Neuvottelun strategiat ja taktiikat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Tietotaitotalkoot-hanke Mikä se on?. Tavoitteena toimiva tietoyhteiskunta • Kansalaisille tietoyhteiskuntavalmiuksia • Tietotekniikkaosaajien ja aktiivisten.
Liiketoimintakulttuuri Kiinassa
AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
NEUVOTTELU = toimintaa, jossa kaksi tai useampia osapuolia pyrkii kohti yhteisymmärrystä sellaisessa osapuolille yhteisessä asiassa, jossa heidän tavoitteensa.
1. varapresidenttien koulutus
KYLÄSUUNNITTELIJAN PERSOONA PELIIN!. M ILLÄ TAVALLA OMAA PERSOONAA KÄYTETÄÄN KYLÄNKEHITTÄMISESSÄ ? Paljon! Jokaisella oma tyyli kylänkehitystyössä, oma.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
TTL Sosiaalisessa mediassa
Suullisen esityksen esittäminen
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Aggressiontunne Luento nro 1..
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
Maisa, Linda, Kaarina, Hanna ja Liisukka Vaka-11B
Tehtäväsiirrot ja palkkaus
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kommunikaatio parisuhteessa
Viestintäsuunnitelma
Asiakkaan rauhoittaminen
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Kaksoisloukkaantuminen (Ben Furman & Tapani Ahola)
Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 20 – Juuso Ilomäki Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Signalointi ja cheap talk Juuso.
Hyppönen & Kinnari. Ajatusten ja mielen tiede Kaikessa sosiaalisessa kanssakäymisessä ”Suuri persoona” ”Good Cop & Bad Cop” Markkinoinnin A & O Mielikuvien.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
PIKAOPAS NEUVOTTELIJALLE
PIKAOPAS NEUVOTTELIJALLE
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Suuttumuksen hallinta
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Tutkielman teko-ohjeet
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Kohti yhteisymmärrystä
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Neuvottelu on taitolaji
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
VIESTINTÄTAIDOT - VERKKOTOTEUTUS, 2017
Väkivaltainen potilas/asiakas
Kirjoittamisen perusoppeja
Palautteen anto, puuttuminen ja puheeksi ottaminen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Mitä avuksi esiintymiseen?
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
PIKAOPAS NEUVOTTELIJALLE
Viestintäsuunnitelma
Vaikuta vallanpitäjiin Lobbaamisen ABC toiminnanjohtaja Anne Porthén
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Tervetuloa koulutukseen!
Esityksen transkriptio:

Neuvottelun strategiat ja taktiikat Ilpo Riekki & Henri Frowein 6.10.2008

Neuvottelu Neuvottelu on toimintaa, jossa kaksi tai useampi osapuoli pyrkii kohti yhteisymmärrystä sellaisessa asiassa, jossa heidän tavoitteensa poikkeavat toisistaan. Neuvottelu on tavoitteellista vuorovaikutusta, jolla pyritään saavuttamaan yhteisymmärrys neuvoteltavasta asiasta.

Neuvottelijan taidot Hienotunteisuus Ole kiinnostunut toisen osapuolen näkemyksistä Kysele, tee muistiinpanoja Älä nolaa neuvottelukumppaniasi Esitä torjuntasi ja ehdotuksesi kohteliaasti Muista hyvät käytöstavat Ole tietoinen kulttuurieroista Jämäkkyys Muista päämäärä Perustele huolellisesti Tee myönnytyksiä harkiten Vaadi aina vastamyönnytyksiä Älä paljasta korttejasi Älä hyväksy painostusta

Neuvottelijan taidot Maltti Pysy rauhallisena Pyydä taukoa tarvittaessa Muista, että asiat riitelevät, eivät ihmiset Älä vastaa henkilökohtaiseen hyökkäykseen Luovan ongelmanratkaisun taito Näe neuvottelutilanne yhteisenä ongelmana Pidä tavoitteesi kokoajan mielessä Tavoitteet voidaan saavuttaa monella tapaa Sovella ongelmaratkaisumallia Tarkkaavaisuus Seuraa puheen lisäksi myös sanatonta viestintää Tarkkaile myös omia reaktiotasi Tarkkaile ja arvio vastapuoltasi Keinoja ja tietoja

Neuvottelustrategia Neuvottelustrategia on suunnitelma neuvottelun päämäärästä ja toimintamallista päämäärän saavuttamiseksi. Strategia valitaan neuvoteltavan aiheen perusteella.

