”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Vanhustyön ja gerontologisen sosiaalityön tulevaisuus
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
 Senioritutkimus 2010  Vastaajia yhteensä 1647  Miehiä 68 prosenttia  84 prosenttia vastaajista syntynyt 1940-luvulla  Eläkkeelle siirrytty keskimäärin.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Maatilojen kilpailukyky
PERUSPALVELUT ERIKOISSAIRAANHOITO YRITTÄJÄT KOKKOLA MIELENTERVEYS- PALVELUT -Terveyskeskuksen psyk.tiimi (Kokkola) -Mielenterveystyön vastaanotto (Kälviä,
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS – hanke
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Opetuksen kehittäminen ja TVT - laitoksen näkökulma asiaan Tukiyksiköt kierroksella (OTK, OK, Kirjasto, Virtuaaliyliopisto, Tiedekunnat)
”Jos menisin toimistoon ja se ihminen tietää mitä tarvitsen, ei ehdota mitä tekisin, se odottaa mitä kysyn” Bikva-arviointimallin soveltaminen käytännössä.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Viittomien käyttö eri tulkkaustilanteissa asiakkaan näkökulmasta
Mika Väyrynen tuottaja
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Terveydenhoitajana kotihoidossa
Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla Suomen Setlementtiliitto Asumisen seminaari
Käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen vuoropuhelua rakentamassa – varhaiskasvatuksen perusverkostot Pikassos-alueella Seija Junno Varhaiskasvatuksen suunnittelija,
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Päiväkeskus osana kuntien päihdetyötä Matti Mäkelä Pikassos Oy
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
OSALLISUUS JA KOKEMUSASIANTUNTIJA
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
PPPR1-hankkeen päätösseminaari Raisiossa.
Kansalaisten käsityksiä mielenterveydestä ja mielenterveyspalveluista Ulla Aspvik Ylihoitaja, TtT Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri II Kansallinen depressiofoorumi.
Päihteet ja Mielenterveys. Pohdittavaksi Miten suhtaudut nuorten tupakointiin? Miten koulussasi ehkäistään tupakointia? Miksi tupakoinnin lopettaminen.
Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät –hanke Keski – Pohjanmaan osakokonaisuus 05/ /2017 Hanketyöntekijät 40% + 40% työajalla Sosiaalityöntekijä.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
Kuntoutuksen asema sosiaali- ja terveysalan muutoksessa – kokemuksia Suomesta ja Ruotsista Rehabilitation Finland ry:n järjestämä seminaari kuntoutusalan.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Kanuunan teemaseminaari SALO
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Oulun asumisneuvontahanke
HeNKILÖKOHTAINEN BUDJETOINTI
DIAK
Aluekehittämisen näkökulma ennakointiin Satakuntaliitto
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Ohjaamo Porvoo/ Navigatorn Borgå
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Arvioinnista arkipäivää
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
Osallisuuden toimintamalli
Osallisuuden toimintamalli
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Osallisuuden toimintamalli
Dialogisuus asiakastyössä
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Aineisto Aineistoa kerätty kolmen maakunnan alueelta 11 haastateltavaa Kaikkia haastateltu vähintään kaksi kertaa Seuranta-aika puoli vuotta Haastateltavilta kysyttiin: palveluissa tehtäviä suunnitelmia ja palveluihin käytettyä aikaa Lisäksi viranomaishaastatteluja ja aineistoa Pikassoksen aikuissosiaalityön ryhmistä

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Lainrikkoja Käsitteen kaksi ulottuvuutta –Rikolliset teot –Monia muutostarpeita elämän eri alueilla Kaksoismarginaalinen asema –Suhteessa yhteiskuntaan –Suhteessa palvelujärjestelmään

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy LAINRIKKOJA-ASIAKAS Asunto Rikoksettomuus Päihteettömyys Vapaa-ajan toiminta Sos.suhteet Työ Asiakkaiden tulevaisuuden tavoitteet Terveys Raha Velat Mielen- terveys

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Lainrikkoja-asiakkaiden tulevaisuus Aito halu muuttaa omaa elämää, mutta eväät muutokseen voivat olla vähäiset ja käsitys omista voimavaroista puutteellinen Eri tekijät yhteydessä toisiinsa Asiakkaan tilanteesta riippuu, mikä tekijä vahvimmin esillä Jokaisella yksilöllinen elämäntilanne, tavoitteet kuitenkin kaikilla samankaltaisia

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Rikoksettomuus yksi tavoitteista Pyrkimys nykyisessä elämässä rikoksettomuuteen Aikaisempien rikosten vaikutus elämään Tulevat tuomiot vaikeuttavat elämän suunnittelua Tuomiot vaikuttavat lainrikkojan perheen elämään ” Et mää saan suoritettua nää kaikki pois ja sit aloitettua puhtaalta pöydältä elämän.”

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy

Suunnitelmat Suunnitelma työntekijöiden käyttämä käsite Asiakkaat kuvaavat suunnitelmien sisältöä ja sovittuja asioita Suunnitelmien tavoitteiden toteuttajana useimmiten asiakas Suunnitelmia ei tehdä: poliisi, kolmas sektori, Kela, asuntotoimi, seurakunta, terveydenhuolto, mielenterveystoimisto

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Kenen suunnitelma? Suunnitelma tehdään, asiakas tiedostaa Suunnitelma tehdään, asiakas ei tiedosta - Jaettu tietoisuus vs. ei jaettua tietoisuutta - Suunnitelmien tavoitteiden toteuttajana usein asiakas

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy ASIAKAS Sos. suhteet Työ Asunto Raha Velat Terveys Mielenterveys Rikoksettomuus Päihteettömyys Vapaa-aika Ulosotto Asuntotoimi Seurakunta Kolmas sektori Päihdehuolto Vankeinhoito Kela Työvoimapalvelut Sosiaalitoimi Mielenterveyspalvelut Terveydenhuolto Kriminaalihuolto Poliisi Kuka vastaa asiakkaan tavoitteisiin?

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Ulosotto Asuntotoimi Seurakunta Kolmas sektori Päihdehuolto Vankeinhoito Kela Sosiaalitoimi Työvoimapalvelut Mielenterveyspalvelut Terveydenhuolto Kriminaalihuolto Poliisi -Vahva normiohjaus -Vahvistuva normiohjaus -Satunnainen yhteistyö Yhteistyön muodot

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Miten tästä eteenpäin? Lainrikkojat haaste palvelujärjestelmälle  rikostausta  monet muutostarpeet Kehityssuuntia –Palveluohjaaja/tukihenkilö –Erityispalveluiden kehittäminen –Peruspalveluissa olevan osaamisen vahvistaminen Keskeistä asiakkaan näkeminen kokonaisuutena

Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Yhteystiedot Raportti luettavissa elokuun 2006 aikana