Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä 31.8.2006 Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työhönvalmennuksella työelämään
Advertisements

UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Opinnäytetyöprosessi
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
Työssäkäyvien graduseminaari Valmiiksi työn ohessa - hankkeessa Työelämää ja opintoja –iltapäivä Sanna Talja, prof. mvs. Informaatiotutkimuksen.
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Opiskelijakyselyt Tampereen yliopistossa Leena Ahrio,
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen.
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
eHOPS farmasian tiedekunnassa
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Vauhdita valmistumistasi – valmennus Tampereella Aino-Maija Ahola & Katri Saarinen &
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Johdantoseminaari.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
Tutkintorakenteen tekninen malli
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Savonia-ammattikorkeakoulu
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
Humanistinen tiedekunta - oppiaineet
Liiketalouden päivä- opiskelijoiden (fi) opinnäytetyöprosessi 2018-
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen viestinnän erikoistumisohjelma

Runko  Gradunohjauksen taustat  Työssäkäyvien tavoittaminen  Seminaarikäytännöt: ryhmää aktivoivia menetelmiä ja ohjaajan rooli  Tulokset, palaute ja jatkotyöskentely  Keskustelua

Työssäkäyvien tavoittaminen  Valmistumattomien opiskelijoiden kartoittaminen  Kutsu seminaariin 32:lle, 10 ilmoittautui >> 8 pysyi ryhmässä jouluun asti, 7 koko vuoden  Pääaineet: käännöstiede (englanti) = 5 englantilainen filologia = 3  5 oli käynyt tutkielmaseminaarin jo aiemmin  Ohjelman suoritus: = 1; = 2; = 1; = 2; = 2

Seminaarin tavoitteita  ”seminaarinäytelmän” välttäminen >> ryhmää aktivoivat menetelmät  ohjaajakeskeisyyden vähentäminen  itseohjautuvuuden edistäminen  vastuun ottaminen omasta oppimisesta

Menetelmiä 1/2  Esittelykierros  Aloitus- ja lopetuskierrokset  Lumipallo: Minkälaisia haasteita tai ongelmia itse koet gradun tekemisessä? aiheen rajaaminen; aikataulu ja ajan puute; vanhan aiheen hyödyntäminen; epämääräinen, hankala aihealue; metodin löytäminen; aineiston ja teorian yhdistäminen; asioiden perustelu; onko gradu vain opintosuoritus ja mikä sija on luovuudella?; akateeminen ajattelu, tyyli ja työskentelytavat.

Menetelmiä 2/2  Työskentelysopimus: ohjaajan ja ohjattavan vastuut ja oikeudet  Porinaryhmät  Viinisuklaamenetelmä: Mikä on gradutyösi nykytilanne?  Ohjausketju ja lappukommentointi >>

Ohjausketju ABCD E FGHI J

”Tulokset”  2 sai työnsä valmiiksi, toinen on valmistunut, toinen valmistuu tänä syksynä  5 asettanut tavoitteekseen gradun valmistumisen vuoden loppuun mennessä.  syys-lokakuussa klinikkatapaaminen.

Palaute  Työskentelytapoihin oltiin tyytyväisiä.  Omaan edistymiseen oltiin melko tyytyväisiä.  Töiden läpikäynnin väliin haluttiin kaikkia koskettelevien teemojen käsittelyä.  Ryhmän merkitys: opinnot olisivat jääneet kesken; ei olisi kehdannut muuten tulla; sai ohjausta ja palautetta; sai haetuksi opintovapaata.  Aikataulutus olennaista.

Haaste  Haasteellisinta on siirtyä uudenlaiseen toimintatapaan: ”Toiminnallisuudella katoaa älyllistämisen suoja eikä mikään ole varmaa eikä turvallista, ei opettajalle eikä opiskelijoille” (Öystilä 2003, 63).