Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monthly Report Summary – November 2017

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monthly Report Summary – November 2017"— Esityksen transkriptio:

1

2 Monthly Report Summary – November 2017
Nordic countries Change (%) in registered foreign overnights Registered overnights – January – November 2017 vs. 2016 The biggest visitor countries Jan-Nov 2017 Nr of overnights Jan-Nov 2017 Change to 2016 Russian Federation +16% Germany 577 400 +14% Sweden +7% United Kingdom 388 800 +23% China and Hong Kong 321 200 +34% United States 251 100 +15% France 238 000 +13% Japan 220 400 +12% Netherlands +27% Total Foreign Nr of overnights 5.9 million +15% Number and share of overnights: Total foreign Nov 2017 share Jan-Nov 2017 Denmark 39 % 45 % Sweden 30 % 28 % Norway 13 % 17 % Finland 18 % 10 % Total 100 % Total Foreign excl. Russia Nr of overnights 5.1 million +14% Sources: Rudolf data base, Statistics Finland; Statistics Denmark; Statistics Norway; Statistics Sweden

3

4 Matkailu 4.0: Teemat, sisällöt ja lisärahoitus 2018-2019
Alueelliset partneruudet kotimaan sisällöntuotannossa ja kv brändäyksessä Teemalliset partneruudet, esim. urheilu-, koulutus- ja luksusmatkailu Uudet markkinat esim Intia, UAE jne Matkanjärjestäjä- & OTA –yhteismarkkinointi Ulkomaan verkoston vahvistaminen Digiosaamisen kehittäminen Luontomatkailun markkinointimateriaali Arktinen kestävä matkailu Terveys- ja hyvinvointimatkailu Ruokamatkailu Kulttuurimatkailu Yhteensä VF:n hallinnoimaksi noin 11 M€

5 Business Finland Matkailu –teema ja tavoitteiden aikajänne
Horizon 1: 1-2 vuotta Grow current businesses Horizon 2: 2-5 vuotta Build emerging businesses Horizon III: 3-10 vuotta Create options for the future ’Ekosysteemit’ Kilpailukykyisten liiketoimintaekosysteemien ja alustojen kehittäminen globaaliin markkinamurroksiin ”Matkailutulojen nopea realisointi”: Suomen saaman huomion nopea realisointi matkailutuloiksi ”Matkailun digiloikka”: Digiosaamisesta ja –toiminnasta Suomen kilpailuvaltti ’Nopean reagoinnin toimet’ Yritysten viennin kasvu innovaatioita ja markkinoiden äkillisiä muutoksia hyödyntämällä ”Ympärivuotisuutta tuotetarjontaa kehittämällä”: Uuden tuotetarjonnan myötä sesongit tasoittuvat ja työllistävyys paranee ’Uusien aihioiden kiihdyttäminen’ Uusien liiketoiminta-mahdollisuuksien avaaminen, tarvittavien kyvykkyyksien nopea vahvistaminen Aika

6 Matkailun kehittämisen avainteemat
Ympärivuotisuus Digitaalisuus Kestävä matkailu Saavutettavuus

7 Ympärivuotisuus Miksi?
Kaupungistuminen, elämän hektisyys Taloudellisen hyvinvoinnin lisääntyminen, keskiluokkien kasvu Maapallon kutistuminen, matkailun halpeneminen Kuluttajien valta, individualismi Matkailun lisääntyminen (overtourism), useita matkoja vuoden aikana, matkailun motiivien monipuolistuminen Miten? Alueellinen kehittäminen ▶ neljä suuraluetta Teemallinen kehittäminen ▶ luonto-, ruoka-, urheilu-, koulutus-, luksus-, kulttuuri-, terveysmatkailu yms. Matkailun ja muiden toimialojen rajapinnat

8

9 Digitaalisuus Miksi? Tiedon tulva, loputon määrä inspiraation lähteitä Yksilöllisyys, omatoimiset suunnittelu- ja ostoprosessit Teknologia lisää elämyksellisyyttä Uudet liiketoimintamahdollisuudet esim. jakamistaloudessa Kilpailun kiristyminen, löydettävyyden ja ostettavuuden tärkeys, palvelujen personointi Miten? Yhteinen visio Suomen matkailun digitaalisesta ekosysteemistä Elämyksellinen maabrändäys matkailu kärkenä Digiosaamisen kehittämisen tukeminen (esim. rahoitusmahdollisuudet, inspiraatiotapahtumat) Digitaaliset alustat

10 Kestävä matkailu Miksi? Miten? Matkailijoiden vaatimukset kasvavat
Lisääntyvän matkailun seuraukset Ilmastonmuutos Suomen matkailun kärjet: luonto ja kulttuurin autenttisuus Matkailuteollisuuden kannattavuus ja kilpailukyky pitkällä tähtäimellä, investointien houkuttelevuus Miten? Kestävät toimintatavat edellytyksenä julkiselle rahoitukselle tai VF-yhteistyölle Teeman korostaminen markkinoinnissa Kaikki kestävyyden elementit huomioiden: taloudellinen, ympäristöllinen ja sosio-kulttuurinen vastuullisuus

11 Saavutettavuus Miksi? Miten?
Kasvun varmistaminen ja kilpailuaseman vahvistaminen Uudet markkinat Matkailun merkitys syrjäseuduille Matkaketjujen sujuvuus, tuotteiden ja palveluiden saatavuus ja saavutettavuus Miten? Fyysisen ja digitaalisen saavuttavuuden parantaminen Digitaalisten Liikkuminen palveluna (MaaS) -kokonaisuuksien luonti Ohjelmointirajapintojen (API) avaaminen ja hyödyntäminen Uudet liiketoimintakonseptit (esim. kutsuliikennepalvelut)

12 Kiitos!


Lataa ppt "Monthly Report Summary – November 2017"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google