Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia
Sisältö Kulttuurimatkailu ja sen tavoitteet Tuotetarjonta ja painopistealueet Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet Kohderyhmät ja markkinointi
Kulttuurimatkailu ja sen tavoitteet
Kulttuurimatkailussa tuotteistetaan alueellisia ja paikallisia kulttuurin voimavaroja. Painotus on matkailutuotteissa ja –palveluissa, joita tarjotaan liiketoiminnallisin perustein. Tavoitteena on luoda kulttuurillisista voimavaroista elämyksiä matkailijoille ja oppia niistä. Mitä on kulttuurimatkailu?
Kulttuurimatkailun visio Suomi on modernin humanistin sydämen valinta – kiitos kulttuurimme
Edistämme elinkeinon hyvinvointia ja taloudellista kestävyyttä luomalla matkailijoille uudenlaisia elämyksiä sekä kulttuuri- ja matkailutoimijoille uusia liiketoimintamahdollisuuksia Kulttuurimatkailun missio
Päätavoitteena on kasvattaa Suomen matkailutuloja. Imagollinen tavoite on, että kulttuurilliset sisällöt vahvistuvat Suomen maakuvassa ja matkailumaakuvassa kansainvälisillä matkailumarkkinoilla. Kulttuurimatkailun tavoitteet vuoteen 2018
Määrälliset tavoitteet +5% 10 kpl +10% Museoiden ulkomaisten kävijämäärä Finland Festivalsin tapahtumien kävijämäärä Laatutonni Culture DQN –koulutuksen läpikäyneitä kohteita vuonna 2018 Vuosittainen käyntimäärän kasvu VisitFinlandin.comin kulttuuri-sisältöisissä artikkeleissa ja directoryssa Kävijämäärien seuranta Trade follow-up
Kulttuurimatkailun vahvuudet Kohderyhmän kiinnostus suomalaiseen elämäntapaan Ruoka Vastakohtaisuus Infrastruktuuri Kansanperinteen moderni tuotteistus Luovan talouden toimikenttä
Kulttuurimatkailun mahdollisuudet Ruokatrendit Kiinnostus designiin Lifestyle-trendit, esim. kierrättäminen Yhteistyö yli toimialarajojen Slow life
Kulttuurimatkailun heikkoudet ja haasteet Alueellisten hankkeiden lyhytkestoisuus Hajanainen kenttä Ei tuotteistettuja palveluita Vähäinen markkinointi ja yhteistyö Asiakkaiden heikko tuntemus Kulttuuri- ja matkailutoimijoiden heikko tuntemus
Tuotetarjonta ja painopistealueet
Tuotetarjonnan teemat Tapahtumat Taiteen lajit Kulttuuriperintö Elämäntavat
Design Ruoka Suomalainen elämäntapa Luovan talouden nousevat alat Kulttuuriset elementit Individuaali-matkailijalle Culture in Nature Temaattiset painopistealueet
Suomalainen elämäntapa Live like a local Paikan tuntu Luontosuhde Sosiaaliset käytännöt Tutustuminen suomalaisiin, paikallisuuteen, kulttuuriin, kulttuuriperintöön ja tarinoihin elämyksellisellä tavalla, maalla ja kaupungissa
Lähiruoka Villiruoka Suomalainen ruokakulttuuri Matkailijan osallistaminen Elämyksellisyys Temaattiset painopistealueet Ruoka
Temaattiset painopistealueet Design ja arkkitehtuuri Muotoilu Muoti Arkkitehtuuri ja sen vaikutukset eri elämänalueilla
Temaattiset painopistealueet Luova talous ja taide Musiikki Käden taidot Elokuva Peliteollisuus Sarjakuva
Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet
Kehityskohteet Tuotekehitys Työkalujen hyödyntäminen Suomalaisen elämäntavan kokeminen Culture in nature Kulttuurireitit Ruokateema näkyväksi Yhteinen laatukäsite Asiakastuntemus, uudet markkinat Tuotteistus myyntikelpoiseksi Yhteistyö yli toimialarajojen 1
Kehityskohteet Yhteistyö ja verkostot Kulttuurimatkailun organisoitumismallin vakiinnuttaminen Uudet verkostot ja strategiset kumppanuudet 2
Kehityskohteet Myynti ja markkinointi Näkyvyyden lisääminen Myynti- ja välittäjäportaan toiminnan kehittäminen Tuotetarjonta jakelukanaviin Matkailun liiketoiminnan ymmärtäminen 3
Kehityskohteet Seuranta eli tilastoinnin, mittaamisen ja dokumentoinnin kehittäminen 4
Tutkimustarpeet Tilastointi: kävijätutkimukset, kulttuuristen matkailutuotteiden asiakasmäärät, Trade Follow-up -kartoitus Kuluttajaprofiilit Kiinassa ja Japanissa Kulttuurin kuluttaminen Asiakastiedon ja laadullisen kokemuksen tutkiminen Matkailureittien asiakasmäärät ja kulttuurin asema
Kohderyhmä ja Markkinointi
Kohderyhmät Modernit humanistit Kiinassa ja Japanissa sekä Euroopassa (Saksa, Ranska, UK, Benelux, Itävalta, Sveitsi, Italia, Espanja) Venäjällä vuotias keskiluokka Kotimaan matkailijat
Modernien humanistien kiinnostuksen kohteet Aineeton kulttuuriperintö Paikallinen elämäntapa ja kulttuuri Paikallinen ruoka Aktiviteetit Luonto Maisemat Rentoutuminen
Kulttuurimatkailun markkinoinnin kivijalka Cultural beat CredibleContrastingCreativeCool Wild and freeSilence, please
Lisätiedot ja kommentit Kehityspäällikkö Matkailun edistämiskeskus Terhi Hook