Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Advertisements

– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
WE LOVE HELSINKI.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Suupohjan ammatti-instituutti kehittää EU:n ja Suupohjan kuntien tukemana SOSIAALINEN MEDIA OPETUKSEN TUKENA SOMEO – hanke: Sosiaalisen.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
2000-luvun medialukutaito MikkoAleksiMatias.  Sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvaminen nykymaailmassa on muuttanut merkittävästi perinteistä joukkoviestintää.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät –hanke Keski – Pohjanmaan osakokonaisuus 05/ /2017 Hanketyöntekijät 40% + 40% työajalla Sosiaalityöntekijä.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen
Opettajan nimi | kurssin numero
- ja tähän mahdollinen ala
Hanke
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c Mediakasvatus Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c

Kriittiset medialukutaidot koulussa Tutkimukset ovat osoittaneet, etteivät koulussa opetut medialukutaidot välity käytäntöön. Kriittisten medialukutaitojen opettaminen kouluympäristössä on haastavaa, perinteiset opetusmenetelmät eivät rohkaise omaan ajatteluun. Sen sijaan koulukulttuurin on väitetty jopa estävän kriittistä ajattelua.

Kriittisen ajattelun kehittäminen kouluympäristössä vaatii avointa ja hyväksyvää keskusteluilmapiiriä. Kriittisen keskustelun tulisi syntyä luokan arjessa ja opettajan tulisi johdattaa siihen sponttaanisti sopivien tilanteiden osuessa kohdalle. Olennaisinta eivät ole materiaalit tai abstraktit lapsille vieraat mediakäsitteet. Lähde: Rantala L., (2011). Suosikkilehdistä sukupuolijaon juuriin: Kriittiset medialukutaidot koulun arjessa. Kasvatus 4/2011

Sosiaalisesta mediasta oppimisen apuväline Tieto- ja viestintätekniikka nykyään suuri osa ihmisten elämää -> mediakasvatuksen rooli kasvaa koko ajan Keskeisenä sisältönä tulisi olla sosiaalinen media ja internetin verkostoitumismahdollisuudet Sosiaalinen media, esimerkiksi oppimisympäristöt, wikialustat ja blogit, tuovat uusia mahdollisuuksia opetukseen ja oppimiseen Mahdollistavat erilaisen sosiaalisen kanssakäymisen ja luovat uusia mahdollisuuksia oppimiseen esimerkiksi yhteisöllisen oppimisen kautta

Ongelmakohtina tällä hetkellä koulujen rajalliset resurssit esimerkiksi laitehankintoihin, opettajien puutteelliset tiedot sekä vähäinen tutkimustieto aiheesta Tulevaisuuden mediakasvatuksessa kiinnitettävä vielä lisää huomiota turvallisuuskysymykseen Lähde: Wuorisalo, J., (2010). Sosiaalinen media oppimisen tukena matkalla kohti avoimia, verkottuneita ja liikkuvia oppimisympäristöjä. Teoksessa Mediakasvatuksen käsikirja. EU: UNIpress

Mediamaiseman muuttumisen haasteet Mediamaisemamme muuttuu jatkuvasti: muutosnopeus on kiihtynyt 1900-luvun lopulta huimasti Mediamaiseman muutos lisää haasteita mediakasvattajille, koska nykypäivän ”millenniaalit” käyttävät useaa viestintävälinettä yhtä aikaa (esim. facebook ja dvd:t) Suomen siirryttyä kilpailutalouden aikaan myös media on muuttunut kaupalliseksi (esim. johtavat konsernit, kaupallisten kanavien lisääntyminen ja internet)

Nuorten mediamaisema koostuu tänä päivänä paikallisista ja kansainvälisistä viestintäkäytännöistä, kansallisesta mediatuotannosta ja ylikansallisesta mediakulttuurista Ongelmana on kaikkialle tunkeutuva mediakulttuuri (vaikutus nuorten identiteettiin) Lähde: Herkman, J., (2010). Median markkinoituminen, millenniaalit ja mediakasvatus. Teoksessa Mediakasvatuksen käsikirja. EU: UNIpress