Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansainväliset markkinat 16.2.2008. Merkittävimmät tiedossa olevat ulkomaiset Suomi-esittäytymiset lähivuosina Ulkomaiset suurhankkeet Ranska: kulttuurisesonki.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansainväliset markkinat 16.2.2008. Merkittävimmät tiedossa olevat ulkomaiset Suomi-esittäytymiset lähivuosina Ulkomaiset suurhankkeet Ranska: kulttuurisesonki."— Esityksen transkriptio:

1 Kansainväliset markkinat 16.2.2008

2 Merkittävimmät tiedossa olevat ulkomaiset Suomi-esittäytymiset lähivuosina Ulkomaiset suurhankkeet Ranska: kulttuurisesonki 100% Finland. •1.4.-30.6.2008 (uusia kontakteja, verkostojen laajentuminen, tunnettuus) Saksa: Finland in Berlin •5 viikkoa, mm. •Kiasman 10-vuotisnäyttely, Hki:n kaupunginorkesteri. Musex aktiivisesti mukana. Hampurin satamafestivaali kesällä 2008. Suomi vahvasti mukana Frankfurtin kirjamessut 2011 •Odotetaan ratkaisua. •Toimenpide (jos): laaditaan budjetti, luodaan johtoryhmä.

3 Merkittävimmät tiedossa olevat ulkomaiset Suomi-esittäytymiset lähivuosina Espanja: Cádiz (ovi espanjankielisille markkinoille) •5 vuoden ajan suomalaista kulttuuriohjelmaa. TP avaa kauden maaliskuussa 2008. Ruotsi: Suomi-Ruotsi merkkivuosi 1809-2009, 200 vuotta Suomen irtaantumisesta •Ruotsissa johtaa Carl Bildt, Suomessa Risto Volanen. Kulttuuri osa kokonaisuutta. Hanasaari koordinaattoria. Kiina: Shanghain maailmannäyttely 2010. Suomi mukana omalla osastolla. •Keihäänkärkenä koulutusjärjestelmä ja suomalainen hyvinvointiyhteiskunta. Kiina on kiinnostunut sekä oppimateriaalista että koulutusohjelmasta, johon kytkettävä kulttuuriin.

4 Toimenpiteet •Seurantavastuu tiedotuskeskuksilla taidealoittain, edustustoilla ja instituuteilla. Avainluvut, mitä tapahtuu muutaman vuoden aikana tapahtuman jälkeen, tuliko kasvua. Nimetään yksi taho. Kulttuuriviennin ohjausryhmä nimeää vastuuhenkilön suurtapahtumien seurantaan. •Suurhankekokemukset, reflektointi. Mistä onnistuttiin, missä ei ja mitä voidaan tehdä paremmin.

5 Merkittävät ulkomaiset kulttuurifoorumit –eri alat –miten pitäisi olla mukana, mikä merkitys –mitä tehtävissä Toimenpiteet •Osallistuminen suurhankkeissa: tiedotuskeskukset luettelevat 3 oman alansa tärkeintä foorumia 2009 - eteenpäin. Missä ollaan jo mukana, on suunnitelmia ja missä halutaan olla mukana.

6 Markkina-alueet maittain ja taidealoittain •Tärkeimpiä markkina-alueita: lähialueet, Saksa, Venäjä ja Aasia (keskeisiä monen taiteen alan vientistrategioissa) Saksa: Tilanneanalyysi Saksasta olisi tarpeen Olemassaolevan verkoston hyödyntäminen Panostaminen Frankfurtin kirjamessuihin (jos) Saksa Suomessa •Muita: Brasilia, Ukraina, Puola •Painopistealueet taidealoittain (esim. USA, Italia, Unkari) •Kannattaa hakeutua sinne, missä Suomi jo on, eikä sinne missä kaikki muut jo ovat.

7 Toimenpiteet •Selvitetään ulkomaisten markkinoiden kartoituskeinot, toimijat: edustustot, taiteen tiedotuskeskukset, Finpro, instituutit. Hyödynnetään Finpron vientipalvelukonseptia, jossa olemassa olevat instituutiot ovat osa kartoitusta. Tiedotuskeskus tilaa yritykseltä, rahoitus KTM:ltä. •Lähtökohtana tiedotuskeskusten vientistrategioissa olevat markkinakartoitukset joita täydennetään tarpeen mukaan. •Verkottumisessa ja markkinoiden kartoittamisessa käytetään hyväksi paikallisia asiantuntijoita/konsultteja. •Selvitetään vientirengas–mallin soveltuminen taiteen alalle. Erityishuomio Venäjän-markkinoille. Mallin kehittämiseen otetaan mukaan eri toimijat, jotka operoivat Venäjällä (Venäjän ja Itä-Euroopan instituutti, Sirpa Kattelus). Eri toimijoiden tieto-taidon käyttäminen. Rahoitus KTM:stä.

8 Mittareiden kehittäminen •Myynti (eurot, kappaleet) •Verkostojen kasvu •Mediahuomio •Suora huomio Suomeen - kulttuurivierailut - osallistuminen suomalaisiin tapahtumiin •Yhteydenotot •Uusintavierailut •Kulttuurin yhteiskunnallinen vaikuttavuus

9 Markkinoille pääsyn mekanismien kehittäminen Toimenpiteet: •Suomalaisten showcasen ja festivaalien kehittäminen kulttuurivientitarkoituksessa •Kulttuurivierailut Suomeen •Kansainvälinen verkottuminen •Markkinatutkimukset ja seuranta aloittain ja alueittain •Väliportaan businessosaamisen vahvistaminen Mahdollisuudet ja ongelmat •Tarjonnan ja kysynnän kohtaaminen •Ammattimaisuuden tarve myyntitilanteessa •Taiteilija –ja kulttuurivaihto •Kaupalliset sopimukset (keikat, galleriat) •Ansaintalogiikka •Uudet kulttuurialueet – trendien vaihtuminen •Uudet tekijät – uusi sukupolvi •Selkeät business-strategiat

10 Finpron rooli 1)R&B prosessin tuojana koordinaatio-osuuteen, jossa mukana ennakointi (mm. vapaa-ajan käytön muutokset –teemat) 2)R&B väittämien tuominen eri toimiala- klustereiden hankkeille 3)Eri hankkeiden kv osioiden konkreettinen tuki (esim. tuottaja-managerikoulutusohjelman markkinaselvitykset, kumppani/partnerihaut ja kv- tapaamisten verkostoitumistapahtumien järjestelyt)

11 Seuranta ja jatkotoimenpiteet •Selvitysten toimeenpaneminen (Suomi- esittäytyminen, suurtapahtumien seuranta) •Kokouksen järjestäminen Venäjän ja Itä- Euroopan instituutin kanssa Venäjän vientirengasta varten •Markkinoiden kartoittamisen taustaselvitys Toimijat selvittävät tarpeen


Lataa ppt "Kansainväliset markkinat 16.2.2008. Merkittävimmät tiedossa olevat ulkomaiset Suomi-esittäytymiset lähivuosina Ulkomaiset suurhankkeet Ranska: kulttuurisesonki."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google