PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Arviointi.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Ohjauspalvelut Tredussa
Nuorten oppisopimuskoulutus
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Osaamisen näytön prosessi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Väyläopintoihin ohjautuminen
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Väyläopintoihin ohjautuminen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun polkua opinnollistamalla työpajaopintoja -Etelä-Kymenlaaksossa nuorten työpajatoiminta on kokonaisuudessaan Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymässä itsenäisenä tulosyksikkönä -oppilaitoksen ja työpajan yhteistyö edellyttää työpajojen työtehtävien ja työmenetelmien opinnollistamista ammatillisten tutkintojen valtakunnallisten perusteiden ja opetussuunnitelmien (OPS) tavoitteiden mukaisesti niin, että tutkinnon tai osatutkinnon suorittaminen työpajoilla mahdollistuu -pajaopinnot opinnollistetaan vertaamalla työtehtäviksi puretun ops:n sisältöjä pajan työtehtäviin -seuraavassa on kuvattu prosessit, miten hakeutuminen ja ohjaaminen oppilaitoksesta työpajoille ja toisaalta työpajoilta oppilaitokseen etenee -kyse on yksilöllisistä opintopoluista, ei suuren määrän kouluttamisesta -pilottialana on ollut majoitus-, ravitsemus- ja talousalan perustutkinto, kokin koulutusohjelma ja keittiöpaja

Opiskelu ammattioppi- laitoksessa Tarve yksilölliseen opintopolkuun Mahtuuko pajalle Opintojen suunnittelu ja sopimus Opiskelu pajalla Pajajakson päättyminen ja arviointi MENETTELYTAOPAOHJE OPPILAITOKSESTA TYÖPAJAJAKSOLLE HENKILÖKOHTAINEN OPISKELU- SUUNNITELMA

Tarve yksilölliseen opintopolkuun opiskelijalla ilmenee opiskeluun/elämäntilanteeseen liittyviä ongelmia koulun muut tukitoimet eivät ole tarkoituksenmukaisia tai riittäviä Mahtuuko pajalle? yhteydenotto työpajan yhdyshenkilöön jakson OPS:n mukaiset tavoitteet, aika ja kesto, pajaopintojen kustannukset (koulutussopimus, ohjaus, ruokailu) opiskelijan (huoltajan),koulutuspäällikön ja tarvittaessa erityisopetuksen koordinaattorin hyväksyntä jaksolle opiskelijan tutustuminen pajaan Suunnittelua ja yhteistyötä työpajajakson suunnitteluun osallistuvat vastaava työpajaohjaaja, ammatinopettaja, ryhmänohjaaja, nuori itse ja huoltaja(t) sekä tarvittaessa yksilövalmentaja/opintoalaerva/opo/kuraattori MENETTELYTAPAOHJE: OPPILAITOKSESTA TYÖPAJALLE

Työvaltaisen oppimisen sopimus Työvaltaisen oppimisen sopimukseen kirjataan: 1. Oppilaitoksen, opiskelijan ja pajan tiedot 2. Koulutuksen sisältö ja järjestelyt työpajajakson kesto tavoitteet 3. Työpajaopintojen arviointi arvioinnin perusteet arvioinnista vastaavat henkilöt arvioinnin aika ja paikka 4. Työpajaopintojen seuranta opintojen etenemisen seurantaryhmä: vastaava työpajaohjaaja/työvalmentaja ja ammatinopettaja sekä tarvittaessa opintoalaerva ja yksilövalmentaja seurantaryhmän kokoontumisajat vähintään kerran kuukaudessa. 5. Pajan ja opettajan välinen yhteydenpito

