Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Minna Niemi-Grundström Tampereen teknillinen yliopisto
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
A2-ranskan opiskelua monipistevideoneuvottelun avulla Mika Korpi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
INF/DME Uusien ohjelmien ja aktiviteettien valmistelu Digitaalisen median ohjelmat ja aktiviteetit EP - Elektroninen painoviestintä TDM -
Tytöt teknologian taitajiksi
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
1 Kehittämishanke, Simulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Akaan, Valkeakosken ja Urjalan perusopetuksen yhteinen oppimisympäristöhanke. Tavoitteena.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Koulun kehittämisprojekti
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tuloksista ja niiden levittämisestä
Ainetyöryhmien työn aloitus
Oppimateriaalien tekijänoikeudet ja sopimustarpeet
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
OPH Tulevaisuuden oppimisympäristö oppimisen tukena Sylvään koululla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Kohti kansallista digitaalista koulua
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Mitä muita asioita tulisi huomioida?
Esityksen transkriptio:

Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT

Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Lähtökohta työtään kehittävien opettajien tukeminentyötään kehittävien opettajien tukeminen selvittää tulevaisuuden suuntaa oppimateriaalien käytössäselvittää tulevaisuuden suuntaa oppimateriaalien käytössä selvittää uuden teknologian hyödyntämistä oppilaiden työvälineenäselvittää uuden teknologian hyödyntämistä oppilaiden työvälineenä toimintamalliehdotukset oppimateriaalia tuottaville yrityksilletoimintamalliehdotukset oppimateriaalia tuottaville yrityksille Peik Niemi,

Pilotin rakenne Kaksi erillistä pilottiprojektia Historian pilottiprojekti Yhteiskuntaopin pilottiprojekti Yhtäläisyydet ja erovaisuudet perinteisen materiaalin lisäksi molemmissa pilottiprojekteissa on käytetty digitaalista materiaalia osittain erilainen toimintaympäristö Peik Niemi,

Pilotin yhteistyötahot Toiminnalliset tahot Jyväskylän yliopisto, Tietotekniikan tutkimusinstituutti (TITU) Ala- ja yläasteita Jyväskylän ympäristöstä Yhteistyöyritykset Helsinki Media Otava Teleste Peik Niemi,

Oppimisympäristön osatekijät Peik Niemi,

Historian pilottiprojektin kuvaus Pilottiprojektin osallistujat kolme yläasteen luokkaa Jyväskylästä, yksi Laukaasta kaksi ala-asteen luokkaa (Jämsä & Laukaa) Pilottiprojektin teema Yläasteella Imperialismi Ala-asteella yleisempi (välineeseen painottuva) Peik Niemi,

Historian pilottiprojektin toimintaympäristö Peik Niemi,

Historian pilottiprojektin tuotoksia Peik Niemi,

Historian pilottiprojektin tuotoksia Peik Niemi,

Historian pilottiprojektin tuotoksia Peik Niemi,

Yhteiskuntaopin pilottiprojektin kuvaus Pilottiprojektiin osallistujat Kaksi yläasteen luokkaa Jyväskylästä, yksi Laukaasta Pilottiprojektin teema Oma kunta Peik Niemi,

Yhteiskuntaopin pilottiprojektin toimintaympäristö Peik Niemi,

Omakuntaprojektin tuotoksia Peik Niemi,

Omakuntaprojektin tuotoksia Peik Niemi,

Keskeisiä tuloksia CD-ROM-materiaali tuki opiskelua ja oli esitystapansa vuoksi oppilaita motivoivaa WWW soveltui hyvin itsenäiseen tiedonhakuun ympäristö tarjosi mahdollisuuden omien intressein mukaan etenemiseen Otavan ympäristö oleva materiaali oli realistista ja hyödynnettävissä olevaa välineillä sitouttava vaikutus positiivinen vaikutus yhteistoiminnallisuuteen Partner Tools oli toimiva projektityöväline Peik Niemi,

Keskeisiä tuloksia TopClassin käyttö epäonnistui oppilaiden kohdalla tiedon hajanaisuus tiedon luotettavuus materiaali verkossa usein englannin kielistä tekijänoikeuksien asettamat rajoitukset laitekannan ongelma vaarana aiheesta eksyminen opettajilta vaaditaan uusia resursseja - verkostoituminen Peik Niemi,

Johtopäätöksiä CD-ROM-tuotetuki verkossa materiaalin tulisi olla paremmin keskitettyä opettajien tukipalvelut haasteena teknologian jatkuvuus ja leviäminen vanhojen ja uusien välineiden mielekäs yhteiskäyttö Peik Niemi,