Aineenopettajan- koulutuksen opinnäytteet Leena Hiltunen 21.1.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työhönvalmennuksella työelämään
Advertisements

KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Aineenopettajan-koulutuksen opinnäytteet
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Rehori-instituutti Koulutus
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Minkälainen on hyvä gradu?
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Tytöt teknologian taitajiksi
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Ready, steady....GO & GET INTERNATIONAL Kansainvälisyys on taitolaji
Savonia-ammattikorkeakoulu
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opetussuunnitelmatyö
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus - opinnäytteissä tutkittua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto
Esityksen transkriptio:

Aineenopettajan- koulutuksen opinnäytteet Leena Hiltunen

Yleistä kanditutkielmista  Tyypillisesti teoreettisia kirjallisuusanalyysejä, joissa luodaan taustaa ja viitekehystä tietylle aiheelle  Pääsääntöisesti poikkitieteellisiä yhdistäen tietotekniikan ja kasvatustieteen ilmiöitä  Aiheet oppimiseen, opettamiseen, opettajuuteen sekä menetelmiin liittyviä

Viime aikoina toteutettuja aiheita  Oppimispelit opetuksen tukena  Osaamisen todentamismenetelmät  Elinikäinen, mielekäs oppiminen ja verkkoympäristön tuki  Tietoturvan opetus yläkoulussa  Yhteistoiminnallisen verkko-oppimisen tehostaminen skriptien avulla

Kandista graduksi  Kanditutkielmasta voi jatkaa graduksi laajentamalla teoriaosuutta sekä lisäämällä empiirisen osuuden  Yleensä tutkimuksen tavoite ja tutkimusongelmat muuttuu, mutta kanditutkielman sisällöstä suurin osa on uudelleen hyödynnettävissä

Yleistä pro gradu -tutkielmista  Jakautuu teoria-, menetelmä- sekä tutkimusosuuteen –Teoriaosuudessa selvitetään aiheen teoreettiset taustat ja muiden tekemiset –Menetelmäosuudessa kuvataan käytetyt tutkimusmenetelmät sekä toteutettu empiirinen tutkimusasetelma –Tutkimusosuudessa kuvataan löydetyt tulokset sekä johtopäätökset  Empiirinen osuus joko omasta tai valmiista aineistosta

Tutkimusmenetelmistä (1)  Määrällisessä tutkimuksessa –ilmiöiden kuvaaminen tai yleisyyden kartoittaminen  Laadullisessa tutkimuksessa –ilmiöiden ymmärtäminen  Mitä tutkitaan: –Ihmisten omakohtaisia kokemuksia tai yleisiä mielipiteitä –Miten he toimivat ja mitä he tekevät –Mitä he ajattelevat, tuntevat, kokevat tai uskovat –Millaisia kykyjä tai osaamista heillä on

Tutkimusmenetelmistä (2)  Menetelminä usein mm. –suora havainnointi –haastattelut –kyselylomakkeet –päiväkirjatekniikat –asenneskaalat –standartoidut testit

Viime aikoina toteutettuja aiheita  Verkko-opetuksen suunnittelun ja toteutuksen problematiikkaa toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa  Verkko-opetuksen tuotannon laatu – Case: Jyväskylän yliopisto  Verkkotyöympäristön kehittämiskohteiden kartoittaminen opetuskäytön näkökulmasta  Tieto- ja viestintätekniikan taidot perusopetuksen luokilla 1-6  Portfolio IT-alan opinnoissa  HOPS-käytänteet Jyväskylän yliopistossa  MIDI-soitinsovelluksen kehittely ja kokeilu päähiirtä käyttävällä CP-henkilöllä

Valmiit aineistot 1: SITES  SITES (Second Information Technology in Education Study) on kansainvälisen koulusaavutuksia vertailevan IEA-järjestön (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) organisoima tutkimusohjelma, jossa tehtiin vuonna 2006 kartoitus tietotekniikan opetuskäytöstä yläkouluissa (8. luokka).  Mitä tutkittiin: –opetus- ja opiskelujärjestelyt –käytettävissä olevat tietoteknisen välineet –tietotekniikan käyttötavat –tietotekniikkaan liittyvät esteet ja vaikeudet –tietotekniikan käytön lupaavat käyttötavat –Suomessa tutkittiin lisäksi mm. oppimispelien hyödyntämistä  Suomessa tutkimukseen osallistui 311 koulusta 266 rehtoria, 279 tietotekniikan vastuuhenkilöä sekä 1078 matematiikan ja luonnontieteiden opettajaa

Valmiit aineistot 2: UPDATE  UPDATE on "Tytöt ja teknologia" -aiheeseen liittyvä 11 maan yhteinen EU-projekti, jossa informaatioteknologian tiedekunta on mukana  Tutkimuksessa selvitetään niitä esteitä ja motivaatiotekijöitä, jotka liittyvat naisten hakeutumiseen alan opiskelijoiksi, asennemuutoksia suhteessa tekniikkaan ja IT-alaan opintojen edetessä sekä odotuksia uranäkymistä –Opetussisällöt –Rekrytointi –Opintojen keskeyttäminen –Opetusmenetelmät –Opinto-ohjaus

Valmiit aineistot 3: PISA  PISA (Programme for International Students Assessment) on OECD:n jäsenmaiden yhteinen tutkimusohjelma, joka tuottaa tietoa koulutuksen tilasta ja tuloksista kansainvälisessä vertailukehyksessä, mutta myös tietoa koulun ulkopuolella tapahtuvaan oppimiseen vaikuttavista tekijöistä.  Mitä tutkitaan: –Miten 15-vuotiaat nuoret hallitsevat tulevaisuuden kannalta keskeisiä avaintaitoja, millaiset tekijät vaikuttavat näihin taitoihin ja miten taidot kehittyvät ajan myötä? –Lukutaitoa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamista –Myös nuorten opiskelutaitoja ja -valmiuksia lähinnä elinikäisen oppimisen näkökulmasta

Muita tekijää vailla olevia aiheita  Tietyn sisältöaihealueen opettaminen  Mediakasvatus koulussa  Tietotekniikan integrointi muihin oppiaineisiin  Osaamisen toteutuminen ja taitojen kehittyminen  Täydennyskoulutuksen vaikuttavuus  Opettajien verkostoituminen ja työn tuki  Blogit, wikit, Facebook, second Life ym. opetuksessa  Muut ajankohtaiset teemat

Tukea gradun tekemiselle  OPE-linjan oma graduryhmä –kokoontuu noin joka toinen viikko –blogi aiemmista teemoista –tukea oman gradun tekemiseen –teemoina mm. 1.tutkimustavoitteiden, -ongelmien, -kysymysten ja – tehtävien asettaminen sekä hypoteesit 2.aineiston hankinta 3.metodina kyselytutkimus 4.aineiston analysointi –aktiivisesta osallistumisesta opintopisteitä

Yhteydenotot Ag C414.2, p