Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö Heikki J. Mäenpää TTKK / DMI Hypermedialaboratorio Tampere Multimedian monet muodot KAMU -tavoitetutkimusten tulokset 21. -22.1.1999
Tausta Pythagoras on osa ETÄKAMUn luonnontieteiden pilottia. Heikki J. Mäenpää, 22.1.1999 Tausta Pythagoras on osa ETÄKAMUn luonnontieteiden pilottia. Tavoite Tavoite oli kehittää yläasteen ja lukion oppilaille sopiva tilastomatematiikan oppimisympäristö hyödyntäen Java-tekniikkaa Yhteistyötahoja Edita OY, Ylöjärven lukio ja Moision yläaste Ylöjärveltä, Teiskon, Pyynikin ja Kaukajärven yläasteet Tampereelta, Parolan lukio ja Hattulan yläaste Hattulasta, Kaurialan lukio Hämeenlinnasta
Oppimisympäristön rakenne Heikki J. Mäenpää, 22.1.1999 Oppimisympäristön rakenne Tila Sisältö Oppimateriaali Teoriaa, esimerkkejä, harjoitustehtäviä Työpaja Kommunikointivälineet, kyselytyökalu, WWW-editori Opettajainhuone Kommunikointivälineet, hallinnointityökalut Näyttely Valmiit tutkimusraportit
Kysely-työkalu Kyselytyö-kalulla voi tehdä oman kyselyn verkkoon, vastata kysymyksiin ja katsoa tuloksia.
Heikki J. Mäenpää, 22.1.1999 Käyttöesimerkki 1. Oma kysely Kyselylomakkeen suunnittelu (aihe vaikka toisesta oppiaineesta) Kyselyn julkaisu verkkoon ympäristön tarjoamalla työkalulla 2. Toisten tekemiin kyselyihin vastaaminen 3. Oman kyselyn tulosten tarkastelua Käytössä analysointityökalut Tulosten analysointitaitoja voi harjoittaa tutustumalla teoriaan ja tekemällä harjoitustehtäviä Tuloksista voi käydä keskustelua kommunikointivälineiden avulla 4. Oman tutkimusraportin kirjoittaminen
Tekniikkaa Netscape 4.06 (Java 1.1-tuki) WWW-sivulla monta applettia Heikki J. Mäenpää, 22.1.1999 Tekniikkaa Selain Netscape 4.06 (Java 1.1-tuki) WWW-sivulla monta applettia Palvelin Säilöö kysely- ja suoritustiedot RMI-yhteys WWW-sivun applettiin
Kokeilut Kokeilut järjestettiin keväällä ja syksyllä 1998. Heikki J. Mäenpää, 22.1.1999 Kokeilut Kokeilut järjestettiin keväällä ja syksyllä 1998. Oppilaiden mielipiteitä Oman kyselyn tekeminen oli mielenkiintoista Harjoitustehtävät käyttökelpoisia Tekniset ongelmat kiusasivat Opettajien mielipiteitä Ympäristö on käyttökelpoinen Konstruktiivinen opiskelu on mahdollista Syvällinen käyttö vaatisi runsaasti aikaa Tekniikan tulisi toimia varmemmin
Heikki J. Mäenpää, 22.1.1999 Johtopäätöksiä Toimivan oppimisympäristön rakentaminen ei ole helppoa: monia intressejä, yhteinen kieli?, teknisiä ongelmia Opettajien panos erittäin tärkeä Projektin alussa pitää valita halutaanko ympäristöltä varmatoimisuutta vai uusia ominaisuuksia. Java-tekniikan avulla on mahdollista tehdä elegantteja verkkosovelluksia Selainten Java-tuessa on vielä toivomisen varaa
http://matwww.ee.tut.fi/pythagoras Tulevaisuudennäkymiä URL: Heikki J. Mäenpää, 22.1.1999 Tulevaisuudennäkymiä Kehitys jatkuu uudessa A&O-projektissa Kyselytyökalun käyttö esimerkiksi arvioinnissa ja harjoitustehtävien kanssa Integrointi muiden oppiaineiden kanssa, koulujen välisen yhteistyön kehittäminen URL: http://matwww.ee.tut.fi/pythagoras