Neuvottelustrategia Distributiivinen strategia Vastapuolelle esitetään suoria vaatimuksia, käsketään heidän toimia tietyllä tavalla ja suostutellaan. Strategiaan liittyy myös negatiivisten tunteiden viestittäminen, syyttely, vihjailu ja uhkailu. Integratiivinen strategia Vastapuoleen suhtaudutaan neutraalisti tai positiivisesti. Viestitään avoimesti vastapuolen kanssa ja pyritään pohtimaan ratkaisuvaihtoehtoja yhdessä. Passiiviset ja epäsuorat strategiat Vältellään asiasta keskustelemista vastapuolen kanssa. Seurataan mieluummin tekoja kuin puhutaan asiasta. Ei puhuta vaan "mökötetään".

Neuvottelutaktiikat Neuvottelutaktiikka riippuu neuvoteltavasta asiasta. Neuvottelutaktiikoiden avulla neuvottelija pyrkii menestymään. Neuvottelijan taidot ja persoonallisuus saattavat asettaa rajoituksia taktisten keinojen käyttämiselle.

Neuvottelutaktiikat Neuvottelutaktiikoita voidaan käyttää neuvotteluun valmistautumisessa, neuvottelutilanteessa ja jälkihoidossa. Jos useilla neuvotteluosapuolilla on samansuuntaisia tavoitteita, heistä jotkut saattavat liittoutua keskenään saavuttaakseen niitä paremmin.

Esimerkkejä neuvottelutaktiikoista Ennakkotapaukset Lupaukset Puoliväliin tuleminen Ajan määrääminen Kun sinua vastaan hyökätään, älä reagoi Anna neuvottelukumppanisi puhua ensin Yhteiset intressit Napakat perustelut Kaksoiskysymystekniikka Imartelu Myöntyminen yksityiskohdissa

Kysymystekniikka Hankitaan lisätietoa Selvennetään tai täsmennetään asioita ja mielipiteitä Johdattelua Hankitaan lisää harkinta-aikaa Torjutaan kiusalliset väitteet Paljastetaan asioita Aktivoidaan muita osapuolia

Hämäystaktiikka Ajankäyttö Käsittelyjärjestys Vallankäyttö Auktoriteetit Ratkaisun laajuus Neuvotteluryhmä Epämukavuuteen

Suostuttelutaktiikat Neuvottelijan on hyvä miettiä ennalta erilaisia suostuttelutaktiikoita. Suostuttelutaktiikoita ovat jalka-oven-väliin-taktiikka ja ovi-päin-naamaa-taktiikka. Ihminen on halukas suhtautumaan myönteisesti toisen henkilön ehdotuksiin, jos suhtautuu ehdotusten tekijään myönteisesti ja luottavaisesti.

Käytännön taktisia keinoja Neuvottelupaikan valinnalla on paljon vaikutusta neuvotteluun. Neuvottelutilan yleisvaatimuksena on, että sen on oltava häiriötön. Neuvottelun osanottajien pystyttävä olemaan katsekontaktissa. Neuvottelijoiden määrä

Umpikuja Joskus neuvottelut voivat edetä umpikujaan. Hyviä ratkaisuja neuvottelutauko ulkopuolinen sovittelija vaihdetaan neuvottelijoita vain pääneuvottelijat neuvottelevat keskenään käydään epävirallisia keskusteluja aloitetaan alusta.

Lähteet Tekniikan viestintä, s. 226 – 230 Viestintätaito s. 244 - 247 http://www.oamk.fi/~tuijaj/suomen_kieli/suullinen.htm --> Neuvottelu http://kielijelppi.fi/ https://www.amk.fi/opintojaksot/030905/1161942268554/1161942545558/1161942766836/1161943189743.html.stx Ury, William 1992. Neuvottele vastustaja liittolaiseksi. Keuruu: Otava Matthias, Schanner 2002. Neuvottelutaito. Helsinki: Multikustannus