Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen."— Esityksen transkriptio:

1 OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen 23.1.2006

2 OPKE/JNA Opiskelijan HOPS-työkalu (1) Käytössä jo vanhan tutkintorakenteen aikana vapaaehtoispohjalta Uuden tutkintorakenteen myötä HOPSin teko ja hyväksyttäminen tullut pakolliseksi Opiskelijoiden avuksi rakennettu uusi sähköinen työkalu, joka lukee TTY:n akateemisesta opetussuunnitelmaa (OPSU) Tukee rakenteellisen (”suljetun”) HOPSin tekemistä, joka kuitenkin on avain myös avoimeen HOPSiin Paljon valinnanpaikkoja Kauaskantoiset seuraukset

3 OPKE/JNA Auttaa opiskelijaa: Tutkintojen sisällön (ts. opintojaksojen ja opintokokonaisuuksien) valitsemisessa Tutkintojen ajoittamisessa eri lukuvuosille Lukujärjestyksen laatimisessa Kommunikoinnissa opintoneuvojien ja opetuksen suunnittelijoiden kanssa Opintojaksoille ilmoittautumisessa ja palautteen antamisessa https://oinfo.tut.fi/cgi-bin/hopsv3/index.pl Opiskelijan HOPS-työkalu (2)

4 OPKE/JNA Opintojen etenemisen seuranta Todellisten suoritustietojen seuraaminen Kertymäkartoitukset lukuvuosittain / periodeittain  ”laahaajien” löytäminen  Ongelmallisten ajankohtien (esim. periodi+vuosikurssi) löytäminen Ongelmallisten OPS-kohtien seuraaminen HOPSien toteutumisen seuraaminen  ”roikku-uhkaisten” opintojaksojen löytäminen  ”laahaajien” löytäminen  Esitietoketjuongelmien löytäminen

5 OPKE/JNA Teknillistieteellisen alan opintoprosessien seuraaminen, arviointi ja kehittäminen –hanke (1) Teknillisten yliopistojen ja tiedekuntien yhteishanke (ts. TekPeda –verkoston hanke) Neljä osa-aluetta: 1.Ohjaustarpeiden selvittäminen ja ohjauksen kehittäminen 2.Opintoprosessien kuvaaminen ja kehittäminen 3.HOPS:n kehittäminen 4.Selvitys opintojen etenemisestä

6 OPKE/JNA Teknillistieteellisen alan opintoprosessien seuraaminen, arviointi ja kehittäminen –hanke (2) Aikatauluhahmotelma: Kevät-06: Kokoomaraportti ohjaustarpeista ja ohjausjärjestelmien kehittämisestä; yliopistokohtaiset pilottiprojektit Kesä-06: Rekisteritiedon keruu ja analysointi 1 Syksy-06: Yleiskysely & analyysi 1 Kevät-07: Interventiot Kesä-07: Rekisteritiedon keruu ja analysointi 2 Syksy-07: Yleiskysely & analyysi 2

7 OPKE/JNA Hankkeen rinnalla ja sen jälkeen Kattavan seuranta- ja ohjausjärjestelmän luonti koko tutkintokaaren ajalle Opiskelijoiden tavoittaminen HOPS-prosessin kehittäminen Ohjauksen monimuotoistaminen Uuden opintosuunnitelman ongelmakohtien löytäminen ja korjaaminen  Opintoaikojen lyhentäminen & opiskelijatyytyväisyyden parantaminen


Lataa ppt "OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google