Työelämän kirjoittaminen T010103 Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH Kevät 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
makramee-tekniikalla
Advertisements

Ruotsinkielinen liikeviestintä
VASTAVALMISTUNEEN PUHEENVUORO
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Opintojakson esittely, kevät 2009.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Opintojakson esittely, syksy 2008.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Listening comprehension
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Päivän erikoinen ÄI1.
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
Ohjelma on kokoelma toimintaohjeita annetun tehtävän ______________________. Ohjelmassa on peräkkäisten toimintojen lisäksi yleensä valintaa ja _____________.
Työssä kirjoittaminen
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Kommentti ÄI1.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Lehtijutun osat.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Opinnäytetyö: haahuilusta opintosuoritukseksi ja
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Opinnäytetyöprosessi
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
SÄHKÖPOSTI VIESTINTÄVÄLINEENÄ
MAILAAMAAN!. Sähköpostiviestin ominaisuudet Perille nopeasti Vastaaminen helppoa Ei tarvitse olla yhtä aikaa viestimässä Ongelmana lyhyt harkinta-aika.
Robottiprojektin kirjalliset työt Projektisuunnitelma Projektiraportti (väli-, loppu-) Esitysmateriaalit Muistiot palavereista Tekniset selvitykset ja.
1 Ohjeet sähköpostiviestin tekoon.  Hae raporttityökalulla kohderyhmä, jolle haluat sähköpostin lähettää. Vaihtoehtoisesti klikkaa aiemmin tallennetun.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Kielen- ja tekstinhuoltoa
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Opetussuunnitelma/OPS
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
TYÖELÄMÄN VIESTINTÄTAIDOT
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
TYÖELÄMÄN VIESTINTÄTAIDOT. Millaisia taitoja tarvitsee 1)esimiestehtävissä, 2)suunnittelijana, 3)projektityöntekijänä tai 4)markkinoititehtävissä toimiva.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Twitter Teppo Räisänen, Liiketalouden yksikkö Oulun seudun ammattikorkeakoulu.
The HUR Natural Transmission Paineilma-vastus Edut Portaaton vastuksensäätö Tasainen vastus myös nopeassa liikkeessä Turvallista ja tehokasta Matala.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kotoutumiskoulutus verkossa
SÄHKÖPOSTI VIESTINTÄVÄLINEENÄ
Työelämän tekstejä sähköposti.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
Puhetilanteen kieli.
Raportointiharjoitus
TEKNIIKAN KIELI AMMATTIKIELENÄ
Aineistosta kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Asiakirjoittaminen Asiatyyli työelämän teksteissä Marja Kaitainen
Raportointiharjoitus
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Raportointiharjoitus
Esityksen transkriptio:

Työelämän kirjoittaminen T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH Kevät 2012

Mitä kirjoittamisesta pitäisi osata työelämässä ? ammatin kirjoittamistilanteet ja vakiintuneet tekstityypit tilanteeseen ja vastaanottajalle sopiva teksti ammattikieli ja terminologia oikeinkirjoituskäytänteet, asiatyyli ja viestin jäsentäminen tiimikirjoittaminen rutiini tekstintuottotyökalut

Keskeistä työssä kirjoittamisessa tekstiä tarvitaan työn tekemiseen – tiedon säilyttäminen (raportti, muistio...) – tiedon välittäminen (sähköposti, kirje, muistio...) – tietojen vertailu (raportti...) – vaikuttaminen lukijan päätöksiin (aloite, lausunto, suunnitelma, raportti...) – ohjaaminen ja neuvominen (käyttöohje, reklamaation vastaus...) – asiakassuhteen ylläpito (sähköposti, suhdetoimintaviestit...)

Lukijan ja tilanteen huomiointi vastaanottaja on tärkeää: – vastaanottajan tiedontarpeen ja odotusten täyttäminen – sisällön välittyminen täsmällisenä ja oikeana – sellaista tietoa, jolla on merkitystä lukijalle ja jonka perusteella lukija pystyy toimimaan lukija työtoveri, esimies, alainen (työyhteisön sisällä) tai asiakas, alihankkija, yhteistyökumppani (työyhteisön ulkopuolella) kirjoitetaan usein vaiheittain, yhteistyönä, kiireessä -> omien työskentelytapojen tunteminen ja kehittäminen

Yhteiskirjoittaminen tavallista jatketaan toisen tekstiä (esityslista -> muistio, aloite -> sopimus, projektisuunnitelma -> raportti...) kirjoitetaan yhdessä (hankesuunnitelma, tuotteen määrittelydokumentti, käyttöohje...) annetaan ja saadaan palautetta teksteistä, muutetaan sen perusteella (esite, tuotteen dokumentaatio...) päivitetään ja täydennetään edellisistä teksteistä uusia versioita (toimintaohje, tuotekuvaus, projektiraportti...).

