Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen viestinnän erikoistumisohjelma
Runko Gradunohjauksen taustat Työssäkäyvien tavoittaminen Seminaarikäytännöt: ryhmää aktivoivia menetelmiä ja ohjaajan rooli Tulokset, palaute ja jatkotyöskentely Keskustelua
Työssäkäyvien tavoittaminen Valmistumattomien opiskelijoiden kartoittaminen Kutsu seminaariin 32:lle, 10 ilmoittautui >> 8 pysyi ryhmässä jouluun asti, 7 koko vuoden Pääaineet: käännöstiede (englanti) = 5 englantilainen filologia = 3 5 oli käynyt tutkielmaseminaarin jo aiemmin Ohjelman suoritus: = 1; = 2; = 1; = 2; = 2
Seminaarin tavoitteita ”seminaarinäytelmän” välttäminen >> ryhmää aktivoivat menetelmät ohjaajakeskeisyyden vähentäminen itseohjautuvuuden edistäminen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
Menetelmiä 1/2 Esittelykierros Aloitus- ja lopetuskierrokset Lumipallo: Minkälaisia haasteita tai ongelmia itse koet gradun tekemisessä? aiheen rajaaminen; aikataulu ja ajan puute; vanhan aiheen hyödyntäminen; epämääräinen, hankala aihealue; metodin löytäminen; aineiston ja teorian yhdistäminen; asioiden perustelu; onko gradu vain opintosuoritus ja mikä sija on luovuudella?; akateeminen ajattelu, tyyli ja työskentelytavat.
Menetelmiä 2/2 Työskentelysopimus: ohjaajan ja ohjattavan vastuut ja oikeudet Porinaryhmät Viinisuklaamenetelmä: Mikä on gradutyösi nykytilanne? Ohjausketju ja lappukommentointi >>
Ohjausketju ABCD E FGHI J
”Tulokset” 2 sai työnsä valmiiksi, toinen on valmistunut, toinen valmistuu tänä syksynä 5 asettanut tavoitteekseen gradun valmistumisen vuoden loppuun mennessä. syys-lokakuussa klinikkatapaaminen.
Palaute Työskentelytapoihin oltiin tyytyväisiä. Omaan edistymiseen oltiin melko tyytyväisiä. Töiden läpikäynnin väliin haluttiin kaikkia koskettelevien teemojen käsittelyä. Ryhmän merkitys: opinnot olisivat jääneet kesken; ei olisi kehdannut muuten tulla; sai ohjausta ja palautetta; sai haetuksi opintovapaata. Aikataulutus olennaista.
Haaste Haasteellisinta on siirtyä uudenlaiseen toimintatapaan: ”Toiminnallisuudella katoaa älyllistämisen suoja eikä mikään ole varmaa eikä turvallista, ei opettajalle eikä opiskelijoille” (Öystilä 2003, 63).