Työpajaopinnoissa tukea opiskelija saa työpajajakson aikana pajalta työvalmennusta, tarvittaessa yksilövalmennusta sekä tarvitsemaansa jatkuvaa tukea ja ohjausta opintojen etenemiseen ohjaajat antavat palautetta nuoren edistymisestä ja osallistuvat työpajajakson arviointiin opettaja seuraa opintojen etenemistä Mutta… jos opinnot eivät suju suunnitelmallisesti, päätetään jatkotoimista ja tarvittaessa harkitaan uusia opintopolkuja Pajajakson päättyessä onnistuneesti arviointi suoritetaan tutkinnon perusteisiin kirjattujen arviointikriteereiden mukaisesti arviointikeskustelussa läsnä opiskelija (itsearviointi), opettaja, vastaava työpajaohjaaja/ työvalmentaja ja tarvittaessa yksilövalmentaja opettaja dokumentoi arvioinnin

HENKILÖKOHTAINEN OPISKELU- SUUNNITELMA Työtön nuori hakeutuu nuorten työpajalle Nuori kiinnostuu ammattialasta ja pajalla on nuorelle paikka Opintojen jatkuminen sovitusti Osaamisen tunnustaminen oppilaitoksessa Opetussuunnitelman mukaisen hyväksytyn tason tunnistaminen ja arviointi Yhteydenotto oppilaitokseen, kun työtoiminta etenee Tavoitteiden mukaisten työtehtävien toteutumisen seuranta Nuorten työpajalla Oppilai- toksessa MENETTELYOHJE HAKEUTUMISEEN TYÖPAJALTA OPPILAITOKSEEN

MENETTELYTAPAOHJE: TYÖPAJALTA OPPILAITOKSEEN Pajanuori kiinnostuu opintoalasta pajanuori on kiinnostunut ammattialasta nuorelle tehdään työpajasopimus ja laaditaan tavoitteellinen työpajasuunnitelma avatun opetussuunnitelman perusteella (pajaohjaaja ja nuori) tehdyt työt ja suoritukset dokumentoidaan, pajaohjaaja ja nuori seuraavat suunnitelman toteutumista ja jatkavat sitä nuoren taitojen etenemisen mukaan Yhteydenotto oppilaitokseen pajaohjaaja ottaa yhteyden oppilaitokseen: tiiminvetäjä / koulutuspäällikkö selvitetään onko nuorelle mahdollista järjestää opiskelupaikka Oppilaitoksen opiskelijaksi ottaminen käydään läpi (pajanuori, pajaohjaaja, oppilaitoksen edustaja) nuoren aiemmat opinnot, työkokemus ja tähänastinen työtoiminta pajalla ja sen dokumentoinnit selvitetään nuoren kiinnostus, halu ja sitoutuminen siirtyä opiskelijaksi oppilaitokseen siirtymispäätöstä tehtäessä selvitettävä, onko sopivia opintoja menossa ja missä opiskeluryhmässä on tilaa opiskelijaksi ottamisesta päättää apulaisrehtori opon ja alan esityksestä nuori aloittaa opinnot oppilaitoksessa tai jatka opinnollistettua toimintaa työpajalla

8 Opiskelun jatkaminen nuori aloittaa opinnot oppilaitoksessa henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti nuori jatkaa opinnollistettua toimintaa työpajalla, tekee opiskelutehtäviä, dokumentointia ja itsearviointia, pajaohjaaja jatkaa opintojen suunnittelua ja seurantaa nuoren kanssa Osaamisen tunnustaminen ja dokumentointi arviointi tutkinnon osien arviointikriteerien mukaisesti arviointikeskustelussa läsnä opiskelija, opettaja, työpajaohjaaja ja tarvittaessa pajojen yksilövalmentaja opettaja arvioi ammattiosaamisen näytöt/osanäytöt, joiden perusteella osaaminen todetaan opettaja dokumentoi arvioinnin opiskelijahallintojärjestelmään Kohti ammattia opiskelupolku voi parhaimmillaan koostua vaihdellen pajajaksoista, oppilaitosjaksoista ja työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta yrityksissä opiskelijan yksilöllisten tarpeiden mukaan nuori suorittaa osatutkinnon tai useita osatutkintoja, mahdollisesti perustutkinnon