Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto 30.1.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Rehori-instituutti Koulutus
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
YDINAINESANALYYSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ
Opetussuunnitelmatyö
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Hannele Niemi Liikkuvuuden toteuttaminen Kuopion ja Oulun yliopistoilla on integroidun opetusyhteistyön perinteitä ympäristönsuojelutekniikan.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
VOKKE-SYMPOSIUM KASVATUSTIETEEN YDINSISÄLLÖT Erkki Olkinuora Turun yliopisto.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Perustettu
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelmatyö
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Laaja-alainen arviointi
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto

opetussuunnitelmatyö –kokonaisuuden hallinta opetussuunnitelmaviestintä –Tutkinnon ja koulutuksen tavoitteet opetussuunnitelman arviointi –palautetiedon hyödyntäminen Katariina Alha 2006

OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT JA TYÖTAVAT -ARVIOINTI OPETUSSUUNNITELMA TARKOITTAA KOULUTUKSEN TIETOISTA SUUNNITTELUA TAVOITTEELLISEKSI KOKONAISUUDEKSI O P S W5W-KOULUTUS OULUN YLIOPISTO

OPSin kehittämisen vaiheet 1.koulutuksen perustehtävän määrittely 2.kompetenssien ja yleistavoitteiden määrittely 3.opetussuunnitelmamallin määrittely 4.opintokokonaisuuksien ja oppikurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely 5.opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely Katariina Alha 2006

OPSin kehittämisen prosessi tavoitteet OPSin sisältö OPSin rakenteet arviointi tutkintorakenne ops-malli ohjaus tieteenalan tieto opintojen kuormittavuus 5 Katariina Alha 2006

1. Perustehtävä ja tavoitteet perustehtävän selvittäminen –mihin yhteiskunnalliseen tarpeeseen ja mihin tieteelliseen/ammatilliseen tarpeeseen tämä koulutus vastaa? tavoitteet, tavoiteltavat kompetenssit –’reunaehdot’ tutkintoasetuksista –alan tavoitteet –korkeakoulun tavoitteet –oppimiseen liittyvät tavoitteet –? huom! mitkä ovat resurssit Katariina Alha 2006

2. OPSin rakenne OPSmallit –blokki –opintojaksoperustainen –moduli –juonne kuvaus malleista ks. Akateeminen opetussuunnitelmatyö; Katariina Alha 2006

ASIAOSAAMINEN TUTKIJAN TAIDOT AMMATILLISET TAIDOT ONGELMANRATKAISUKYKY KOMMUNIKAATIO JA SOSIAALISET TAIDOT JATKUVA OPPIMINEN, HALU KEHITTÄÄ ITSEÄ OSAAMISEN RAKENTUMINEN TIEDEOPINNOISSA Tek TIETEELLINENAJATTELU perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot laboratoriotyöt erikoistyöt diplomityö harjoittelu työskentely tutkimusryhmissä

3. OPSin sisältö ydinainesanalyysi –ydinaineksen eri määritelmät opintojen mitoitus; kuormittavuuslaskenta –eri laskentamallit –tulosten vertailtavuus tärkeää mitä voidaan saavuttaa valitsemalla tiettyjä sisältöjä ja mitä puolestaan valitsemalla tiettyjä pedagogisia ratkaisuja? Katariina Alha 2006

Ydinaines – eri tulkintoja ammatillinen ydin: käytännön työnhallinnan kannalta keskeisin tieto, taito tai asenne tieteellinen ydin: jonkin oppiaineen sisällä oleva tietämys integroiva ydin: useille oppiaineille (tai käsityksille) yhteinen tietämys (taito, asenne) pakollinen ydin: tietämys (taito, asenne) joka jokaisen opiskelijan on pakko hallita minimiydin: tietämys jonka hallinta on välttämätöntä jatkon kannalta pragmaattinen ydin: sisältö joka on mahdollista opettaa tietyssä rajallisessa ajassa Katariina Alha 2006

Ydinainesanalyysi tutkitaan opetettavan aineen sisäistä rakennetta suhteessa –tieteelliseen osaamiseen –ammatilliseen osaamiseen luokitellaan opetettavat tiedot (taidot, asenteet) luokkaan tärkeyden mukaan opetettavien tietojen hierarkia ja yhteydet tutkinnon tavoitteet opiskelijan käytettävissä oleva aika Katariina Alha 2006

Aika ja oppiminen aika on oppimisen laatutekijä opettaja ohjaa opiskelijan työskentelyä ajan avulla opiskelijan ajantarve yksilöllistä, mutta opintoja ei voi mitoittaa yksilöllisesti opintojen mitoitus opiskelijan ajankäytön ohjaajana? Katariina Alha 2006

Kuormittavuus ja opiskelijoiden ajankäyttö opintojaksojen mitoituksen oltava realistinen –tavoitteena ymmärtävä oppiminen jos laskentamalli ei käy >> kuormittavuuden selvittäminen opiskelijoiden ajankäyttöä seuraamalla –kuormittavuus; tunne vs. todellinen ajankäyttö? Katariina Alha 2006

4. Arviointi; menetelmiä saavutetaanko tavoitteet näillä rakenteilla ja sisällöillä? –miten osaaminen rakentuu? millaisella arviointijärjestelmällä koulutusta seurataan –suunniteltu opintopolku –toteutuva opiskelijapolku ja: mitkä ovat hyvän opetussuunnitelman tuntomerkit? –laadulliset ja määrälliset? Katariina Alha 2006

HYVÄ OPETUSSUUNNITELMA ON TEHTY TURVAAMAAN OPPIMISEN LAATU JA SYVYYS 1. POHJAA TIETOISEEN OPETUSAJATTELUUN 2. OHJAA OPISKELIJAN OPINTOJA 3. ON OPETUKSEN LAATUJÄRJESTELMÄN KULMAKIVI 4. ON OPETUKSELLISEN YHTEISTYÖN VÄLINE Asko 2004