Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen kehittämisohjelman seminaari Jukka Nivala Johtaja Rakennus- ja kiinteistöala
Aiempien seminaarien teemat Teemat (21.8. ja 1.10.2009) Metropolia Ammattikorkeakoulu oppimisympäristönä Bolognan prosessin tuomat haasteet AMK:lle vuoteen 2020 Työelämän ja AMK:n yhteistyön haasteet Ammattikorkeakoulun osaamisjärjestelmät käyttöön Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - Mikä muuttuu Osaamisperustainen opetussuunnittelu Metropoliassa Osaamistavoitteet opetussuunnitelmatyössä Opintojen mitoitus ja opiskelijan ajankäyttö © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Mitä on johtajuus ? Suunnan määrittelemistä tulevaisuudenkuvan rakentamista sellaiseksi, että se vetoaa sekä ajatteluun että tunteisiin, ja stategioiden suunnittelua niiden saavuttamiseksi Ihmisten toiminnan suuntaamista suunnan viestittämistä sanoin ja teoin kaikille visioon vaikuttaville Motivointia ja innostamista ihmisten innostaminen ylittämään tavoitellun toiminnan esteitä tyydyttäen inhimillisiä perustarpeita, jotka usein ovat hoitamatta Kotteria mukaillen © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Mitä on pedagoginen johtajuus ? Sellaista toimintaa, jolla koulun johtaja edistää opetustavoitteiden saavuttamista eli opetussuunnitelman toteutumista - Hämäläinen (1986) Huolehtimista koulun hallinnosta, ihmissuhteista ja opetustyöstä - Erätuuli ja Leino (1992) Kokonaisvaltaista ihmisten, asioiden ja tietämyksen jaettua johtamista, missä yhteisöllisyydellä ja innovatiivisuudella on keskeinen rooli – Helakorpea mukaillen Jaettun pedagogisen johtajuuden tulisi korkeakoulumaailmassa ilmetä toiminnan kaikilla tasoilla - eikä vähiten opettajan ja opiskelijan kohtaamisessa © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Pedagogisen johtamisen keskeiset elementit Pedagoginen johtaminen Toiminnan johtaminen Opetussuunni-telmatyö Arviointi ja kehittäminen Opiskelijahallinta © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Pedagoginen johtajuus on tasapainoilua Yksityisyys Yhteisöllisyys Itseohjautuvuus Ohjatut prosessit Toimintavapaus Yhteiset toimintatatavat © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Johtajuus lähtee strategisista tavoitteista ja nojaa yhteisiin arvoihin Strategiset tavoitteet ovat askelia kohti yhdessä hyväksyttyä tavoitetilaa Arvot viitoittavat tietä ja antavat perustan oikealle kehittämiselle ja motivaatiolle Kuva. Kari Heiskanen © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Miten parhaiten vaikutetaan henkilöstöön ja toimintoihin? Vaikuttaminen organisaation rakenteisiin Vaikutus 10 %:iin henkilöstöstä ja toiminnoista Vaikuttaminen ydinprosesseihin ja toimintakulttuurin näkymättömiin tekijöihin Vaikutus 90 %:iin henkilöstöstä ja toiminnoista Scheinin”jäävuorimalli” © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Oppimistoiminnan osaamistiimin tehtävät Metropolia Ammattikorkeakoulussa Oppimistoiminnan strategia: valmistelu, jalkauttaminen, seuranta, arviointi ja kehittäminen Koulutus- ja oppimisprosessi: valmistelu, jalkauttaminen, seuranta, arviointi ja kehittäminen Osaamisen kehittäminen: pedagoginen ja hallinnollinen osaaminen, laadunvarmistus © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Oppimistoiminnan osaamistiimin tehtävät Metropolia Ammattikorkeakoulussa Oppimistoimintaan kuuluvien asiakokonaisuuksien Metropolia-tason koordinointitarpeiden ja toimintamallien määrittely ja kehittäminen (esim. aikuiskoulutus) Oppimistoimintaa, laadunvarmistusta ja prosesseja tukevien tietojärjestelmien ja toimintamallien määrittely ja kehitystyö yhdessä alatiimien ja tietohallinnon osaamistiimin kanssa Oppimistoiminnan kehittämiseen liittyvien projektiesitysten valmistelutyö ja projektien seuranta © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
© jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Antoisaa seminaaripäivää teille kaikille Tämän seminaaripäivän tavoitteena on luoda kokonaiskuvaa osaamisperustaisuuden vaikutuksista AMK -pedagogiikalle ja arvioinnille © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
© jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari
Ihmisen tarpeet Maslow'n mukaan Fysiologiset tarpeet Turvallisuuden tarpeet Yhteenkuuluvuuden tarpeet Arvonannon tarpeet Itsensä toteuttamisen tarpeet © jukka.nivala@metropolia.fi 11.11.2009 Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman seminaari