden ohjaustarpeet havaitaan nopeasti; matala kynnys ohjaukseen; henkilökunnan tavoitettavuus Erityishuomio tutkintotavoitteisissa opiskelijoissa (yliopistokeskuksen maisteriopinnot, avoimen väylä): opintopolun eri vaiheissa erilaista ohjausta Hopsit, tuutoriohjaus, vertaistuutorointi, opinnäytetöiden ja jatko-opintojen ohjaus, kirjasto, atk-palvelut Sulautuva opetus ja ohjaus: erilaisten ohjaus- ja oppimisympäristöjen yhdistäminen (lähiohjaus, puh, e-mail, Optima, AC, Facebook) Verkostoyhteistyö ja jaettu asiantuntijuus eri ohjaustoimijoiden kanssa: eri yliopistojen opetustarjonnan ja ohjauksen koordinointi KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

5 Kokkolan yliopistokeskuksen opinto- ohjauksen tavoitteena on edistää: opintojen tunnettuutta ja rekrytointia opintoihin tutkintoon johtavien koulutusväylien tehokasta hyödyntämistä ja suunnitelmallisia urapolkuja opiskelijan sitoutumista opintoihin, opintojen sujumista ja opintojen loppuun saattamista akateemisten opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä sitoutumista tiedeyhteisöön ja tieteelliseen ajatteluun laadukasta oppimista ja joustavien oppimisympäristöjen hyödyntämistä opiskelijan persoonallista ja ammatillista kasvua sekä sitoutumista elinikäiseen oppimiseen yliopisto-opiskelun saavutettavuutta ja esteettömyyttä koulutuksellista tasa-arvoa (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Opinto-ohjauksen kokonaissuunnitelma 2012) KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

6 Opinto-ohjauksen vastuut ja tehtävät Opintoneuvoja, suunnittelija Sanna Anttonen Yliopistokeskuksen opinto-ohjauksen ja neuvonnan kokonaissuunnittelu, kehittäminen ja seuranta, tiedottaminen, erityisesti tutkintotavoitteisten opiskelijoiden ohjaus; yleisesittelyt yliopisto-opiskelusta ja avoimen yliopiston opiskelumahdollisuuksista erilaisille kohderyhmille Opetuksen kehittämisryhmä yhdessä pedagogisen johtajan kanssa seuraa, koordinoi ja arvioi opinto-ohjauksen kokonaissuunnitelmaprosessia ja tuotosta osana opetuksen laadunvarmistusta Yksiköt: johtajilla kokonaiskuva ja vastuu ohjauksesta opinto-ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi omassa yksikössä HOPS-käytännöistä tiedottaminen opiskelijoille ohjaustahojen näkyväksi tekeminen ja ajan tasalla pitäminen (www-sivut) Professorit ja opettajat omalla vastuulla olevien opintojaksojen opetus ja niihin liittyvä ohjaus opinnäytetöiden ohjaus opetusharjoittelun ja käytännön opintojaksojen ohjaus (opettajankoulutus, sosiaalityö) professorit vastaavat oman tieteenalansa jatko-opintojen ohjauksesta yhteistyössä tiedekuntien kanssa Opiskelijat: opiskelijoiden edustajat (1-2) jäseninä opetuksen kehittämisryhmässä KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

7 Hankkeita ja tutkimuksia Hankkeita: Keskipohjalaiset koulutusväylät –hanke Adult student life Opin Ovi –hanke: Opastin www.opastin.fiwww.opastin.fi Tutkimuksia ja julkaisuja: Partanen, A. 2011. ”Kyllä minä tästä selviän”: aikuisopiskelijat koulutustarinansa kertojina ja koulutuksellisen minäpystyvyytensä rakentajina. Akateeminen väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Leivo, M. 2010. Aikuisena opettajaksi: aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa. Akateeminen väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Matthies, A-L., Alho-Konu, S. & Kokkonen, T. (toim.) 2009. Sosiaalityö aikuisopintoina. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Yliopistokeskuksen informaatioteknologiayksikön tutkimusjulkaisuja mm. tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisestä aikuisopiskelussa. http://www.chydenius.fi/tutkimus/informaatioteknologia/julkaisut http://www.chydenius.fi/tutkimus/informaatioteknologia/julkaisut KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

8 ”Oman opiskeluni onnistumiseksi olen tarvinnut avoimen yliopiston joustavia opintomahdollisuuksia. Oppimisen ja oppimisen mielekkääksi kokemisen kannalta on tärkeää, että opettajat huomioivat jokaisen opiskelijan yksilöllisesti; kannustaen, ohjaten ja tarvittaessa joustaen. Tämä on toteutunut erinomaisesti Chydeniuksen avoimessa yliopistossa. Tämän ajatuksen jakaa kanssani moni tuntemani avoimessa opiskeleva aikuisopiskelija. Kiitokset kuuluvat koko henkilökunnalle; on hyvä opiskella, kun järjestäjien taholta ”puhalletaan yhteen hiileen” – se näkyy kaikessa opiskelijalle.” KIITOS! Kokkolan yliopistokeskus Chydenius www.chydenius.fi Sari Paajanen, pedagoginen johtaja 040 805 4425, sari.paajanen@chydenius.fisari.paajanen@chydenius.fi KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS


Lataa ppt "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - hyvänä käytänteenä opinto-ohjaus ja -neuvonta Parempaa aikuiskoulutusta 3.12.2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google