Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Itseohjautuvuus Nykyaikaisten oppimiskäsitysten taustalla Ihminen on aktiivinen tiedon etsijä, rationaalinen toimija, reflektiivinen ajattelija Humanismi ja konstruktivismi Oppijan kyky ohjata omaa oppimistaan Tämä edellyttää niin vastuuta kuin tietoisuuttakin omasta oppimisesta Omien oppimistarpeiden ja tavoitteiden pohdinta Ei tarkoita yksin oppimista! Opitaan muiden kanssa ja muilta ihmisiltä
Itseohjautuvuus Synnynnäistä vai ei? Aikuinen on itseohjautuva? Miten itseohjautuvuus kehittyy? vaihtelee esim. oppimistehtävän, oppimisorientaation ja motivaation mukaan
Itseohjautuvuus YKSILÖTASOLLA SOSIAALISENA ILMIÖNÄ yksilön metakognitiiviset taidot Autonomisuus Reflektiivisyys Sitoutuminen Sopeutuminen Intentionaalisuus SOSIAALISENA ILMIÖNÄ yksilön kyky ja taito toimia tehokkaasti yhteistoiminnallisuutta vaativissa ryhmätilanteissa Solidaarisuus Kyky dialogiin
Ammatilliset perustutkinnot, ops:n perusteet Kaikille aloille yhteinen ydinosaaminen Oppimistaidot Ongelmanratkaisutaidot Vuorovaikutus- ja viestintätaidot Yhteistyötaidot Eettiset ja esteettiset taidot
Yhteistoiminnallisuuden perusperiaatteet Positiivinen keskinäinen riippuvuus Kukaan ei menesty yksin, toisen menestyminen hyödyntää myös toista Yhteiset tavoitteet Jokainen ryhmän jäsen on oppimisen resurssi Vuorovaikutteinen viestintä Opittavaa kehitellään yhdessä neuvotellen ja ideoiden Tarkistetaan, että kaikki jäsenet ymmärtävät asian Yksilöllinen vastuu Jokainen on vastuussa oman osuutensa hoitamisessa Siksi vastuu myös ryhmän oppimisesta
Yhteistoiminnallisuuden perusperiaatteet Sosiaaliset taidot Kehittyvät luonnostaan menetelmän myötä Erilaiset roolit, johtaminen, päätöksenteko, ristiriitojen selvittäminen, jne. Toiminnan yhteinen pohdinta Arviointi ja kehittäminen Kohteena oma oppiminen, yhteistyötaidot, ryhmän toiminta… Kokemuksesta oppiminen
Muuttuvan työelämän asettamat vaatimukset koulutukselle (Ruohotie) Yleiset työelämävalmiudet 1. Elämänhallinta, taidot auttavat hallitsemaan epävarmuutta muutoksessa Oppimisen taito Ajanhallinta Henkilökohtaiset vahvuudet Stressi, motivaatio, positiivisuus, kritiikin sieto, ym. Ongelmanratkaisutaito
3. Ihmisten ja tehtävien johtaminen Muuttuvan työelämän asettamat vaatimukset koulutukselle, Pekka Ruohotie 2. Kommunikointitaito Vuorovaikutustaito Kuuntelutaito Viestintätaidot 3. Ihmisten ja tehtävien johtaminen päätöksenteko, koordinointikyky, konfliktien hallinta, suunnittelu ja organisointi 4. Innovaatioiden ja muutosten vauhdittaminen luovuus, muutosherkkyys, riskinotto, visiointi
Testit http://www11.uta.fi/laitokset/tyt/verkkotutor/index.php?kieli=FI Oppimisstrategiat Oppijana kehittyminen Ohjaajana kehittyminen Ohjaajan ihmiskäsitys
Lähteet: Koppinen, M-L & Pollari, J. 1995. Yhteistoiminnallinen oppiminen. Tie tuloksiin. Helsinki: WSOY. Ruohotie, P. 2000. Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Aikuiskasvatus. Helsinki: WSOY.