Yhteiskirjoittamisen edut ja haitat + Kirjoittajat täydentävät toisiaan asianhallinnallaan ja osaamisellaan. + Tekstin sisältö on todennäköisesti parempi kuin yksin kirjoitettaessa. + Kirjoittajat toimivat samalla kriitikoina ja tekstin vastaanottajina. - Kirjoittajien työskentelytyylit ja tekstimieltymykset voivat olla erilaisia. - Teksti voi valmistua hitaammin.

Kappaleiden jäsentäminen Asiakokonaisuus = tekstikappale. Olet onnistunut kirjoittamaan ehjän kappaleen, jos pystyt keksimään sille otsikon. Ei yhden virkkeen / yhden sivun tekstikappaleita!

Idea- ja tukivirkkeet Jokaisessa kappaleessa on oltava ideavirke. Ideavirke sisältää ydinajatuksen. Se sijoitetaan useimmiten kappaleen alkuun, joskus myös loppuun (tai molempiin). Tukivirkkeet perustelevat, selittävät, täsmentävät. Tietokone on laite, joka käsittelee numeeris-loogista tietoa ohjelmointinsa mukaisesti. Arkikielessä tietokoneella tarkoitetaan yleensä yleiskäyttöistä laitetta, joka on tarkoitettu suorittamaan monenlaisia tietojenkäsittelytehtäviä. Myös esimerkiksi pelikonsolit, matkapuhelimet ja taskulaskimet ovat perusluonteeltaan tietokoneita, vaikka erikoistuneiden käyttötarkoitustensa takia niitä ei sellaisiksi yleensä kutsuta. Sulautetuissa järjestelmissäkin on laitteen sisällä tietokone, vaikka käyttäjä ei aina ole siitä edes tietoinen. (Wikipedia, hakusana tietokone.)

Virkerakenne Yksi virke = yksi asia Käytä vaihtelevasti Vältä pelkkien päälauseiden käyttöä: VÄLTÄ: Surureaktiot voivat olla voimakkaita. Ammattiapua voidaan hakea silloin. Perheenjäsenten ja ystävien tuki riittää monelle surevalle. SIDO: Jos surureaktiot ovat voimakkaat, niin on syytä hakea asiantuntija-apua. Kuitenkin monelle surevalle riittää perheenjäsenten ja ystävien tuki.

Sujuvan tekstin piirteitä sanat ovat tuttuja sanat ovat lyhyitä virkkeet ovat lyhyitä (yli 15 sanan virke on liian pitkä) Esimerkki liian pitkästä virkkeestä: “Ongelma korostuu bioinformatiikkapalvelujen kohdalla, koska niitä kehittävät myös vähemmän ohjelmistokokemusta omaavat henkilöt, jotka eivät välttämättä hyödynnä ohjelmistokehitystyökaluja, joiden käyttö helpottaa huomattavasti määrittelyjen kanssa työskentelyä.”

Vältä rönsyilyä Tarkista sanojen tarpeellisuus. VÄLTÄ: Suru on yleismaailmallinen ilmiö. Se on kokemus, joka kohtaa ihmisen ennemmin tai myöhemmin. LYHENNÄ: Suru on kokemus, joka kohtaa ihmisen ennemmin tai myöhemmin. Muokkaa puhekielen monimutkaiset virkkeet tiiviiksi ja selkeiksi. Tee esimerkiksi sivulauseista lauseenvastikkeita. Ks. Harjoitus ”Kieli asiatyyliksi”

Lähteet Hopeavuori, Tuula Työssä kirjoittaminen. T Puhe- ja kirjoitusviestintä 3 op. Opintojakson oppimateriaali syksyllä Oulu: Oulun seudun ammattikorkeakoulu, tekniikan yksikkö. Kauppinen, Anneli – Nummi, Jyrki – Savola, Tea Tekniikan viestintä. Helsinki: Edita. Paukkunen, Ulla Tekstin luettavuus. Oppimateriaali. Oulu: Oulun seudun ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysalan yksikkö.