Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia 2014-2018.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansainväliset markkinat Merkittävimmät tiedossa olevat ulkomaiset Suomi-esittäytymiset lähivuosina Ulkomaiset suurhankkeet Ranska: kulttuurisesonki.
Advertisements

VisitKarelia.fi & VisitKarelia.ru sähköiset mahdollisuudet Case: Museot.
Pirkanmaan brändin nykytila-analyysi Katri Tanni, Differo Oy
Lappeenranta-Imatra seudun elinkeinoelämä ja Venäjä-toiminta
Miksi ihmeessä opiskelisin saksaa?
MAGENTA Manageritoiminnan kehittäminen.
Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelma Kulttuuriviennin valmisteluryhmän kokous , Helsinki,
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Espoon matkailustrategia v Julkinen
Museoviraston kohteet ja kulttuurimatkailu - uhat ja mahdollisuudet
Russian-Finnish International Castle to Castle Project: aims and objections Professor Antti Honkanen, Director of Centre of Tourism and Education, University.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
Koulutus, kulttuuri, taide ja valtion kotouttamisohjelma Marjo Mäenpää Opetus- ja kulttuuriministeriö FARO ry. seminaari
Kulttuuri ja hyvinvointi kulttuuripolitiikan näkökulmasta Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmässä Esa Pirnes.
Kansainvälinen yhteistyö.
© Mimino Oy / VO Maaseutumatkailuseminaari Mimino Oy / Virve Obolgogiani Miten saada ulkomaalaisia matkailijoita Suomen maaseutukohteisiin?
Kulttuuriverkoston toiminta Alueelliset työpajat luovien alojen kehittäjille: loppuraportti - Jatkotyöpajoja/tilaisuuksia 5 alueella - Hyvien käytäntöjen.
Kalastusmatkailu Kansainväliseksi brändiksi Imatra.
Perusopinnot 20 op Pääaineopinnot 80 op Sivuaineopinnot 40 op Valinnaiset opinnot 25 op Opiskelija voi sisällyttää näihin enintään 15 op vapaasti valittavia.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Harrasteliikuntatuote Poweraction Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Liikuntapalvelukeskus Blomberginaukio 4, Turku Lasten ja nuorten.
goSaimaa GoSaimaa.com yhteismarkkinointihanketta on toteutettu 3 v:n ajan Imatran ja Lappeenrannan seuduilla. Mukana on n. 100 yritystä, Imatran ja LPR:n.
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
MAHDOLLISUUKSIA KULTTUURILLE. Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen Tavoite on edistää taide- ja kulttuurisisältöisten matkailupalveluiden kehittämistä.
Vuosaarelaisten matkailutuotteet matkailijoiden tietoon! kumppanuuspäällikkö Leena Lassila Visit Helsinki.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisen hankeseminaari Joensuu Katsaus Ruoka-Suomen vuoden 2006 toimintaan Kirsi Viljanen, Ruoka-Suomi – teemaryhmä,
Kimmo Aalto Toiminnanjohtaja, Lomalaidun ry Miten tästä eteenpäin kylämatkailun kehittämisessä ?
Paikalliskulttuuri elämään -seminaari Juuret ja Siivet –hanke 15. 6
Kulttuuri osana hyvinvointitoimintaa kunnassa
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Kesäluontomatkailun kehittämisstrategia
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Maaseudun kehittämisyhdistys ry Rauman seudun ja Vakka-Suomen 7 kunnan alueella toimiva leader-ryhmä, johon kaikki voivat liittyä jäseniksi!
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Luovien alojen verkosto KOKO-ohjelma Yleistä luovista aloista  Kasvava yritystoiminnan alue  Euroopassa kulttuurin ja luovien alojen sektorin.
Venäjä Viennin keskeinen panostusalue. Toiminnan painopiste jakelutien rakentaminen. Panostusalueet Pietari, Moskova, muut miljoonakaupungit. Kohderyhmänä:
KoulutusPotkuri+ Neuvontapalvelut alkaville ja toimiville yrityksille Turun seudun yrityspalvelukeskus Potkurissa - yhden paikan periaatteella - yrityksen.
Perusopinnot 20 op Yhteiset ammattiopinnot 80 op Syventävät ammattiopinnot 40 op Valinnaiset opinnot 25 op Opiskelija voi sisällyttää näihin enintään 15.
Mitä on kulttuuri?.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihdossa olleet opiskelijat vuonna 2013 (Eurooppa) 1 – 10 vaihto-opisk. 11 – 30.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Talouden haasteet Johtokunnan varapuheenjohtaja Pentti Hakkarainen Suomen Pankki 1.
Kulttuuriviennin kehittämisohjelma Esityksen osat: –Kulttuuriviennin visio 2011 –Kulttuuriviennin ydinviestit –Kulttuuriviennin kehittämiskohteet.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
HUNGRY FOR FINLAND Ajankohtaista ruokamatkailusta Kristiina Havas , Haaga-Helia amk Yhdessä enemmän – toimialojen yhteistyöllä kasvua ja uudistumista.
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Tulevan ohjelmakauden rahoitusmahdollisuudet matkailualalle Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK.
Lapin matkailustrategia Matkailuasiantuntija Satu Luiro, Lapin liitto.
Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus Sauli Rouhinen, pääsihteeri Suomen kestävän kehityksen toimikunta Ympäristöministeriö.
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Kulttuurin tuotteistaminen Satakunnassa Klusterianalyysi: –Prosessi,
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä rakentamassa
” Helsingin tapahtumia yhdessä applikaatiossa”
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
MISSION POSSIBLE Kouvola Innovation Oy | Strategiakärkien päivitys.
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Megatrendit.
Monthly Report Summary – November 2017
LR.
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Talvimatkailun kehittämisstrategia Talvimatkailun kehittämisstrategia
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Hanke
Heli Saari Outdoors Finland II Aktiviteettien kehittämisohjelman kansallinen koordinointi – hanke.
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Esityksen transkriptio:

Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia

Sisältö Kulttuurimatkailu ja sen tavoitteet Tuotetarjonta ja painopistealueet Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet Kohderyhmät ja markkinointi

Kulttuurimatkailu ja sen tavoitteet

Kulttuurimatkailussa tuotteistetaan alueellisia ja paikallisia kulttuurin voimavaroja. Painotus on matkailutuotteissa ja –palveluissa, joita tarjotaan liiketoiminnallisin perustein. Tavoitteena on luoda kulttuurillisista voimavaroista elämyksiä matkailijoille ja oppia niistä. Mitä on kulttuurimatkailu?

Kulttuurimatkailun visio Suomi on modernin humanistin sydämen valinta – kiitos kulttuurimme

Edistämme elinkeinon hyvinvointia ja taloudellista kestävyyttä luomalla matkailijoille uudenlaisia elämyksiä sekä kulttuuri- ja matkailutoimijoille uusia liiketoimintamahdollisuuksia Kulttuurimatkailun missio

Päätavoitteena on kasvattaa Suomen matkailutuloja. Imagollinen tavoite on, että kulttuurilliset sisällöt vahvistuvat Suomen maakuvassa ja matkailumaakuvassa kansainvälisillä matkailumarkkinoilla. Kulttuurimatkailun tavoitteet vuoteen 2018

Määrälliset tavoitteet +5% 10 kpl +10% Museoiden ulkomaisten kävijämäärä Finland Festivalsin tapahtumien kävijämäärä Laatutonni Culture DQN –koulutuksen läpikäyneitä kohteita vuonna 2018 Vuosittainen käyntimäärän kasvu VisitFinlandin.comin kulttuuri-sisältöisissä artikkeleissa ja directoryssa Kävijämäärien seuranta Trade follow-up

