Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Lähtökohta työtään kehittävien opettajien tukeminentyötään kehittävien opettajien tukeminen selvittää tulevaisuuden suuntaa oppimateriaalien käytössäselvittää tulevaisuuden suuntaa oppimateriaalien käytössä selvittää uuden teknologian hyödyntämistä oppilaiden työvälineenäselvittää uuden teknologian hyödyntämistä oppilaiden työvälineenä toimintamalliehdotukset oppimateriaalia tuottaville yrityksilletoimintamalliehdotukset oppimateriaalia tuottaville yrityksille Peik Niemi,
Pilotin rakenne Kaksi erillistä pilottiprojektia Historian pilottiprojekti Yhteiskuntaopin pilottiprojekti Yhtäläisyydet ja erovaisuudet perinteisen materiaalin lisäksi molemmissa pilottiprojekteissa on käytetty digitaalista materiaalia osittain erilainen toimintaympäristö Peik Niemi,
Pilotin yhteistyötahot Toiminnalliset tahot Jyväskylän yliopisto, Tietotekniikan tutkimusinstituutti (TITU) Ala- ja yläasteita Jyväskylän ympäristöstä Yhteistyöyritykset Helsinki Media Otava Teleste Peik Niemi,
Oppimisympäristön osatekijät Peik Niemi,
Historian pilottiprojektin kuvaus Pilottiprojektin osallistujat kolme yläasteen luokkaa Jyväskylästä, yksi Laukaasta kaksi ala-asteen luokkaa (Jämsä & Laukaa) Pilottiprojektin teema Yläasteella Imperialismi Ala-asteella yleisempi (välineeseen painottuva) Peik Niemi,
Historian pilottiprojektin toimintaympäristö Peik Niemi,
Historian pilottiprojektin tuotoksia Peik Niemi,
Historian pilottiprojektin tuotoksia Peik Niemi,
Historian pilottiprojektin tuotoksia Peik Niemi,
Yhteiskuntaopin pilottiprojektin kuvaus Pilottiprojektiin osallistujat Kaksi yläasteen luokkaa Jyväskylästä, yksi Laukaasta Pilottiprojektin teema Oma kunta Peik Niemi,
Yhteiskuntaopin pilottiprojektin toimintaympäristö Peik Niemi,
Omakuntaprojektin tuotoksia Peik Niemi,
Omakuntaprojektin tuotoksia Peik Niemi,
Keskeisiä tuloksia CD-ROM-materiaali tuki opiskelua ja oli esitystapansa vuoksi oppilaita motivoivaa WWW soveltui hyvin itsenäiseen tiedonhakuun ympäristö tarjosi mahdollisuuden omien intressein mukaan etenemiseen Otavan ympäristö oleva materiaali oli realistista ja hyödynnettävissä olevaa välineillä sitouttava vaikutus positiivinen vaikutus yhteistoiminnallisuuteen Partner Tools oli toimiva projektityöväline Peik Niemi,
Keskeisiä tuloksia TopClassin käyttö epäonnistui oppilaiden kohdalla tiedon hajanaisuus tiedon luotettavuus materiaali verkossa usein englannin kielistä tekijänoikeuksien asettamat rajoitukset laitekannan ongelma vaarana aiheesta eksyminen opettajilta vaaditaan uusia resursseja - verkostoituminen Peik Niemi,
Johtopäätöksiä CD-ROM-tuotetuki verkossa materiaalin tulisi olla paremmin keskitettyä opettajien tukipalvelut haasteena teknologian jatkuvuus ja leviäminen vanhojen ja uusien välineiden mielekäs yhteiskäyttö Peik Niemi,