Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Kuukauden kurssi Murikka-opistolla
Ammattikorkeakoulun kompetenssiprofiili Pekka Ruohotie
OHJAAMINEN.
Korkeakoulussa opitut asiat olivat kuitenkin useimmiten jatkuvassa käytössä työelämässä. Koulutukselta oltaisiin toisinaan odotettu hieman laajempien.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Minä oppijana 1 ov..
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Oppimisorientaatioita
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Seikkailu- ja elämyspedagogiikka
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Oppiminen voidaan määritellä:
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Menestys tiimityön kautta
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Esityksen transkriptio:

Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus

Itseohjautuvuus Nykyaikaisten oppimiskäsitysten taustalla Ihminen on aktiivinen tiedon etsijä, rationaalinen toimija, reflektiivinen ajattelija Humanismi ja konstruktivismi Oppijan kyky ohjata omaa oppimistaan Tämä edellyttää niin vastuuta kuin tietoisuuttakin omasta oppimisesta Omien oppimistarpeiden ja tavoitteiden pohdinta Ei tarkoita yksin oppimista! Opitaan muiden kanssa ja muilta ihmisiltä

Itseohjautuvuus Synnynnäistä vai ei? Aikuinen on itseohjautuva? Miten itseohjautuvuus kehittyy? vaihtelee esim. oppimistehtävän, oppimisorientaation ja motivaation mukaan

Itseohjautuvuus YKSILÖTASOLLA SOSIAALISENA ILMIÖNÄ yksilön metakognitiiviset taidot Autonomisuus Reflektiivisyys Sitoutuminen Sopeutuminen Intentionaalisuus SOSIAALISENA ILMIÖNÄ yksilön kyky ja taito toimia tehokkaasti yhteistoiminnallisuutta vaativissa ryhmätilanteissa Solidaarisuus Kyky dialogiin

Ammatilliset perustutkinnot, ops:n perusteet Kaikille aloille yhteinen ydinosaaminen Oppimistaidot Ongelmanratkaisutaidot Vuorovaikutus- ja viestintätaidot Yhteistyötaidot Eettiset ja esteettiset taidot

Yhteistoiminnallisuuden perusperiaatteet Positiivinen keskinäinen riippuvuus Kukaan ei menesty yksin, toisen menestyminen hyödyntää myös toista Yhteiset tavoitteet Jokainen ryhmän jäsen on oppimisen resurssi Vuorovaikutteinen viestintä Opittavaa kehitellään yhdessä neuvotellen ja ideoiden Tarkistetaan, että kaikki jäsenet ymmärtävät asian Yksilöllinen vastuu Jokainen on vastuussa oman osuutensa hoitamisessa Siksi vastuu myös ryhmän oppimisesta

Yhteistoiminnallisuuden perusperiaatteet Sosiaaliset taidot Kehittyvät luonnostaan menetelmän myötä Erilaiset roolit, johtaminen, päätöksenteko, ristiriitojen selvittäminen, jne. Toiminnan yhteinen pohdinta Arviointi ja kehittäminen Kohteena oma oppiminen, yhteistyötaidot, ryhmän toiminta… Kokemuksesta oppiminen

Muuttuvan työelämän asettamat vaatimukset koulutukselle (Ruohotie) Yleiset työelämävalmiudet 1. Elämänhallinta, taidot auttavat hallitsemaan epävarmuutta muutoksessa Oppimisen taito Ajanhallinta Henkilökohtaiset vahvuudet Stressi, motivaatio, positiivisuus, kritiikin sieto, ym. Ongelmanratkaisutaito

3. Ihmisten ja tehtävien johtaminen Muuttuvan työelämän asettamat vaatimukset koulutukselle, Pekka Ruohotie 2. Kommunikointitaito Vuorovaikutustaito Kuuntelutaito Viestintätaidot 3. Ihmisten ja tehtävien johtaminen päätöksenteko, koordinointikyky, konfliktien hallinta, suunnittelu ja organisointi 4. Innovaatioiden ja muutosten vauhdittaminen luovuus, muutosherkkyys, riskinotto, visiointi

Testit http://www11.uta.fi/laitokset/tyt/verkkotutor/index.php?kieli=FI Oppimisstrategiat Oppijana kehittyminen Ohjaajana kehittyminen Ohjaajan ihmiskäsitys

Lähteet: Koppinen, M-L & Pollari, J. 1995. Yhteistoiminnallinen oppiminen. Tie tuloksiin. Helsinki: WSOY. Ruohotie, P. 2000. Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Aikuiskasvatus. Helsinki: WSOY.