Kulttuurimatkailun vahvuudet Kohderyhmän kiinnostus suomalaiseen elämäntapaan Ruoka Vastakohtaisuus Infrastruktuuri Kansanperinteen moderni tuotteistus Luovan talouden toimikenttä

Kulttuurimatkailun mahdollisuudet Ruokatrendit Kiinnostus designiin Lifestyle-trendit, esim. kierrättäminen Yhteistyö yli toimialarajojen Slow life

Kulttuurimatkailun heikkoudet ja haasteet Alueellisten hankkeiden lyhytkestoisuus Hajanainen kenttä Ei tuotteistettuja palveluita Vähäinen markkinointi ja yhteistyö Asiakkaiden heikko tuntemus Kulttuuri- ja matkailutoimijoiden heikko tuntemus

Tuotetarjonta ja painopistealueet

Tuotetarjonnan teemat Tapahtumat Taiteen lajit Kulttuuriperintö Elämäntavat

Design Ruoka Suomalainen elämäntapa Luovan talouden nousevat alat Kulttuuriset elementit Individuaali-matkailijalle Culture in Nature Temaattiset painopistealueet

Suomalainen elämäntapa Live like a local Paikan tuntu Luontosuhde Sosiaaliset käytännöt Tutustuminen suomalaisiin, paikallisuuteen, kulttuuriin, kulttuuriperintöön ja tarinoihin elämyksellisellä tavalla, maalla ja kaupungissa

Lähiruoka Villiruoka Suomalainen ruokakulttuuri Matkailijan osallistaminen Elämyksellisyys Temaattiset painopistealueet Ruoka

Temaattiset painopistealueet Design ja arkkitehtuuri Muotoilu Muoti Arkkitehtuuri ja sen vaikutukset eri elämänalueilla

Temaattiset painopistealueet Luova talous ja taide Musiikki Käden taidot Elokuva Peliteollisuus Sarjakuva

Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet

Kehityskohteet Tuotekehitys Työkalujen hyödyntäminen Suomalaisen elämäntavan kokeminen Culture in nature Kulttuurireitit Ruokateema näkyväksi Yhteinen laatukäsite Asiakastuntemus, uudet markkinat Tuotteistus myyntikelpoiseksi Yhteistyö yli toimialarajojen 1

Kehityskohteet Yhteistyö ja verkostot Kulttuurimatkailun organisoitumismallin vakiinnuttaminen Uudet verkostot ja strategiset kumppanuudet 2

Kehityskohteet Myynti ja markkinointi Näkyvyyden lisääminen Myynti- ja välittäjäportaan toiminnan kehittäminen Tuotetarjonta jakelukanaviin Matkailun liiketoiminnan ymmärtäminen 3

Kehityskohteet Seuranta eli tilastoinnin, mittaamisen ja dokumentoinnin kehittäminen 4

Tutkimustarpeet Tilastointi: kävijätutkimukset, kulttuuristen matkailutuotteiden asiakasmäärät, Trade Follow-up -kartoitus Kuluttajaprofiilit Kiinassa ja Japanissa Kulttuurin kuluttaminen Asiakastiedon ja laadullisen kokemuksen tutkiminen Matkailureittien asiakasmäärät ja kulttuurin asema

Kohderyhmä ja Markkinointi

Kohderyhmät Modernit humanistit Kiinassa ja Japanissa sekä Euroopassa (Saksa, Ranska, UK, Benelux, Itävalta, Sveitsi, Italia, Espanja) Venäjällä vuotias keskiluokka Kotimaan matkailijat

Modernien humanistien kiinnostuksen kohteet Aineeton kulttuuriperintö Paikallinen elämäntapa ja kulttuuri Paikallinen ruoka Aktiviteetit Luonto Maisemat Rentoutuminen

Kulttuurimatkailun markkinoinnin kivijalka Cultural beat CredibleContrastingCreativeCool Wild and freeSilence, please

Lisätiedot ja kommentit Kehityspäällikkö Matkailun edistämiskeskus Terhi Hook